Přes Kazachstán, Čínu a další asijské země proudí auta nejen do Ruska, ale i z Ruska ven. Nové komplikovanější obchodní kanály znamenají, že dovážená auta jsou až o čtvrtinu dražší a ceny dále rostou. Směrem z Ruska ven naopak putují například legendární off-roady Lada Niva a UAZ.
Rusko legislativními úpravami obchází sankce na dovoz i vývoz nových aut. Celá řada světových automobilek sice po začátku ruského vpádu na Ukrajinu zmrazila svoje aktivity na tamním trhu, ať už z důvodu nemožnosti v potřebné míře saturovat výrobu a distribuci, nebo v rámci podpory protiválečných sankcí, s tím si však Kreml hlavu neláme. Podle ruského automobilového webu Drom.ru totiž ruská vláda přijala dekret, kterým omezuje možnosti vlastníků a vykonavatelů autorských práv a duševního vlastnictví. Norma v praxi odebírá pravomoc výrobce rozhodovat o osudu jeho produktů. To ve finále znamená legalizaci obcházení sankcí v podobě umožnění dovozu „zakázaných aut“ ze zemí, které se k sankcím nepřipojily. K těm patří především některé asijské státy se sovětskou historií a Čína.
Rusové si umí poradit
Paralelní dovoz pro Rusy znamená, že auta jsou výrazně dražší. Obchodníci zákazníky z důvodu nedostatku nových aut doslova oškubou. Jak uvádí agentura Autostat, ceny meziročně stouply přibližně o 25 procent. Přitom se předpokládá, že v příštím roce to bude o dalších 10 procent. A nejde přitom jen o „nelegálně“ dovezené vozy, ale také o ty vyráběné v Číně.
Na druhé straně si tamní zákazníci nyní mohou dopřát i modely, které se do Ruské federace před válkou na Ukrajině vůbec nedovážely. Vzpomeňme například elektrické Mercedesy-Benz EQS a EQE, Mazdu Atenza, Toyotu Avalon, elektrický Volkswagen ID.6 ale třeba taky Škodu Scala. Z výše pospaných důvodů jde samozřejmě o nákup bez souhlasu výrobce.
Samotní Rusové s tímto postupem problém nemají: „V souvislosti s narušením dosavadních dodavatelských řetězců zajistí paralelní dovoz nasycení domácího trhu výrobky dováženými ze třetích zemí,“ napsal s odvoláním na ruské úřady drom.ru.
Do Japonska i Česka
Málo se však ví, že se i ruská auta objevují v zemích, které jejich dovoz oficiálně zastavily. Zájemců o „zakázané“ vozy je za hranicemi Putinovy říše sice nepoměrně méně než v ní, určité specifické modely jsou ale stále velmi žádané.
Nejvíce se to podle ruského webu Drom.ru týká klasické Lady Niva Legend, UAZ Hunter a UAZ Buchanka, jejichž výrobu se Rusům podařilo rozjet a které se objevily například v Japonsku. Bez výjimky jde o legendární terénní vozidla vyráběná už od 60., resp. 70. let.
Jak je to možné, když Japonsko od 18. července letošního roku zakázalo jakýkoli přímý dovoz zboží z Ruské federace? Pouť těchto vozů vede opět přes Kazachstán. Ve středoasijské zemi se totiž Lady i UAZy vyrábějí formu montáže z dovezených komponentů v továrně Saryarka AvtoProm. Nejde tím pádem o přímý import z Ruska do Japonska, takže není zakázán.
Ruská auta se ale nadále prodávají také u nás. „Prodej i dovoz vozů UAZ je nepřerušen, jsme plně zásobeni i skladovými modely, proto si u nás vybere, věříme, každý. Linky a e-maily fungují nadále bez obtíží, proto neváhejte a v případě zájmu o vozidlo UAZ nás kontaktujte,“ hlásá tisková informace východočeského dovozce vozů VAZ či UAZ. K tomu, jakým způsobem, a zda vůbec, se nová ruská auta do ČR dováží, se však redakci CNN Prima NEWS u jejich importéra zjistit nepodařilo.