Listopad, měsíc kvality: Mějte přehled, na které české společnosti je spoleh

Světový den jakosti

Nový Den, Den jakosti

Statisíce Čechů už pomalu, ale jistě shánějí dárky pod stromeček. Je pochopitelné, že pro své nejbližší chtějí nakupovat u prověřených a osvědčených dodavatelů. Kde a jak vybírat, nám často radí z vlastní zkušenosti známí, případně se spolehneme na reklamu. Zaručeným způsobem, jak být spokojen s kvalitou služeb i zboží, je vybrat si výrobce a poskytovatele ze seznamu Národního programu Česká kvalita. Společnosti, které mají oprávnění používat právě osvědčení Česká kvalita, jsou totiž soustavně prověřovány.

Nejen výsledná nadstandardní kvalita výrobků či služeb, ale také přetrvávající spokojenost zákazníků. To jsou dvě kritéria, která průběžně kontroluje nezávislá akreditovaná zkušebna. A teprve po jejím kladném zhodnocení může žadatel získat osvědčení České kvality. Na oboru služeb nebo výroby přitom nezáleží.

Výsledkem je, že zákazník na první dobrou ví, na které výrobce či poskytovatele služeb je nejvyšší spoleh.

„My jsme v rámci národního programu dali dohromady 22 značek kvality. Pokud bych měl divákům přiblížit, o jaké skupiny značek kvality se jedná, tak bych je asi rozdělil do čtyř skupin: Tou první skupinou jsou ryze horizontální značky, které jsou schopny prověřit produkty, výrobky či služby. Pak máme sektorové, mohu zmínit například český nábytek, osvědčeno pro stavbu, popřípadě prověřování obuvi,“ vyjmenovává druhy značek Pavel Vinkler, první místopředseda Rady kvality ČR. „Tou třetí skupinou jsou značky, které se soustředí vyloženě na služby. Máme značku kvality, která se soustředí na sociální služby, na veřejně prospěšné organizace, máme i značku, která se soustředí na tělocvičny, sportoviště. A máme čtvrtou skupinu značek, která se soustředí na distribuci.“

Národní program Česká kvalita existuje pod vedením Ministerstva průmyslu a obchodu již více než dvacet let. Jeho garantem je vláda ČR, program je zároveň součástí Národní politiky kvality ČR. Hlavním úkolem je podpora osvědčených výrobků a služeb. Pomáhá zviditelnit vybrané, a především ověřené výrobce a dodavatele na trhu, kteří v současnosti nabízejí zákazníkům nepřeberné množství služeb a zboží. Tím přispívá ke spokojenosti zákazníků, kteří tak nekoupí „zajíce v pytli“.

Osvědčení není napořád, rozhoduje spotřebitel

O to, aby si společnost osvědčení udržela, se musí velmi dobře starat. „Záleží na té jednotlivé značce. Ověřování probíhá v intervalu dvou až čtyř let napříč všemi značkami,“ vysvětluje podobnosti udělování osvědčení Pavel Vinkler. A zmiňuje, že zásadní slovo mají také zákazníci. „Český spotřebitel je velmi inteligentní, progresivní, požaduje maximální úroveň toho výrobku samotného, ale i navazující služby, jako je postservis. A v poslední době se velmi orientuje na environmentální hlediska,“ podotýká dále.

Všechny důležité informace na jednom místě

Ti, kteří se zajímají o kvalitu služeb i zboží českých dodavatelů, potřebují znát jednoduchou internetovou adresu: Národní portál.

„Naší ambicí a cílem je, aby ten spotřebitel dostal jednoduché informace a mohl se orientovat v rámci nákupů. A samozřejmě druhou cílovou skupinou jsou samotní podnikatelé, protože velice rádi podporujeme české kvalitní výrobky nebo poskytovatele služeb. Má to obrovský vliv na regionální ekonomiky, na rodinné podnikání a podobně,“ říká v pořadu Nový Den Pavel Vinkler.

Listopad, měsíc kvality

Listopad je už tradičně měsícem kvality, na každý druhý listopadový čtvrtek pak připadá Mezinárodní den kvality. „My v České republice slavíme oblast kvality a společenské odpovědnosti celý měsíc. Organizovali jsme velkou národní konferenci a zároveň nás ještě čeká 23. listopadu předávání národních cen právě za kvalitu, společenskou odpovědnost a za rodinné podnikání,“ zve první místopředseda Rady kvality ČR na on-line vysílání, které diváci najdou na zmíněných stránkách Národního portálu.

Tagy: