TEST: Nové Volvo EX90 je dost možná nejbezpečnější auto světa. Je tiché a umí i mrkat

Volvo v Česku představilo novou vlajkovou loď. Jde o sedmimístné elektrické SUV s názvem EX90. Obrovský elektromobil se bude nabízet ve dvou výkonostních variantách, přičemž základní verze bude mít jeden elektromotor s výkonem 279 koní a dojezd přes 600 kilometrů. Novinka je unikátní svou bezpečností, jelikož na střeše má speciální LiDAR, který monitoruje okolí a varuje řidiče před nebezpečím.

O sedmimístném elektrickém Volvu se hovoří už delší dobu, protože si svou světovou premiéru odbylo již v roce 2022. Nicméně teprve teď se švédské automobilce s čínskými vlastníky povedlo nový vlajkový model rodiny EX přivézt do Česka. V rámci lokální prezentace jsme se dozvěděli, že jde o vůbec nejtišší, technologicky nejvyspělejší a zároveň nejbezpečnější auto, jaké kdy Volvo vyrobilo. Pojďme se tedy na majestátní elektrické SUV podívat trochu podrobněji.

K TÉMATU: Testovali jsme pancéřované Audi Q7: Vypadá obyčejně, ale odolá střelbě z pistole

Hned na první pohled je jasné, že Švédové se drželi svého osvědčeného receptu. Nijak výrazně neexperimentovali a vsadili na ověřený minimalistický design. V podstatě jde o takového „nafouklého“ sourozence modelu EX30, který ale díky pětimetrové karosérii a velkým 22palcovým (v základu 21palcovým) kolům vypadá snad ještě úchvatněji. Tomu všemu pak dodávají šmrnc Full LED moduly ve tvaru Thorova kladiva, které dokáží „mrkat“. Zní to bizarně, ale vlastně jde o velmi chytrý způsob, jak schovat hlavní světlomety - plochy s diodami se rozevřou, aby odhalily výkonné LED čočky schované za nimi.

Stovku zvládne pod 5 sekund

Volvo EX90 má v základu jeden motor na zadní nápravě s výkonem 279 koní, který čerpá energii ze 111kWh baterie. Díky tomu na jedno nabití ujede přes 600 kilometrů a průměrně spotřebuje 20,7 kWh/100 km. A komu je bezmála 300 koní málo, může sáhnout po dvoumotorové variantě Twin s výkonem 409 koní nebo po modelu s označením Performance, který ze sebe dokáže vymáčknout až 517 koní a mamutí točivý moment 910 Nm. To znamená, že nadupaná verze Volva EX90 na stovku vystřelí za 4,9 sekundy, a to při hmotnosti 2 818 kg.

Nicméně švédská značka se nesnaží své zákazníky lákat na dechberoucí dynamiku, nýbrž na komfort a bezpečnost. „Je to nejbezpečnější, nejtišší a technologicky nejvyspělejší auto, které jsme kdy vyrobili. A možná vůbec nejbezpečnější sedmimístný automobil na světě,“ uvedl na tiskové konferenci šéf českého zastoupení Alican Emiroglu. Jsou to silná slova, která si zatím nemůžeme ověřit. Každopádně po dlouhém popisu všemožných bezpečnostních a asistenčních systémů jim věříme už teď. Volvo EX90 je doslova prošpikované počítačovou technikou řízenou umělou inteligencí a kromě toho má i takzvaný LiDAR. Jde o zařízení umístěné nad čelním sklem, které monitoruje kompletně celé okolí vozu a dokáže rozpoznat auta, chodce nebo jiné nebezpečí až na vzdálenost 250 metrů.

Prostoru i luxusu je na palubě dostatek

Po produktové prezentaci jsme neváhali a ihned si do nového elektrického Volva vlezli. V interiéru nás nejvíce zaujal velký, vertikálně orientovaný displej infotainmentu, který je postaven na systému od Googlu. Má tedy mnoho oblíbených funkcí a aplikací, na které jsou lidé zvyklí z chytrých telefonů s Androidem. Zbytek kabiny je pak velmi minimalistický a zdobený luxusními a na dotek prémiovými materiály. Tohle se Volvu opravdu povedlo! Na své si určitě přijdou i „audiofilové“, jelikož EX90 už v základu nabízí kvalitní audiosystém od Bose a ve vyšších výbavách má dokonce ještě sofistikovanější ozvučení od společnosti Bowers&Wilkins.

A jak je na tom sedmimístné Volvo s prostorností? Už jen podle vnějších rozměrů je jasné, že posádka se v interiéru rozhodně mačkat nebude. Obzvláště v první a druhé řadě sedadel je místa opravdu přehršel. Na druhou stranu sedačky úplně vzadu zase tolik prostoru nenabízejí a jsou tedy výhradně určené pro děti.

Zavazadlový prostor je pak při plném obsazení schopný pojmout 310 litrů nákladu. Pokud se ale sklopí třetí řada sedadel, kufr se rázem nafoukne na 655 litrů, což už je velmi slušná hodnota. Krom toho je Volvo vybaveno ještě jedním úložným prostorem, který se nachází pod přední kapotou. Takzvaný „frunk“ má objem 34 litrů a je ideální pro uložení kabelů a dalšího příslušenství.

První auta dorazí na podzim

Zastoupení automobilky Volvo potvrdilo, že první produkční vozy z USA do České republiky přijedou v průběhu letošního podzimu. Volvo EX90 s jedním motorem se bude v základní výbavě Core prodávat od 2 104 900 korun. Slabší verze s pohonem 4x4 startuje na částce 2 434 900 Kč a varianta Performance s výkonem 517 koní jde pořídit od 2 564 900 Kč.

Tagy: