Nová elektrická Kia Niro dojede daleko. Nabíjení by jí ale mohlo jít rychleji

Kia představila novou generaci svého kompaktního crossoveru Niro. Pohon obstarávají výhradně elektrifikované pohony od hybridu přes plug-in hybrid po ryzí elektromobil. Druhá generace vozu chce zaujmout také odvážnějším designem a zajímavějšími technologiemi. Cenu má nasazenou velmi sebevědomě.

Kia představila druhou generaci Nira už loni v listopadu na autosalonu v Soulu. Tak jako v minulosti bude totiž Niro dostupné výlučně v elektrifikovaných verzích. Kromě hybridu se nabídka rozroste o plug-in hybrid a také o čistě elektrickou verzi e-Niro.

Nové sloupoví

Všechny verze spojuje to, že je emotivnější inspirovaná studií HabaNiro z roku 2019. Stěžejním znakem je široký zadní sloupek s kontrastním lakováním a integrovanými světly ve tvaru bumerangů, který je asi nejmarkantnějším rysem druhé generace. Z tohoto důvodu přišlo Niro o třetí boční okénko. Na výběr bude šest barev sloupku a devět barev karoserie.

Nové jsou také hlavní reflektory. Z profilu zaujme výrazná plastová ochrana spodních partií karoserie, dostupná ve třech povrchových úpravách. Samotné proporce, až na délku, se ale zásadně neměnily. Nové Niro je dlouhé 4 420 mm, široké 1 825 mm a vysoké 1 545 mm. To znamená, že je o 65 mm delší a o 20 mm širší. Rozvor náprav 2 720 mm se natáhl o rovné dva centimetry. Kia se chlubí aerodynamikou, která skončila koeficientem 0,29, což je u elektromobilu základní předpoklad úsporného provozu a tím i dlouhého dojezdu.

Interiér jako v EV6

Uvnitř se Niro v mnohém inspirovalo elektromobilem Kia EV6. Vidět je to na palubní desce, vybavené dvojicí vzájemně propojených displejů, identickém dvouramenném volantu i na dotykovém panelu klimatizace s dvojitou funkcionalitou či otočném ovladači převodovky na středovém tunelu. Nechybí head-up displej. Samotný asymetrický tvar „palubky“ je ale odlišný.

Moderní atmosféru dotváří ambientní osvětlení se 74 odstíny a výběr tří barevných zpracování kabiny. Já jsem jezdil s černou variantou a ta opravdu vesele nepůsobí. Obecně jsem měl uvnitř ne úplně vzdušný pocit. Více místa přitom posádce přináší tenčí konstrukce sedadel. To se ale bavíme o podélném směru. Vychytávkou je integrovaný věšák na zadní straně hlavových opěrek předních sedaček.

Ekologickou povahu dokládá Niro použitím recyklovaných materiálů. Střešní obklad je vyroben z použitých tapet, sedadla jsou z biopolyuretanu a čalounění z materiálu Tencel, který je výsledkem zpracování celulózy z vláken eukalyptu. Nechybí ani záplava asistenčních systémů včetně udržování v jízdním proudu, adaptivního tempomatu, inteligentního rychlostního asistenta a předcházení srážek při průjezdu křižovatkami a tak dále. Největší novinkou je ale parkovací asistent, který zvládá manévry bez řidiče za volantem.

Elektromobil má vpředu dodatečný 20litrový kufr a 475l litrů klasicky vzadu. U hybridního pohonu se zadní kufr zvětší o dalších šest litrů, ale na druhé straně se u plug-in hybridu výrazně sníží na 348 litrů.

Elektrika na tři způsoby

Jak už bylo řečeno, Niro bude dostupné pouze s elektrifikovanými pohony, stejně jako v předchozí generaci. Vše začíná samonabíjecím hybridním pohonem s 1,6litrovým benzinovým motorem a 32kilowattovým elektromotorem. Výkon systému se zastavil na hodnotě 103 kW (140 k) a točivý moment se na přední kola přenáší přes dvouspojkovou 6stupňovou automatickou převodovku.

