Ruský prezident Vladimir Putin vyjádřil názor, že by státní úředníci měli upustit od používání zahraničních automobilů a přesednout do domácích modelů. Zejména pro vyšší funkcionáře může být přestup z vozů Audi či Mercedes do Lad a Moskvičů kulturním šokem. Snesitelným kompromisem by mohlo být oživení kdysi slavného jména Volha.
„Kolegové mají v plánu oživit značky Volha či Poběda, případně dokonce obě,“ nechal se před nedávnem na Mezinárodním ekonomickém fóru v Petrohradu slyšet ruský ministr průmyslu Denis Manturov v rozhovoru pro ruský zpravodajský kanál RBK. Po rozpadu Sovětského svazu zbankrotovala většina tamních automobilek, které produkovaly osobní auta. Výjimkou byl AvtoVaz, tedy Lada, kterého se ujal Renault. S aktuální výzvou prezidenta Putina k používání aut domácí výroby se téma „Volha“ opět dostalo na pořad dne.
ČTĚTE TAKÉ: Manažer Porsche psal Putinovi: Pro vzkříšení Volhy chtěl využít škodovky. Nesmysl, říká VW
Volha Siber nebyla ničím jiným než přebrandovaným Chryslerem Sebring. Zdroj: Se svolením společnosti GAZ
Pryč s cizími auty
Prezident Putin se minulý týden na setkání se šéfy ruských výrobních podniků vyjádřil v tom smyslu, že všechny státní instituce by měly nakupovat pouze auta ruské výroby. „Ministerstva, odbory, místní správa – ti všichni žádají, aby pokračovaly nákupy služebních vozidel zahraniční výroby. Řekl jsem jim, že by to mělo být absolutně vyloučeno a všichni představitelé země by měli řídit domácí auta,“ řekl podle ruského serveru Drom Putin s tím, že Rusko potřebuje urychleně vyvinout vlastní značky automobilů. On sám od roku 2018 používá jako služební vůz pancéřové limuzíny Aurus Senat.
Podle informací slovenského zpravodajského webu Pravda byly dosud nejoblíbenějšími značkami služebních aut vozy Mercedes-Benz a Toyota. Jak uvádí státní agentura Avtostat, v roce 2021 vypsaly vládní agentury 322 tendrů na zahraniční auta ve výši 1 miliardy 363 milionů rublů (312 760 000 Kč).
V prvním „válečném“ roce 2022 to bylo jen 85 tendrů za 648 milionů rublů (148 mil. Kč) a podle výsledků za šest měsíců roku 2023 to bylo kvůli sankcím 37 tendrů za 236 milionů rublů (53 mil. Kč). V prvních šesti měsících bylo ruskými institucemi současně podáno 515 oznámení o nákupu domácích vozů za 872 milionů rublů (202 mil. Kč).
Už 18. července bylo podle webu Drom oznámeno, že administrativa Petrohradu začne ve svých flotilách příští rok masivně nahrazovat zahraniční služební sedany Lada montované bývalým ruským závodem Nissan. Pravděpodobně se bude jednat o přeznačenou verzi čínského liftbacku FAW Betune B70. V květnu představil AvtoVAZ také sedan Lada Aura, což je ale ve skutečnosti jen prodloužený model Vesta. Vozy formátu tohoto auta však nemohou vyšší hodnostáře uspokojit.
Případ Moskviče varuje
V bývalém moskevském závodě Renaultu, který ještě před pár měsíci ve velkém vyráběl modely Duster, Sandero, Kaptur či Arkana, se od loňského listopadu opět montují moskviče, které však nejsou ničím jiným než přebrandovaným čínským SUV JAC JS4. Prodeje typu 3, jak se nový moskvič jmenuje, však dosud poněkud váznou – podle Avtostatu prodala městem Moskva vlastněná firma v červnu pouhých 1 500 vozidel.
Přesto, nebo právě proto, se chtějí ruští politici pustit do dalšího domácího autoprojektu. Opět by také měl nést osvědčené jméno – Volga, česky též Volha. Znovuzahájení produkce aut této značky ohlásil nedávno předseda Státní dumy Vjačeslav Volodin. Výroba té původní skončila v roce 2004, model odvozený z amerického Chrysleru Sebring vydržel na trhu do konce roku 2009.
Podle dřívějšího vyjádření ministra Manturova by se Volhy měly vyrábět v historickém sídle automobilky GAZ v Nižném Novgorodu tak, jako tomu bylo kdysi. Tuto iniciativu podpořil i gubernátor Nižního Novgorodu Gleb Nikitin. Region je dle jeho slov připraven poskytnout veškerou potřebnou podporu na obnovení výroby. V minulosti už se hovořilo také o obnovení výroby předchůdce volh, modelů Poběda.
Jak bude takové auto vypadat, se lze zatím jen dohadovat, je ale zřejmé, že vzhledem k nedostatku času (ministr Manturov mluvil o polovině roku 2024), půjde opět nejspíš o mírně upravenou verzi některého z čínských sedanů.
Představa, že „státní i soukromí“ Rusové opět osedlají moskviče, volhy či pobědy, je nicméně spíše tragikomická. Slova kremelských politiků se poslouchají podobně, jako kdyby český ministr průmyslu a obchodu řečnil o výrobě škodovek bez airbagů a obnově značek Walter, Aero nebo Wikov.