Byla jednou ze tří horkých kandidátů na postup do druhého kola prezidentské volby. Nakonec ekonomka Danuše Nerudová v tvrdé konkurenci Petra Pavla a Andreje Babiše skončila jako jasná poražená – ztratila na ně více než 1,2 milionu hlasů. Které faktory sehrály hlavní roli v jejím sešupu z předpovídaných 28 na 14 procent?
Zřejmě dobrá parta se utvořila kolem neúspěšné kandidátky Danuše Nerudové. Mnozí z lidí, kteří ji se slušnými šancemi dovedli až do prvního kola boje o Pražský hrad, budou určitě na poslední měsíce vzpomínat minimálně jako na zkušenost k nezaplacení. Ti nejvíce cílevědomí si ale budou klást stejnou otázku jako každý, kdo průběh předvolební kampaně alespoň trochu sledoval. Jak je to možné? Kde se stala chyba?
Ještě měsíc před začátkem voleb se Nerudová mohla koupat v záři reflektorů s vědomím, že druhé kolo je velmi pravděpodobné. Dokonce se vyšvihla na první místo před Babiše i Pavla. Agentura Median jí 9. prosince přisoudila 28 procent hlasů. Jenže ouha. Z 28 procent zbyla 14. ledna, tedy zhruba o měsíc později, pouze polovina. Konečný zisk pro Nerudovou v prezidentských volbách 2023 činí 13,92 %. Řečí pro mnoho lidí o něco představitelnější – Nerudovou volilo 777 tisíc lidí. Ani tři sedmičky pro ni ale nebyly šťastné. Důvody vyhasnutí její komety jsou především tři.
Evropské volby
Poslední týden: Sundejte z ní ten úsměv
Začnu tím z mého pohledu nejzásadnějším. Poslední týden před prezidentskými volbami byl ze strany Nerudové fiasko. Jestli se někdo nepoučil z chyb Jiřího Drahoše, který padl ve finálovém klání proti Miloši Zemanovi před pěti lety, byla to zatím především bývalá rektorka. Příliš mnoho vyjádření znamená příliš mnoho munice pro soupeře, příliš mnoho možností nebýt pochopena, příliš mnoho možností šlápnout vedle, příliš mnoho šancí se někomu znelíbit. U začínající političky, akademičky, což mají mimo jiné s Drahošem společné, je to zkrátka chyba.
K tomu se přidal v televizních debatách úsměv, který mě upřímně děsí ze sna ještě teď. Chápu snahu působit mile, to byla určitě taktika, kterou marketéři Nerudové naordinovali – úsměv, energie, ženskost, jenže absolutně chyběla schopnost empatie, nadhledu a místy i elementární lidské slušnosti. Nerudová zkrátka neznala to pomyslné „kampaň stranou“.
Nepochybuji, že u kávy nebo piva je to úplně jiná Danuše Nerudová. Ale voliči ji – bohužel pro ni – viděli hlavně takhle.
Je těžké udržet si nebo dokonce získat sympatie k člověku, který má stejný úsměv, když někoho uráží (OK), když se snaží působit mile (OK), ale také když mluví o válce nebo o obětech covidu. Tady není pochyb, že Nerudová ztratila tzv. první kytičku. Holt, neverbální komunikace...
Není první, kdo na ni dojel. A protože Nerudová nemá žádné pevné voličské jádro, ostatně kde by ho vzala, stačí ke změně názoru jejích sympatizantů skutečně jen málo. Osobně jsem se bála, že jí ten úsměv už tak přimrzl na tvář, že ho bude třeba odstranit chirurgicky.