Plug-in hybridní pohon má stejný 1,6litrový benzínový čtyřválec, ale pomáhá mu silnější 62kilowattový elektromotor. Výkon systému tvoří 136 kW (184 k), což je o 32 kilowattů více než u předchůdce. Lithium-iontová baterie je také větší, má kapacitu 11,1 kilowatthodin a čistý elektrický dojezd 60 kilometrů. Plně elektrické Niro má 150 kW (204 k), baterii s kapacitou 64,8 kilowatthodin.

Oba hybridní pohony využívají stejnou dvouspojkovou automatickou převodovku, ale nemají zabudovanou zpátečku . V důsledku toho ušetřili 2,3 kilogramu na hmotnosti a zlepšili použitelnost auta. Couvání bude probíhat vždy výlučně za pomoci elektřiny a i přes vybitou baterii bude na couvání vždy dostatek energie. Plug-in hybrid je vybaven také speciálním elektrickým ohřívačem PTC, který zlepšuje dojezd v chladných dnech.

Raději plavně než agresivně

Při české premiéře jsme neměli šanci řádně vyzkoušet všechny druhy pohonů, proto jsme se zaměřil na čistý elektromobil. Nejvýkonnější a nejčistší provedení celé řady s sebou veze akumulátor s využitelnou kapacitou 64,8 kWh, což by podle výrobce mělo vydat na 463 km. O celých 200 km navíc by mělo přijít při častějším ježdění po městě.

Já jsem zhruba polovinu ze 170 ujetých kilometrů strávil na dálnici, což je nejméně efektivní prostředí pro čistě elektrické vozy. Přesto jsem při dodržování předpisů jízdu zakončil s průměrem 17 kWh na 100 km, což se jeví jako velmi dobrý výsledek. Pokud tedy budete s Nirem zacházet jako s běžným autem a nebudete hledět na nic, dosáhnete na dojezd 381 kilometrů na jedno nabití.

Výkon palubní nabíječky je 77 kW, což dnes není oslnivý parametr. Ostatně je stejný jako u minulé generace, což zrovna nepotěší. Za těch pár kilometrů jsme si ale zvykli na velmi pohodové řízení. Tomu prospívá zejména fakt, že si lze pomocí páček pod volantem nastavit rekuperaci v několika stupních, od plachtění po chvíli, kdy pustíte pedál akcelerátoru a auto začne brzdit. Je tu i režim řízení jedním pedálem, při kterém auto rekuperací brzdí na maximum, a to až do zastavení. Teoreticky tedy brzdy vůbec nemusíte používat, stačí odhad. Jako u řízení tramvaje.

Automobil je celkově nastaven hlavně na pohodlnou jízdu. Tlumiče jsou na hrbolaté české cesty možná až příliš měkké, Niro se občas pohupovalo i při rychlém průjezdu zatáčkou. Jistotě příliš nepřidává ani řízení, které má tak aktivní posilovač, takže si řidič připadá spíš jako v počítačové hře než za volantem téměř 1,7 tuny vážícího vozu. Všechno tedy směřuje k tomu, aby se jelo klidněji a tím i úsporněji. Za odměnu ale dojedete dál.

Optimismus nechybí

Český dovozce nové plně elektrické Niro nacenil na 1 169 980 korun, hybrid stojí 729 980 Kč a hybrid do zásuvky 1 049 980 Kč. Sebevědomí tedy korejskému výrobci nechybí. Jak si elektrická Kia Niro stojí proti konkurentům jsme zjišťovali v porovnávači sesterského webu Autosalon.tv, kde jsme ji postavili proti modelu Hyundai Kona Electric a Škodě Enyaq iV. Výsledek najdete pod tímto odkazem.

Tagy: