Automobilka Mercedes-Benz stáhla v Číně reklamu, která v zemi podle agentury Bloomberg vyvolala debatu o tom, jak zahraniční společnosti zobrazují asijské rysy. Video bylo v sobotu zveřejněno na účtu společnosti na sociální síti Weibo.
Video bylo později odstraněno kvůli odporu veřejnosti, uvedl státní list Global Times. „Líčení modelky vypadalo jako šikmé oči a opět vyvolalo vášnivou diskusi uživatelů internetu. Podle mnohých z nich líčení odráží západní stereotypy o Asiatech,“ uvedl deník.
Mercedes-Benz je poslední firmou, která se v Číně stala terčem spotřebitelského nacionalismu, napsala agentura Bloomberg. V minulosti obdobné kritice čelil například italský módní dům Dolce & Gabbana, švédský prodejce oděvů Hennes & Mauritz (H&M) a další firmy. Společnost Christian Dior přestala v listopadu používat fotografii modelky, která podle státních médií „očerňovala asijské ženy“.
This is @MercedesBenz Wechat advertising in China. Of all 1.4 billion Chinese, it takes special effort to find Chinese models like this to demonstrate what they think is a beautiful Asian look. pic.twitter.com/2oeyHOUhmD
— 王蓉Rena🇨🇳🇨🇳🇨🇳 (@renawong85) December 27, 2021
Minulý týden se strhla na čínských sociálních sítích bouře kvůli tvrzení, že americká společnost Walmart přestala ve svých čínských obchodech s potravinami Sam's Club prodávat zboží z provincie Sin-ťiang. Západ Čínu kritizuje kvůli porušování lidských práv tamních etnických Ujgurů. Ze stejného důvodu minulý čtvrtek americký prezident Joe Biden podepsal zákon, který zakazuje dovoz zboží ze Sin-ťiangu.
Čínští uživatelé internetu v poslední době hojně probírají způsob, jakým jsou v reklamě zobrazovány oči modelek. Čínská společnost Three Squirrels se nedávno omluvila za reklamu, v níž byla modelka Cchaj Niang Niang nalíčená tak, že měla výrazně šikmé oči, uvedl deník South China Morning Post.
Modelka na Weibo označila kritiku za přehnanou. „S úzkýma očima nejsem snad Číňanka?“ napsala na sociální síti. „S vlastenectvím jsem zajedno. Nafukování problémů z běžných záležitostí se ale stalo chorobnou posedlostí,“ dodala.V Číně se za ideál krásy považují velké oči a světlá pleť, a tak také vypadají tváře většiny modelek, upozorňuje BBC.