Řidiči podléhají namátkové kontrole výrazně častěji než chodci. Policisté si mohou vybírat podle registračních značek ve snaze chytit hříšníka. Jenže dnes už značky neodpovídají místu bydliště. Pokud projde nejnovější záměr vlády, může se šikany dočkat třeba obyvatel Liberce, který si koupil ojetinu od Pražáka.
Počty nakažených stoupají, nemocnice jsou naplněné k prasknutí. Je logické, že se vláda snaží omezit pohyb obyvatel na minimum. Pomoci jí má nařízení o zákazu cestování mezi okresy. Pokud se podaří schválit prodloužení nouzového stavu, začne platit od pondělí 1. března. Vymáhání takového zákazu ale bude problematické. A navíc se může stát, že se řidiči osobních aut stanou obětí policejní šikany.
Zatímco člověka na ulici policisté „legitimují“ jen zřídka, řidiči jsou naopak typickým cílem namátkových kontrol. Lidé v autech tedy budou nejčastěji v rámci tohoto opatření zastavováni a policisté s nimi budou řešit, zda mají nárok v daném okrese být.
Ten není náš, zastavíme ho
Problém je v tom, že policisté při namátkové kontrole budou mít motivaci řídit se registračními značkami aut, která spatří. Ty sice neprozradí okres jako kdysi, ale kraj už ano. Strážci zákona z Jihočeského kraje tak mohou nechat auto s písmenem C ve značce jet, protože je pravděpodobné, že se pohybuje po okrese oprávněně, ale zastavit třeba vůz, jehož registrace začíná písmenem P. Je totiž pravděpodobné, že řidič je z Plzeňska.
A to i přesto, že dnes už se registrační značky při převodu z jednoho majitele na druhého nemění. S písmenem P na autě tedy může jezdit nejen řidič z Plzně, ale i třeba z Ostravy. Stačí, když si v Plzeňském kraji nedávno pořídil ojetinu. To policisté samozřejmě vědí, jenže stále existuje většina lidí, u kterých značka jejich bydlišti odpovídá, protože si koupili nové auto, mají služební nebo si značku změnili. Proto se dá předpokládat, že se alespoň podvědomě bude policie písmeny řídit. Na častější policejní kontroly se proto nejspíš můžou začít těšit třeba obyvatelé Liberecka, kteří si pořídili auto z druhé ruky v Praze. Policisté je zastaví proto, že jde „určitě“ o Pražáky, kteří jedou na výlet do hor.
Samozřejmě do zvláštní kategorie zapadnou majitelé elektromobilů a hybridních aut, které produkují nízké emise. Ti mají totiž nárok na ekologickou značku začínající písmeny EL a tak u nich také nelze odhadnout kraj původu. Totéž platí i pro majitele značek na přání. Dá se předpokládat, že řidiči z těchto skupin budou v rámci kontrol zastavováni častěji.
Víte, kde končí váš okres?
Mimochodem, nejde jen o kontroly. S problémy se v rámci dodržování zákazu cestování mezi okresy mohu setkat lidé za volantem každodenně. Například Pražané by nesměli využít Pražský okruh, protože ten i přes svůj název není v Praze. Z velké části z čistě technického hlediska, aby po něm bylo možné jet až 130 km/h. Jeho jižní úsek pak leží ve Středočeském kraji a okresech Praha-Východ a Praha-Západ.
Problém je i v tom, že lidé často nevědí, kde jejich okres končí a začíná cizí. Ani Mapy.cz (kromě uzavřených okresů), ani Google Maps neobsahují přehledné hranice, podle nichž by se lidé mohli orientovat. Leckomu se tak může stát, že až během cesty díky modré tabulce u silnice zjistí, že porušuje vládní nařízení.