Fabia a Scala. Vždycky mi přišly rozměrově podobné, i když je dělí dvacet centimetrů. Ale ačkoliv poslední generace Fabie je pravděpodobně tou nejhezčí, na elegantní sestru prostě nemá. Třetí nejprodávanější auto roku 2023 v Česku (také mezi letošním lednem a dubnem) prošlo před nedávnem modernizací a teď konečně také dorazilo do redakčního testu. A to s litrovým tříválcem o výkonu 85 kW a výbavou Top Selection.
Oko tuctového motoristy facelift nejspíš ani nezaznamená, i odborná veřejnost s ním bude mít problém. Já tedy rozhodně měl. Klíčovou změnou, pokud se tak tedy dá vůbec nazývat, je pozměněná maska chladiče, nárazníky a asi nejvíce patrné jsou jiné světlomety. A to díky inteligentní Matrix LED technologii. Světelný podpis je tentokrát kombinací dvou diodových linek a vypadá moderně.
K TÉMATU: Mini už není mini tělem ani duší. Nový Countryman se stal rodinným ideálem
K dispozici je devět barev a dokonce dvě bílé. V testu se objevila ta základní, světlejší nazvaná Moon. K tomu byla Scala obutá na sedmnáctipalcových příplatkových kolech Stratos v ceně 12 500 korun. Za mě určitě dobrá volba, čím dál víc používané aero kryty mi přijdou celkem neestetické. Autu se i nadále nedá upřít šarm, designová čistota a uhlazenost. Vlastně to, čím model vynikal vždy.
Základní výbava začíná na 519 900 korunách, což může být pro někoho dost, na druhou stranu je docela nadupaná. Kromě již zmíněných LED světlometů jde například o asistenta rozjezdu do kopce, ESP, loketní opěrku Jumbobox, bezdrátové nabíjení telefonu, upínací přípravek v zavazadlovém prostoru, dva konektory USB-C, automatické stmívání pro vnitřní zpětné zrcátko, dešťový senzor, mlhovky... Dobře, některé prvky jsou už v moderních autech samozřejmostí, na druhou stranu ne všechny automobilky se tím řídí.
K výbavě Top Selection – tedy druhé nejlepší, která je k dispozici – měl testovaný vůz ještě příplatkovou výbavu za 146 900 korun a ta zahrnovala mnoho zajímavého. Od drobností jako je odpadkový koš, dva držáky tabletu na opěradlech předních sedadel či přihrádka na středovém tunelu (to vše patří do Funkčního paketu, který si Škoda cení na 5 500 korun, ale jsou to výtečně utracené peníze), až po desetipalcový virtuální kokpit a devítipalcovou obrazovku infotainmentu.
Uvnitř designová čistota, prostor i v kufru
Kdo zná koncernové vozy, nečeká ho nic nového. Spíš funkční jistota. Menu v infotainmentu je rychlé a intuitivní, grafika velmi dobrá a propojení s chytrým telefonem funguje velmi rychle. Samozřejmě i tohle auto je jen počítačem na kolech, ne vždycky se každý systém rozběhl tak rychle, jak jsem si přál. Ale to se stává. Pozitivem je, že ovládání klimatizace zůstalo tlačítkové a co nenajdeme na středovém panelu, je na volantu. Ten je nově potažen příjemnou umělou kůží, a navíc s touto výbavou vyhřívaný. U Top Selection v základu, stejně jako přední sedadla. To jsem ještě opomněl.
No, a zbytek vlastně zůstává: Pohodlné sezení, dostatek prostoru i na zadních sedadlech, kam se s klidem vejdou dva dospělí, přičemž jezdit se v autě dá v pohodě v pěti. Zavazadlový prostor nabízí nadprůměrných 467 litrů a už tradičně poskytuje síťový program a mnoho háčků na tašky. Taková praktičnost se jednoduše líbí.
Litr posílil, „stovka“ je ale pořád za deset sekund
Když přeskočíme základní jednotku s výkonem 70 kW, dostaneme se k té testované, která oproti dřívějšku posílila. Z 81 kW je teď 85 kW, litrový tříválec má tedy celkem 115 koňských sil. K tomu přidejme šestistupňovou manuální převodovku, maximálku lehce nad 200 km/h a zrychlení na stovku za 10,1 vteřiny. Tenhle papírový údaj mě zaskočil nejvíc, osobně mi při jízdě Scala přišla svižnější.
Musím říct, že část obyčejného řidiče ve mně má litrové tříválce od Škodovky ráda, protože oproti papírovým předpokladům jsou v denním provozu velmi schopné.
V nižších otáčkách, tedy zhruba mezi 1000 až 1500, není motor nijak živelným společníkem. Spíš prostě tak nějak běží, ale tady asi nelze nic jiného čekat. Když ho ale necháme nadechnout a pustíme do práce, sympaticky přitakává a hlavně nenudí. Nabízí to, co je typicky potřeba do města i na dálnici.
Pružnost pohonné jednotky je vysoká a jakmile se trochu vytočí, jde sympaticky za plynem. A je živá. Průměrnou spotřebu vozu není náročné ustálit na 5,5 litrech, šetrná noha a plynulý provoz ušetří klidně další litr.
Motorizace jsou naprosto shodné s vozy před faceliftem, akorát se dočkaly drobných optimalizací. Zdroj: Tiskový servis Škoda Auto
Hrubší zvuk motoru ve vysokých otáčkách hodíte za hlavu, zase tak zlé to není. Na podvozku se takřka nic neměnilo, Scala dál zůstává opravdu dobře odhlučněná, a to jak co se týče motoru, tak aerodynamiky. Na delší cestě „stotřicítkou“ se posádka netrápí a řidiče zase těší, že autu nedochází elán a pohodlně zrychluje.
Řazení šestistupňového manuálu je příjemně tuhé, s převodovkou jsem neměl jedinou neshodu. Auto se řídí snadno a strach se v očích řidiče neobjeví ani v zatáčce – také tam se pracuje s jistotou.
Poradila si s novým asistentem
S čím si v automobilce také slušně poradili, je inteligentní asistent rychlosti. Ten je nově u homologovaných aut v Evropské unii povinný a plynule se zařadil ke start-stop systému. Tím chci říci, že kdyby existovalo v autě jedno tlačítko, kterým by se dalo vypnout obojí najednou, plno řidičů by bylo spokojených. Nicméně škodovácký asistent je zatím ten asi nejpříjemnější, který jsem u nových vozů testoval.
Zatímco konkurenční vozy mnohdy vyřvávají a překročení rychlosti už o jediný kilometr trestají nepříjemným zvukem klidně čtyřikrát za sebou, Scala upozornila jednou, vůbec ne nahlas a asistent párkrát vlastně udělal to, co jsem chtěl.
Na závěr
Scala je tedy dál takovým autem pro všechny, designově podařená, jízdně využitelná takřka kdekoliv a s vynikající spotřebou. Celková cena testovaného vozu je necelých 667 tisíc korun, základní Scalu lze sehnat už za 459 900 korun a sportovnější Monte Carlo startuje o 100 tisíc korun výš.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Jedno písmenko a tolik úsměvů. Zfušovaná dopravní značka pobavila lidi z Mohelnice