Protiruské sankce nutí tamní výrobce aut improvizovat, problém s tím však nikdo nemá. Bez subdodávek řídící elektroniky nebo lambda sond jsou Lady či UAZy méně ekologické, v Rusku to však nikoho příliš netrápí.
Zákazníci ruského gigantu AvtoVAZ, toho času (stále ještě) ve francouzských rukou, brali různé soudobé bezpečnostní či elektronické vychytávky spíše jako nutné zlo, bez kterého je možné se bez problémů obejít. Ba co víc, takto „ochuzená“ vozidla by teoreticky měla být levnější. Se současnou ruskou hyperinflací však těžko soudit.
Avto VAZ si poradí i bez Renaultu
Minulý týden se ve svízelné situaci ocitlo vedení Renaultu, které po jistém váhání ohlásilo návrat ke svým početným ruským aktivitám, aby je pod tlakem veřejnosti vzápětí opět negovalo.
Jeho hlavní želízko v ohni, tedy povolžský gigant AvtoVAZ, výrobce automobilů Lada, se proto bude muset zařídit po svém. Právě Lada, která má díky svému dominantnímu postavení nejvíce lokalizovanou výrobu a dodavatele, potřebuje přibližně 20 procent komponent z „nepřátelských zemí“.
Rusové proto už dříve avizovali, že připravují verze automobilů, které si vystačí s menším počtem zahraničních součástek. Opatření, které má být dočasné pro zachování výroby, se nedotkne modelů postavených na platformě B0 aliance Renault-Nissan, tedy modelů Xray, Largus, Logan a Sandero. A nedotkne se ani Lady Vesta, která je vyvinuta na ruské platformě. To však neznamená, že zůstanou ve výrobě. Právě naopak, jedná se o auta nejvíce závislá na dodávkách zpoza západních hranic Putinovy říše.
Rusům tedy nezbude nic jiného, než vyrábět jejich staré modely Lada Granta, Lada Niva Legend a Lada Niva Travel. Podle portálu Ladaonline.ru přijdou tato auta o více elektronických komponentů. Typicky to platí o elektronice vztažené k ABS, lambda sondám či systému přivolání první pomoci (SOS tlačítko).
Méně ekologie i bezpečnosti
Nové verze ruských aut budou tedy méně bezpečné a také méně ekologické, jelikož bez řízených katalyzátorů se z Eura 5 či 6 zřítí na úroveň normy Euro 2, která platila v Evropě v letech 1996 až 2000. Zjednodušit se má i systém řízení motoru.
Rusko bude muset ruku v ruce s nastalou situací změnit i legislativu, protože auta bez soudobé elektroniky a bezpečnostních systémů by nesplňovala stávající předpisy upravující emise a bezpečnostní standardy, čímž se v podstatě vrátí přinejmenším o 25 let zpět.
Nové „sankční“ Lady by se měly dostat k zákazníkům v květnu. Upravená vozidla už prý AvtoVAZ posílá do testovacího střediska národního automobilového institutu NAMI v Dimitrově na homologaci.
Ani to však nemusí největší ruský automobilový podnik, který má neuvěřitelných 40 800 zaměstnanců, udržet v chodu. Západní sankce a propad rublu totiž bere vítr z plachet prodeje nových aut. Pokud bude AvtoVaz i nadále vyrábět, bude podle ladaonline.ru generovat obrovské ztráty.