Mercedes E 300 de 4Matic: Mistr pohodlí se sympatickým překvapením

Hybrid, mild-hybrid, plug-in... Až se člověku z těch nových elektropojmů zamotá hlava. Jednu takovou specialitku má na kontě i Mercedes, který do tradičního sedanu třídy E k plug-in hybridu přidal naftový pohon. A je to hodně zdařilé dílo.

Než světový asfalt ovládly SUV a crossovery, kralovaly na silnicích sedany. Byly mohutné, reprezentativní, mnohdy luxusní, a téměř vždycky spolehlivé. Byly důkazem toho, že jeho majitel má určitou úroveň, a že už si něco může dovolit. Trendy jsou teď jinde, ale tohle pořád platí. I aktuální, v roce 2020 modernizované „éčko“ ukázalo, že je naprostou špičkou.

Nenápadný profesor

Testovaný vůz se k nám dostal v tmavě modré metalíze a během šedivého pražského jara se i díky tomu mezi ostatními vozy celkem ztrácel. Byl hodně nenápadný. Také proto, že ačkoliv měří 4,9 metru, stále ho díky podobnému designu člověk občas zamění za o třídu menší Mercedes C.

Mercedes na upraveném typu E, který je mimochodem historicky nejprodávanější řadou značky, opravdu zapracoval. Už když v lednu 2019 vše oznamoval, dal okolí najevo, že připravovaná modernizace bude jednou z nejrozsáhlejších, jakou kdy provedl.

Auto mělo být ladnější a sportovnější. Má chromovanou masku, trojcípou hvězdu na chladiči, jiná světla vpředu i vzadu či přepracované víko zavazadelníku. Vše je ale udělané jemně a ve stylu mercedesu. Módní výstřelky nečekejte. Spíše než sportovně působí usedle, ale to není na škodu.

Uvnitř už řidiče tradičně uvítají dvě na sebe navazující obrazovky, ke kterým nově přichází infotainment MBUX, který je ovládaný buď dotykově, nebo přes nově řešený touchpad, jenž je usazený tam, kde v běžných vozech řidič hledá řadicí páku.

V základu jsou obrazovky s úhlopříčkou 10,25 palce, ale doplatit se dá verze s 12,3 palce. Co se týče ovládání, je po krátkém zvykání si snadné a intuitivní.

Infotainment je takovým vstupem na dětské hřiště. Z každého kliknutí se na vás valí obrovské množství barev a možností. V první řadě to vypadá, že se v něm nejde zorientovat, ale jeho ovládání je velmi jednoduché, a člověk se u něj baví jako u nové počítačové hry, kde ještě v průběhu několika týdnů objevuje novinky a další levely.

Jinak očekávejte německou kvalitu, která konkrétně u tohoto typu začíná na ceně 1 637 130 Kč. U pohodlných sedaček je cítit skvělé boční vedení, všude kvalitně zpracované materiály, hezké podsvícení interiéru a tak dále... Prostě Mercedes!

Motor nemá soupeře

Ale teď už k motoru. Benzinový hybrid není nic, co by překvapilo – ten naftový ale ano. Na trhu nenajdete konkurenta, přesně proto jsme byli tak zvědaví, co dokáže.

Nejprve si ho prohlédneme číselně. Dříve bychom pod pojmem E300 de hledali pravděpodobně naftový třílitrový šestiválec. V tuto chvíli jde o dvoulitrový čtyřválec s výkonem 143 kW a elektromotor o síle 90 kW. Ten si energii bere z baterií o kapacitě 13,5 kWh.

Jízda je hladká, plynulá a tichá. Diesel si pobrukuje tak, jak jste zvyklí a jeho spolupráce s elektromotorem je bezproblémová. Při sešlápnutí plynu auto rychle akceleruje, dopomoc baterií je výrazná, tohle prostě obyčejný dvoulitr nedovede. Zrychlení z 0 na 100 km/h za šest vteřin, jak uvádí výrobce, je skutečně realitou. Znamenitě pracuje i devítistupňový automat.

Co se týká spotřeby, projevuje se váha baterií, díky kterým je pohotovostní hmotnost E300 de celých 2060 kilogramů. Jistě, bez baterií by auto jezdilo za méně, ale chyběl by mu ten sympatický boost, který baterie rozjezdu dají. Navíc s průměrnou spotřebou okolo 6,7 litru si těžko lze stěžovat.

Jak jsme už zmínili výše, auto bylo testováno v době, kdy venku mnohdy řádily mrazíky, a takové teploty zrovna alternativnímu pohonu nesvědčí. Při přepnutí na čistě elektrický mód jízdy klesají kilometry dojezdu na palubní desce podstatně rychleji, než odpovídá ujeté vzdálenosti. V extrémním případě se stalo i to, že během úseku, který byl dva kilometry dlouhý, z baterie zmizelo celých osm kilometrů. To je v případě baterií, které podle informací prodejce poskytují plnohodnotný dojezd 54 kilometrů, už celkem dost.

Spoléhat se jen na rekuperaci samozřejmě nejde. Vůz jde naštěstí hodně rychle dobít. Praktickou daň si pohon bohužel vybral na zavazadlovém prostoru, kde je kvůli bateriím nepříjemný schod a objem se snížil z 540 na 370 litrů.

To je ale asi tak jediná věc, kterou vozu můžeme vytknout. I když se Mercedes, stejně jako jeho konkurenti, postupně prokousává světem elektřiny, bojuje statečně a E300 de je toho jasným důkazem. Jde o více než zajímavou alternativu ke klasickým hybridům.

1. NÁKLADY NA SERVIS

Klasický servisní interval u mercedesů je jeden rok nebo 25 tisíc najetých kilometrů. Na veškeré modely se vztahuje zákonná záruční doba 24 měsíců. V rámci nabídky pak zákazník najde řadu možností servisních smluv a prodloužené záruky. Samozřejmě různí prodejci mohou mít mírně odlišné nabídky a stejné je to také u hodinových sazeb za servisní služby.

2. PRODEJE

Jak je to s aktuální dodací lhůtou, vždy sdělí pouze konkrétní prodejce. Co se týká prodeje plug-in hybridů, je Mercedes-Benz poslední dobou spokojen. Jen mezi lednem a březnem 2021 bylo v České republice registrováno 135 vozů této kategorie. A pokud by vás zajímalo, kolik se za rok 2020 prodalo klasických mercedesů třídy E, je to 566 kusů. Tady je pak porovnání s ostatními konkurenty.

3. ZAJÍMAVOST

Nafta a plug-in – to je něco, co si vychutnáte jen u této značky. Nikdo jiný než Mercedes-Benz podobnou variantu aktuálně nenabízí.