Legendární strategie s osadníky The Settlers se vrací
Staromilci se mohou těšit na návrat oblíbené hry s osadníky. Strategie The Settlers se po několika dlouhých letech čekání opět objeví na počítačích a autoři ze studia Blue Byte slibují řadu novinek. Hráči se mají dočkat například pestřejších možností správy osady, vylepšeného boje mezi armádami i moderního grafického kabátu. Nekompletní verzi, kterou měla redakce CNN Prima NEWS možnost vyzkoušet, si může širší veřejnost zahrát v druhé polovině ledna.
Kořeny oblíbené série The Settlers sahají až do roku 1993, od té doby se na trh dostalo celkem sedm dílů této strategické hry. Poslední titul ovšem vyšel v roce 2010, od té doby fanoušci virtuálních osadníků čekali na moderní pokračování. Oznámení nového dílu přišlo až v srpnu 2018, načež se autoři na pár let opět odmlčeli. Ticho prolomili až nyní novým trailerem, datem vydání a hratelnou ukázkou pro novináře.
Jádro moderních The Settlers zůstává stejné. Hráč se stará o zprvu prostou osadu, která se postupně jeho přičiněném rozrůstá v prosperující městečko. Musí se postarat o dostatečný přísun stavebních materiálů a potravy, efektivně naplánovat infrastrukturu, aby nevázla distribuce surovin či výrobků, rozšiřovat své území a v neposlední řadě čelit výpadům nepřátel.
K dispozici budou tři hratelné frakce – Elari, Maru a Jorn – každá s vlastními specifickými budovami, bonusy, jednotkami a vlastnostmi. V hratelné ukázce byly k dispozici první dva jmenované národy – frakce Elari se více zaměřovala na efektivnější hospodářství, zatímco zástupci Maru kladli důraz na obranné budovy a těžbu zlata. Obě strany jsou ve zkušební verzi relativně vyrovnané, tudíž je na hráči, kterých výhod více využije pro rozvoj osady.
I v tomto díle The Settlers se vše odvíjí od správně naplánovaných výrobních tras. Vojáka s mečem nelze rekrutovat bez ukované zbraně, tu zase nejde vyrobit bez kovárny a přísunu potřebných surovin. Obdobným stylem funguje logistika v případě výroby chleba (který se neobejde bez farmy a mlýna) nebo prken na stavbu nových budov (je potřeba dřevorubecká osada a pila). Jakmile se cokoliv přehlédne, rozvoj vesnice se zastaví a začne stagnovat.
Jakkoliv zněla poslední poznámka hrozivě, honba za prosperitou je i po několika dekádách stále velmi zábavným konceptem – obzvlásť, když se hráči podaří poskládat výrobní procesy tak, že správa vesnice funguje sama od sebe jako švýcarské hodinky. Zde se dá konstatovat, že se vývojářům podařilo dobře podchytit gró série.
Ještě je ale co ladit
Základní procesy se hra snaží vysvětlit v tutoriálu, který je ale v této fázi vývoje poměrně strohý. Na část nových funkcí tak hráči nejspíše přijdou formou pokus-omyl, ale nejde o nic, co by nešlo opravit přidáním slovní nápovědy. Autoři nicméně věří, že i přes nemalé množství novinek a úprav osloví jak „veterány“ série, tak úplné nováčky.
Zatímco je základní koncept hry stále zábavný a grafické zpracování líbivé, umělá inteligence vojáků i vesničanů příliš rozumu bohužel nepobrala – občas běželi nebezpečí naproti, případně ignorovali hráčem vydané rozkazy a zmateně pochodovali po mapě. Hratelná ukázka trpěla několika technickými problémy, třebaže běžela překvapivě plynule i na starších počítačových sestavách. Vývojáři tedy ještě mají co opravovat.
Datum vydání je totiž téměř za rohem – The Settlers dorazí na PC už 17. března letošního roku. Ještě předtím se počínaje 20. lednem zpřístupní bezplatná hratelná ukázka v angličtině pro všechny, kteří se přihlásí na oficiálních stránkách.