Nové Moskviče nevzniknou. Výrobní linky Renaultu ze znárodněné továrny se stěhují do Lady

Přechod aktivit francouzského Renaultu na ruský stát se stal před dvěma dny skutečností, nové Moskviče však z této vynucené machinace nejspíš nevzniknou. Už v době, kdy ruský ministr průmyslu transakci oznamoval, byly prý výrobní přípravky pro stavbu Renaultu Duster z moskevského závodu Renaultu převezeny do základny AvtoVAZ, tedy Lady, v Togliatti.

Připomeňme, že skupina Renault uzavřela v pondělí 16. května dvě smlouvy o převodu svých aktiv. Jedna se týká převodu podílu ve společnosti AvtoVAZ na ruský stát, potažmo známý výzkumný institut NAMI, druhá převodu společnosti CJSC Renault Russia přímo na město Moskva, ve kterém se továrna nachází. Zůstává nejasné, zda tyto dohody stanovily přepravu zařízení z Moskvy do Togliatti, nebo zda se již jedná o nové dohody mezi AvtoVAZ a vedením Moskvy.

Volební kampaň?

Situace s exportem zařízení do závodu Lady v Togliatti, včetně demontáže svařovacích linek, zpochybňuje existenci moskevského závodu „Moskvič“, jak jej již stihl pokřtít starosta hlavního města Sobjanin. Rozhodnutí vzít francouzský závod „pod správu města“ může být podle serveru drom.ru diktováno výhradně politickými motivy a nemá dlouhodobé rozumné vyhlídky. Konkrétně mělo jít spíš o předvolební kampaň současného starosty s ohledem na blížící se komunální volby.

Logiku nedává ani jmenování společnosti KAMAZ výrobním partnerem (tedy náhradou Renaultu). Tato firma z Tatarstánu je totiž, jak známo, výrobcem výlučně nákladních vozů. V před pár dny ještě moskevské továrně Renaultu tedy nyní chybí jakékoli výrobní zařízení, jehož prostřednictvím by bylo možné vyrábět dosud produkované modely. To v praxi velmi pravděpodobně znamená, že ruský trh opustí modely Arkana a Captur a zůstane jen na Ladu přebrandovaný Duster.

Tajemné transakce

V souvislosti s převodem svých aktiv na ruský státní výzkumný institut NAMI, respektive město Moskva, uvedl šéf Renaultu Luca di Meo, že jde o „těžké, ale nevyhnutelné rozhodnutí“, které přichází jako odpověď na ruskou agresi proti Ukrajině. Výrobce se však chce zachovat zároveň „odpovědně vůči svým 45 000 zaměstnancům v Rusku“ a udržet si schopnost vrátit se do země do šesti let. Za jakých podmínek k tomu může dojít, však není známo.

Obě dohody vstoupily v platnost okamžitě, ostatně Renault již v Rusku žádné obchodní provozy oficiálně nemá. Celá situace vykazuje známky „znárodnění“, k takovému procesu koncern Renault již jen vykonal potřebné právní úkony k zachování jisté budoucí perspektivy. Viděno čistě technicky jde o něco na způsob „dobrovolného“ vstupu rolníků do JZD v 50. letech v Československu.

Zajímavý je každopádně pohled na aktuální modelový „line-up“ Lady, který se skládá z těchto modelů:

  • Granta, pohrobek modelu Kalina, který byl pohrobkem Samary
  • Vesta, která vypadá dobře, ale špatně jezdí
  • X-Ray, což je vlastně Vesta bez kufru, čili horší
  • Largus, který je přebrandovanou Dacií Logan MCV první generace
  • Niva Travel, což je Chevrolet z 90. let
  • Niva Classic, což je asi jediné auto, které umí Rusové bez západní pomoci vyrobit.

Podle drom.ru AvtoVAZ/Lada nevyrobil od začátku května z důvodu nedostatku součástek žádný nový vůz a do konce měsíce se tak rozhodně nestane, neboť odstávka výroby byla znovu prodloužena.

Tagy:
Moskva Lada výroba Renault Ukrajina automobilka AvtoVAZ znárodnění Renault Duster Moskvič

Hlavní zprávy

Infobox

Válka na Ukrajině

sledujeme živě
23:43

Rusové ostřelovali oblast Sumy, odpálili neřízené střely z vrtulníků

23:29

Zelenskyj varoval osoby, které se podílejí na odpalování raket na Ukrajinu

23:01

Rusko střílelo na Zelenodolsk z několika raketometů

22:34

Vedoucí představitelé zemí G7 vtipkovali o Putinovi

Expert k tragické nehodě Audi R8 v Jičíně: Agresivní mistři světa. Chápou jen tvrdé tresty

V Česku neumíme trestat agresivní řidiče, kteří se chovají skutečně nebezpečně. Jsou přesvědčení, že jsou mistry světa, vědomě tím ale ohrožují ostatní účastníky silničního provozu, řekl redakci CNN Prima NEWS dopravní expert Roman Budský z platformy VIZE 0. Komentoval tak tragickou nehodu v Jičíně, při které přišel o život řidič Audi R8. Dopravní odborník Jiří Žák podotkl, že se mnoho řidičů v krizových situacích až příliš spoléhá na elektronické systémy v autech. „Fyzikální zákony jsou ale neúprosné. Někdy to skončí dobře, někdy tragicky,“ dodal.

