Zfušovaná oprava mostu? Lidé v Hradci kritizují jeho rekonstrukci. Není hotovo, hájí se radnice

Hradecká radnice nechala před půl rokem opravit 80 let starý železný most pro pěší a cyklisty zvaný Klapák přes Orlici v Hradci Králové. Když ho v polovině února otevřela pro provoz, snesla se vlna kritiky na jeho stav. Podle lidí, kteří se po něm prošli nebo projeli na kole, jsou na něm některé věci až nebezpečné.

Zábradlí na vrchu přichycené k nosné konstrukci plastovými elektrikářskými páskami, jeho některé díly se kývají, oka některých spojů nevycházejí proti sobě až o několik centimetrů, podesta mostu tvoří až dvoucentimetrové schody. Oprava se podle obyvatel krajského města nepovedla.

ČTĚTE TAKÉ: Byla to poprava, říká rodina zastřeleného Honzy z Lovčic. Jeho přátelům poslala rázný vzkaz

„Jsme strašně rádi, že je v provozu, ale vidím nedostatky,“ říká starší cyklistka a její vrstevník popisuje: „Tam to je ‚zfušovaný‘, chybí šrouby, křivý to je, klepe se to celé,“ kritizuje. Podle některých místních takový most neměl být ani znovu otevřen. „Některé díly se hýbou a malé děti by tam mohly strčit prstíky a zranit se,“ upozorňuje seniorka.

Roli hrají prý i klimatické podmínky

Město ale vyjadřuje uspokojení, že se most podařilo rozebrat, odvézt, opravit a vrátit na jeho původní místo s předstihem, aby ho lidé už mohli používat a nemuseli místo obcházet vzdálenými cestami. Vady označuje za drobné prozatímní nedodělky, které se letos na jaře odstraní, až se mírně oteplí.

„Ten most jsme otevřeli o dva měsíce dříve s tím, že budou do konce dubna probíhat ještě drobné práce na bočnicích,“ vysvětluje náměstek hradecké primátorky Pavel Vrbický (Piráti). „Opraví se nátěry a bude zpevněno zábradlí i vzhledem k tomu, že se celá konstrukce tvaruje,“ upřesňuje Petr Mareš z dodavatelské firmy M-silnice.

Město podle Vrbického stálo před dilematem, zda otevřít most dříve alespoň pro bezpečné provizorní používání, nebo o více než dva měsíce později. „Most je bezpečný jak pro pěší, tak pro cyklisty, máme to potvrzeno kulatým razítkem, autorizovanou osobou,“ podotýká náměstek primátorky.

Technické služby města Hradec Králové se po kritice rozhodly umístit na oba konce mostu informační cedule, které budou informovat uživatele mostní konstrukce o tom, že prochází stále stavbou. Slícování mostních částí se ale v průběhu času zlepší, jak uvádí Petr Mareš z firmy M-silnice: „Most si určitě sedá, je to i z toho důvodu, že se rozebíral v určitém klimatickém období, teď se montoval zpátky v jiném období.“ Do perfektního stavu jej firma podle svého vyjádření uvede do konce dubna tak, aby mohl být v plném provozu od 1. května.

Most známý jako Železňák nebo Klapák (podle zvuku, který vydával, když po něm ještě jezdily automobily), pochází ze 40. let minulého století. Je označovaný také jako Bailey bridge, a to po britském úředníkovi státní správy, který tento typ konstrukce navrhl. Přes soutok Divoké a Tiché Orlice spojuje dvě části Hradce Králové. Poslední desítky let už je po něm povolený provoz pouze pěších a cyklistů. Jeho současná rekonstrukce vyšla na 19,2 milionu korun.

Tagy:
most Hradec Králové cyklista Česká pirátská strana oprava radnice Pavel Vrbický Petr Mareš Lovčice Orlice Klapák