ČTĚTE TAKÉ: Volno v práci a finanční odměna. Návod, jak se stát členem volební komise
K tomu se přidala absence nadhledu, kterou naopak s velkým úspěchem demonstroval generál Pavel, a v jednotlivých případech i absence lidské slušnosti. Pokud by dostala od svého oponenta dárek mimo kampaň, jsem si téměř jistá, že by nereagovala tak jako v debatě na CNN Prima NEWS. „Flanel jsem měla naposledy v 80. letech jako malé dítě. Tenkrát jsem ho dala pryč, protože mě strašně kousal. Nevím, zda ho budu rehabilitovat,“ prohlásila, když dostala od Pavla flanelovou košili coby dárek na usmířenou. Řekl jste tohle někdy někdo někomu do očí při přebírání dárku? Já tedy ne.
Nerudová se nevyhnula ani určité vztahovačnosti, i když ta asi tolik nevyčuhovala, ale zejména se nevyhnula viditelné únavě. Jejímu prohlášení po volbách, že se během nich poprvé po dlouhé době pořádně vyspala, věřím. Politické kampaně jsou extrémní disciplína. U kampaně na prezidenta to platí dvojnásob.
Elektorát Nerudové byl navíc zejména mezi mladými, a těm tedy v posledním týdnu mnoho energie ani ženskosti nebo ženské grácie nepředala. Nakolik je to chyba samotné Nerudové, nebo jejího týmu, to už si musí vyhodnotit sami. Ale pokud mají lidé pocit, že čím víc mluvíte, tím více jsou na vás alergičtí – a to je kombinace mluveného slova i chování – pak se sešupu z 28 na 14 procent asi nelze vyhnout.
Kalkul voličů: Nenamaže si ji Babiš na chleba?
Určitou roli pak v úprku voličů jinam hrál nakonec i starý dobrý volební kalkul. Jak už jsem říkala, žádné pevné jádro voličů Nerudová, ale ostatně ani Pavel, nemají. O to větší a snazší mohl být jejich přesun jinam. A to se zřejmě z části také stalo.
I v souvislosti s výše řečeným mohl začít hlodat červík pochybností u lidí, kterým bylo v zásadě jedno, zda hodí hlas Pavlovi nebo Nerudové. Co je přesvědčilo v neprospěch bývalé rektorky, je na hlubší rozbor, ale svou roli v tom určitě hrála šance uspět proti Babišovi ve druhém kole. To bude plné krizových situací, očerňování, polopravd a lží. Větší klid a tak trochu hroší kůži v nich zřejmě zatím prokázal někdejší náčelník generálního štábu. I když i jeho pořádný křest ohněm teprve čeká.
A ruku na srdce, paní Nerudová, nejste alespoň v koutku duše ráda, že tomu, co se rozpoutalo, nemusíte čelit? Že se s tím musí prát někdo jiný? Začátek Babišovy kampaně byl pro mnohé lidi těžce stravitelný až nechutný. Jsem asi raději, že (spoiler: sarkasmus) „pozitivní kampani“ šéfa ANO bude čelit chlap.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Vše o volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR
Statistická chyba: Paní Colombová na scéně
V neposlední řadě se samozřejmě mohly zmýlit předvolební průzkumy. Statistická chyba se u favoritů pohybuje mezi 2 a 3 %. Ta by ale samotná na tak zásadní pokles popularity mezi voliči, jak vidno, nestačila. Bohužel je statistická chyba taková paní Colombová – hodně se o ní mluví, ale nikdo ji vlastně nikdy neviděl.
Každopádně nejmenší preference si Nerudová připsala v měsíci před volbami u Medianu, bylo to 21 %. Problémy je tedy skutečně nutné hledat spíše výše.
Pro kontext uvádím některé z průzkumů posledního měsíce před 1. kolem voleb:
agentura | datum | 1. místo | 2. místo | 3. místo |
---|---|---|---|---|
Median | 9. 12. 2022 | Nerudová 28 % | Babiš 26,5 % | Pavel 23,5 % |
STEM | 18. 12. 2022 | Babiš 30,1 % | Nerudová 26,5 % | Pavel 23 % |
Median | 9. 1. 2023 | Pavel 29,5 % | Babiš 26,5 % | Nerudová 21 % |
Ipsos | 9. 1. 2023 | Babiš 28,6 % | Pavel 27,8 % | Nerudová 24,6 % |