OpenText propojuje svoje služby s Google Cloud, aby firmám poskytl větší komfort

Spravovat a řídit firemní dokumenty a další informace je stále složitější. Přicházejí z mnoha zdrojů, digitalizované i papírové, e-maily, datovými schránkami, komunikačními aplikacemi, klasickou poštou… Bez interního systému na oběh, zpracování, schvalování a archivaci dokumentů se dnes už žádná organizace neobejde. Regionální viceprezidentka společnosti OpenText pro Evropu Sandra Tiskens vysvětluje, proč je dobré vsadit na globální řešení, které se dokáže přizpůsobit lokálním specifikům v České republice.

Bohatnou na inflaci, tak ať platí. Vládní strany si brousí zuby na energetické firmy

Čtyři koaliční strany připouštějí zavedení speciální daně pro energetické firmy, které vyrábějí elektřinu z uhlí a jádra. Piráti a hnutí STAN by měli návrh předložit na příštím jednání koaliční rady. TOP 09 a lidovci se chtějí bavit o podobě daně. Spíše skeptická je zatím pouze nejsilnější vládní strana ODS. Vyplývá to z vyjádření představitelů jednotlivých stran pro Českou televizi (ČT). Speciální daň z příjmů by byla ve výši 25 %.

Žijeme v nejhorší době od 2. světové války, říká Kovářová. Vondráček: Vláda nás dorazila

Musíme vymezit, v jaké době žijeme. Je to nejhorší doba od druhé světové války, řekla v Partii Terezie Tománkové místopředsedkyně STAN Věra Kovářová na konto obrovské inflace a problémů s energiemi. Podle Radka Vondráčka z opozičního hnutí ANO ale bylo hůře v době po roce 1968. „Jsme teď v šoku a vláda nás dorazila,“ zkritizoval ve vysílání CNN Prima NEWS kroky pětikoaličního kabinetu.

Češi pracují na videohrách pro nevidomé. V pořadu CNN Prima Gaming ukážeme, jak fungují

Videohry pro nevidomé jsou spíše vzácností. Česká herní pokladnice se ale může chlubit hned dvěma tituly, které myslí i na hráče s hendikepem. V pořadu CNN Prima Gaming tuzemští autoři mimo jiné vysvětlí, jak tyto konkrétní hry fungují v praxi a proč se pustili do jejich tvorby. Herní pořad můžete sledovat každou sobotu ve 22:20 na stanici CNN Prima NEWS i na webových stránkách cnnprima.cz.

Hrozivý omyl šoféra autobusu. Po nárazu do mostu na Hané je jeho kabina na šrot

Zájezdový autobus z Litvy, ve kterém cestovalo 44 lidí, v neděli havaroval na Vyškovsku. Jeho řidič narazil v Ivanovicích na Hané do mostní konstrukce, po které vede železniční trať spojující Přerov s Brnem. Podle Správy železnic by neměl být most nijak staticky narušený, i přesto po něm vlaky jezdí sníženou rychlostí. Při hrozivě vypadající nehodě se naštěstí nikdo nezranil.

Bizarní video z bojiště: Ruský voják vykonával potřebu. Zaútočil na něj dron Ukrajinců

Po sociálních sítích kolují další záběry z bojů na Ukrajině. Na jednom z nich je vidět ruský voják, který v neobydlené oblasti zřejmě vykonával potřebu. Během toho na něj ale bezpilotní letoun ovládaný ukrajinskou armádou svrhnul výbušninu. Exploze byla tak silná, že okupant doslova ztratil půdu pod nohama. Autentičnost záběrů není možné v průběhu válečného konfliktu nezávisle ověřit.

Domácí zpravodajství

Tváří v tvář smrti: Češi na Ukrajině čelí ruské palbě. Chybí výbava pro noční boj, vzkazují

Dunění dělostřelecké palby i útoky pod rouškou tmy. Čeští bojovníci na východě Ukrajiny urputně brání strategické pozice a zároveň čelí obrovskému tlaku ze strany ruských vojsk. Jsou ve výrazné nevýhodě – čím dál častěji musí čelit útokům i v noci, chybí jim ale vybavení pro vidění ve tmě. Redakci CNN Prima NEWS skrze humanitární organizaci Mise Ukrajina prozradili, že nejvíce postrádají termovize a noktovizory.

I s rakovinou porodila krásnou holčičku, teď přišla další rána. Jana přesto bojuje dál

Před pěti lety se nastávající mamince Janě Faltýnkové změnil život. V pátém měsíci těhotenství si totiž v levém třísle nahmatala bouli. Lékaři jí poté oznámili děsivou zprávu – rakovina tkáně ve II. stadiu. Faltýnková se přesto nevzdala a zákeřnou nemoc úspěšně porazila. Po pěti letech náročné léčby se jí podařilo znovu otěhotnět, bohužel však musela podstoupit interrupci. Mladá maminka se přesto nevzdává a na svět nahlíží pozitivně.