Na trhu je hned několik firem zabývajících se pancéřováním automobilů. Přeloučská firma SVOS je však jednou z mála, která to dokáže provést bez zásahu do vnitřní sériové podoby vozu a ještě k tomu za rozumné peníze. Své dovednosti nám společnost SVOS demonstrovala na SUV Q7 v rámci spolupráce se značkou Audi. Jak automobil obstál v rámci týdenního testu?
Většina úprav, se kterými se setkáte například ve vládních vozidlech, vyžaduje nemalý zásah do jejich techniky. Nehledě na skutečnost, že komponenty sloužící k pancéřování vozidel mají s postupným vývojem nižší hmotnost, stále jsou zapotřebí speciální brzdy, tlumiče nebo příčné stabilizátory. Když jsme například koncem roku 2021 testovali opancéřovanou Škodu Superb, která sloužila policejním složkám ve Velké Británii, vážila 2 800 kilogramů a stála téměř 10 milionů korun.
K TÉMATU: Nejprodávanější Audi má kouzelné světlomety. Jízdními vlastnostmi patří ke špičce
Pancéřovaný model nabízí i samotné Audi. Jmenuje se A8 L Security, váží skoro 3,9 tuny a stojí přes dvacet milionů korun. Má však hasicí systém s tryskami na podvozku nebo u palivové nádrže a posádku ochrání proti odstřelovacím puškám či dokonce chemickému útoku. To Audi Q7 s balistickou ochranou od české firmy SVOS rozhodně nedokáže.
Odolá sice jen střelbě z pistole ráže 9 mm, ale zato hmotnost samotné úpravy činí pouhých 80 či maximálně 100 kilogramů. Příznivá je také cena, která s balistickou ochranou vzroste jen o 775 tisíc korun bez DPH. Nevyžaduje totiž zásah do vnitřní konstrukce vozu. Na první pohled tedy automobil vypadá úplně normálně, takže kolemjdoucí ani případní střelci prakticky nemají šanci poznat přítomnost balistické ochrany. Tu prozradí až silnější boční okénka: místo původních šesti jde o 14 milimetrů. Mají výraznější černé rámování a vzadu je nelze stahovat.
Ochranné čelní sklo nemá reflexní vrstvu pro správné promítání dat z head-up displeje, tudíž je tu černá fólie, na kterou se obraz promítá. „Vrstvená balistická skla jsou vyrobena z několika laminovaných vrstev vysoce odolného skla a polyvinylbutyralových (PVB) fólií s vysokou odolností vůči degradaci vlivem UV záření. Čelní a zadní skla jsou vyrobena technologií umožňující zachovat použití optických asistenčních systémů vozidla,“ prozradil nám výrobce.
Chráněna ale zdaleka nejsou jen skla, neprůstřelná jsou i zadní sedadla, která je však i nadále možné sklopit, nebo výplně dveří. „Pancéřování neprůhledných částí je vyrobeno z kompozitních materiálů s vysokou pevností, odolností a nízkou hmotností. S ohledem na zkušenosti společnosti SVOS kompozitní pancéřování zohledňuje i vyšší rizikovost oblasti spojů transparentního a netransparentního pancéřování,“ dodali zástupci společnosti s tím, že instalace úpravy trvá dva až tři týdny a v případě potřeby ji lze demontovat.
Někomu může být nevolno
To všechno jsou informace předkládané výrobcem, jak se ale doopravdy pancéřované Audi Q7 chová na silnici? To jsem zjišťoval během týdenního testu. Samozřejmě s výjimkou neprůstřelnosti... Na úvod potěším faktem, že k řízení obrněného SUV postačí klasický „béčkový“ řidičák. U jiných aut zvýší pancéřování hmotnost natolik, že je zapotřebí průkaz třídy C.
Vzpomínám si, jak jsem kdysi vstupoval do zmíněného obrněného Superbu a skoro jsem ani neotevřel dveře, protože vážily snad 150 kilogramů! U Audi jsem takový problém neměl. Vlastně jsem ani nepoznal rozdíl od konvenčního provedení. Pokud by ale přesto někomu síla nestačila, bylo testované Audi vybaveno automatickým dovíráním dveří.
Interiér je opět shodný s běžnou Q7, ovšem pohled dopředu přes čelní sklo, už nikoli. Na prvních několika kilometrech jsem měl pocit, že se mi motá hlava a nebylo mi vůbec dobře. Jako bych si nasadil dioptrické brýle. Mou nevolnost v neprůstřelném voze umocňovala i malá boční okénka těsně před čelním sklem. Ta totiž na rozdíl od všech ostatních byla prakticky neprůhledná a pocitově se vlnila.
Přes malá boční okénka není vůbec vidět, což je u takto velkého auta dosti nepříjemné. Zdroj: Bart Běhal
Malá boční okénka se sice mohou zdát jako nepotřebná, jenže v obřím Audi Q7 přes ně při zatáčení kontrolujete vzdálenost od obrubníků, což v tomto případě nebylo možné. Firma SVOS už však pracuje na jejich vylepšení, stejně jako na alternativě černé fólie uprostřed zorného pole řidiče. Byl bych mnohokrát raději, kdybych ten head-up displej nemohl používat, než tohle!
Fólie je totiž natolik tmavá, že vám často brání ve výhledu. Musel jsem si proto zvýšit pozici sedadla tak, abych byl pohledem nad ní. Pak už to bylo výrazně lepší. Právě tmavá fólie byla jedním z těch mála řešení spojených s balistickou ochranou, na kterou jsem si po týdnu ježdění prostě nezvykl.
Kufr se otevřel jen jednou
Problémy mi pak dělalo také elektrické otevírání a zavírání předních bočních okének a pátých dveří. Motůrky, které tento pohyb zajišťují, totiž nezvládaly tíhu přidaných neprůstřelných skel. Zatímco vpředu bylo možné, byť velmi pomalu, okénka stáhnout i vytáhnout, víko kufru se nám během celého týdne otevřelo pouze jednou. Musel jsem ho proto zvedat manuálně nebo mu alespoň částečně pomoct.
Rozhodně se nedá říci, že by balistická ochrana neměla žádný negativní vliv na jízdní vlastnosti. Řidič má pocit, jakoby při rozjezdu tlačil panelák, při brzdění převážel tunu kamení a při vjetí do větší díry přišel o kolo. Také náklony karoserie jsou v zatáčkách znatelnější a nedotáčivost častější. Vtipné jsou také rozjezdy do hodně prudkých kopců, kdy ani asistent rozjezdu nezamezí nechtěnému popojetí směrem dozadu.
Když už ale auto jede, tak všechno zlé zmizí. Podvozek příjemně tlumí menší nerovnosti, zatímco naftový šestiválec si spokojeně pobublává a konzumuje v kombinovaném provozu jen 9,3 litru paliva na sto kilometrů. Ani dynamika není ve finále tak špatná, ale chce to hrubší zacházení s plynovým pedálem.
Bezpečí na prvním místě!
Tím ale všechny neduhy pancéřování od firmy SVOS končí. Nedá se tedy říci, že by na Audi Q7 nemělo žádný negativní vliv, ale s ohledem na bezpečí, které přináší, je to opravdu malá daň. Navíc na většinu ne úplně dotažených řešení se dá rychle zvyknout, podobně jako na zhoršené jízdní vlastnosti. Být podnikatelem, který si dobře uvědomuje všechna hrozící rizika, neváhal bych ani sekundu a Audi Q7 s balistickou ochranou od společnosti SVOS si pořídil. Už jen kvůli tomu, že nestojí majlant a svůj účel, věřím, splní na jedničku.