Kvůli smrskflaci míří na výrobce čokolády v Německu žaloba. V Česku mu to prošlo
Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst
Smrskflace je jedním z oblíbených triků výrobců a obchodníků.
Za stejnou nebo vyšší cenu dostávají zákazníci méně zboží.
Proč výrobci zmenšují produkty a jak to zdůvodňují?
Jak se spotřebitelé mohou bránit?
Existuje i "šuntflace": výrobci používají náhražky nebo menší obsah drahých ingrediencí.
Tabulka čokolády Milka se v Německu zmenšila ze 100 gramů na 90. Cena však zůstala stejná. Změna vyvolala v sousední zemi velkou bouři a na vlastníka čokolády míří žaloba od spotřebitelské organizace. Důvodem je, že obaly jsou prakticky shodné a mohou mást zákazníky. Podobný scénář se zmenšením výrobku se odehrál na začátku roku i v České republice. Jak si smrskflaci pohlídat a jaké další triky obchodníci využívají?
Smrskflace je jedním z oblíbených triků výrobců a obchodníků. Jednoduše řečeno se objem prodávaného zboží nepatrně zmenší a cena přitom zůstane stejná. Na první pohled zákazník v obchodě nic nepozná, jedná se tak o formu skrytého zdražování. Za stejnou cenu si totiž zákazník odnese méně zboží či výrobku.
Jedním z takových příkladů je i známá značka čokolády Milka. Již na konci letošního ledna se objevila informace, že se klasické balení čokolád zmenší ze 100 gramů na 90. Novinka přitom nejprve nezačala platit v Německu, ale například v českých obchodech. Až v poslední době se změna promítla i na pultech německých obchodů.
Čtěte také

Spotřebitelská organizace v Hamburku proto podává na výrobce čokolády, společnost Mondelez, žalobu. „Spotřebitelé také nejsou dostatečně informováni o této změně, jelikož balení a design zůstaly téměř stejné. Informace o zmenšeném obsahu je uvedena malým písmem, které je navíc skryto pod regálem. Spotřebitelská organizace proto viní společnost z nekalých praktik a podvodu na zákaznících,“ uvádí deník Bild.
Tabulka čokolády se totiž nezmenšila ve své délce. Ta zůstala zachována. Místo toho je tabulka asi o jeden milimetr tenčí. Hmotnost je uvedena na přední straně dole. Tabulky jsou ale nabízeny v regálech v tradičních fialových krabicích, které mají po straně zaoblené rohy. Cenovka se tak proto jednoduše skryje. Podobně jako na obrázku níže.

Čokoláda Milka v německých obchodech Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Společnost Mondelez v lednu uvedla, že chce zůstat konkurenceschopná, a proto musí udělat kompromis mezi kvalitou a chutí. „Ingredience, zejména kakao, ale i další, stojí výrazně více než v minulosti. Vysoké zůstávají také náklady na energii, balení a dopravu,“ uvedla společnost v lednu.
Žaloby na společnosti kvůli zmenšení výrobků nejsou v Německu ojedinělé. Už dříve se spotřebitelské organizace spojily proti firmě Upfield, která zmenšila margaríny značky Sanella. Soud v Hamburku poté rozhodl, aby se změna balení výrazně označila.
Sledujte pozorně balení, radí odborníci
Proti smrskflaci jsou však čeští spotřebitelé krátcí. Jedinou účinnou metodou proto zůstává zmenšené zboží nekupovat a rozhodnout tak vlastní peněženkou. Spotřebitelská organizace dTest upozorňuje, že prodávající je povinen spotřebitele informovat o ceně a případně i měrné ceně. „Pro spotřebitele může být smrskflace matoucí, jelikož ji nemusí vždy na první pohled odhalit. Přitom se jedná o nástroj, který slouží k nenápadnému zdražení zboží. Smrskflace není ze zákona zakázána, ani není stanoveno, že by prodávající musel spotřebitele upozornit, že došlo ke změně balení,“ uvádí dTest.
V jiných zemích je však smrskflace pro obchodníky a potravináře obtížnější. Například ve Francii musí být spotřebitel informován o změnách množství výrobku.
Čtěte také

Krom smrskflace existuje i šuntflace
Kromě zmenšování produktů se mohou lidé v obchodech setkat i s praxí, kdy jsou výrobky ve zbytečně velkých obalech. Na první pohled se tak může zdát, že zboží uvnitř je daleko více. Na to už však zákon pamatuje. „Nedodržení požadavku na co nejmenší obal je přestupkem, který mohou dozorové orgány pokutovat až do výše půl milionu korun. Případ s příliš velkým obalem tablet do myčky na nádobí řešil v říjnu 2024 i Městský soud v Praze, který potvrdil oprávněnost pokuty ze strany České obchodní inspekce,“ uvádí dTest.
Kromě smrskflace by si zákazníci také měli dát pozor na změnu složení výrobků. Kromě nižší gramáže se také může stát, že podíl hlavní suroviny se zmenší a přibude více náhražky. „Hovoříme nejen o smrskflaci, ale i takzvané šuntflaci, kdy se například v tyčince, která se tváří jako čokoládová, nenápadně snižuje obsah čokolády,“ řekl dříve pro CNN Prima NEWS hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Piráti před Agrofertem přeházeli pytle s penězi. Babiš okradl stát o 20 miliard, hlásal Hřib