Přechod aktivit francouzského Renaultu na ruský stát se stal před dvěma dny skutečností, nové Moskviče však z této vynucené machinace nejspíš nevzniknou. Už v době, kdy ruský ministr průmyslu transakci oznamoval, byly prý výrobní přípravky pro stavbu Renaultu Duster z moskevského závodu Renaultu převezeny do základny AvtoVAZ, tedy Lady, v Togliatti.
Připomeňme, že skupina Renault uzavřela v pondělí 16. května dvě smlouvy o převodu svých aktiv. Jedna se týká převodu podílu ve společnosti AvtoVAZ na ruský stát, potažmo známý výzkumný institut NAMI, druhá převodu společnosti CJSC Renault Russia přímo na město Moskva, ve kterém se továrna nachází. Zůstává nejasné, zda tyto dohody stanovily přepravu zařízení z Moskvy do Togliatti, nebo zda se již jedná o nové dohody mezi AvtoVAZ a vedením Moskvy.
Volební kampaň?
Situace s exportem zařízení do závodu Lady v Togliatti, včetně demontáže svařovacích linek, zpochybňuje existenci moskevského závodu „Moskvič“, jak jej již stihl pokřtít starosta hlavního města Sobjanin. Rozhodnutí vzít francouzský závod „pod správu města“ může být podle serveru drom.ru diktováno výhradně politickými motivy a nemá dlouhodobé rozumné vyhlídky. Konkrétně mělo jít spíš o předvolební kampaň současného starosty s ohledem na blížící se komunální volby.
Logiku nedává ani jmenování společnosti KAMAZ výrobním partnerem (tedy náhradou Renaultu). Tato firma z Tatarstánu je totiž, jak známo, výrobcem výlučně nákladních vozů. V před pár dny ještě moskevské továrně Renaultu tedy nyní chybí jakékoli výrobní zařízení, jehož prostřednictvím by bylo možné vyrábět dosud produkované modely. To v praxi velmi pravděpodobně znamená, že ruský trh opustí modely Arkana a Captur a zůstane jen na Ladu přebrandovaný Duster.
Lada Niva je asi jediné použitelné auto, které dokáží Rusové plnohodnotně vyrábět bez cizí pomoci. Zdroj: Elantrie
Tajemné transakce
V souvislosti s převodem svých aktiv na ruský státní výzkumný institut NAMI, respektive město Moskva, uvedl šéf Renaultu Luca di Meo, že jde o „těžké, ale nevyhnutelné rozhodnutí“, které přichází jako odpověď na ruskou agresi proti Ukrajině. Výrobce se však chce zachovat zároveň „odpovědně vůči svým 45 000 zaměstnancům v Rusku“ a udržet si schopnost vrátit se do země do šesti let. Za jakých podmínek k tomu může dojít, však není známo.
Obě dohody vstoupily v platnost okamžitě, ostatně Renault již v Rusku žádné obchodní provozy oficiálně nemá. Celá situace vykazuje známky „znárodnění“, k takovému procesu koncern Renault již jen vykonal potřebné právní úkony k zachování jisté budoucí perspektivy. Viděno čistě technicky jde o něco na způsob „dobrovolného“ vstupu rolníků do JZD v 50. letech v Československu.
Zajímavý je každopádně pohled na aktuální modelový „line-up“ Lady, který se skládá z těchto modelů:
- Granta, pohrobek modelu Kalina, který byl pohrobkem Samary
- Vesta, která vypadá dobře, ale špatně jezdí
- X-Ray, což je vlastně Vesta bez kufru, čili horší
- Largus, který je přebrandovanou Dacií Logan MCV první generace
- Niva Travel, což je Chevrolet z 90. let
- Niva Classic, což je asi jediné auto, které umí Rusové bez západní pomoci vyrobit.
Podle drom.ru AvtoVAZ/Lada nevyrobil od začátku května z důvodu nedostatku součástek žádný nový vůz a do konce měsíce se tak rozhodně nestane, neboť odstávka výroby byla znovu prodloužena.