Jak reklamovat vánoční dárky?
Dárky by měly udělat radost. Ale ne vždy se zadaří. Je proto dobré si připomenout, co dělat v případě, že se Ježíšek netrefí. Jak vracet, měnit a reklamovat? A čím se liší v takovém případě nákup v kamenném obchodě a přes internet?
Špatná velikost, jiná barva nebo prostě jen nevhodně zvolený dárek. To mohou být důvody k výměně zboží. Pokud je dárek z kamenného obchodu, prodejce nemá povinnost přijmout zboží zpět a vrátit peníze. Pokud na vrácení nebo výměnu přistoupí, je to on, kdo určuje podmínky. „To znamená, že si může říci, že chce, aby bylo zboží vráceno s původní cedulkou, v původním obalu, s původní účtenkou,“ vysvětlila pro CNN Prima NEWS Lucie Kejharová z právního oddělení dTestu.
ČTĚTE TAKÉ: Upečte si vánočku podle receptu pro Petra Pavla. Hradní šéfkuchař prozradil tajnou ingredienci
„Kupující má právo na vrácení peněz v případě, že se k tomu prodávající zavázal nebo pokud se jedná o vadné plnění,“ doplnil tiskový mluvčí České obchodní inspekce (ČOI) František Kotrba. „Oni se budou samozřejmě snažit, aby peníze zůstaly u nich, takže tam je možnost nějaké poukázky,“ dodala Kejharová.
V případě nákupu na internetu je do 14 dnů možné odstoupit od smlouvy, a to bez udání důvodu. Buď prostřednictvím formuláře nebo přes e-mail. „Dalších 14 dnů je na vrácení zboží prodávajícímu a povinností prodávajícího je vrátit peněžní prostředky také do 14 dnů,“ popsal Kotrba. V případě odstoupení od smlouvy platí dopravu zboží koupeného na internetu nebo přes telefon zákazník. Nemusí ho ale vracet v původním obalu a nemusí mít účtenku.
„Pokud odstupujeme od smlouvy, tak bychom vždy měli nákup označit. Většinou je to číslo objednávky. E-shopy si jsou schopné to potom ve svých interních systémech dohledat,“ připomněla Kejharová.
U zahraničních e-shopů mohou být podmínky jiné
V případě, že se po rozbalení dárku objeví nějaká vada, má kupující právo zboží reklamovat. „Spotřebitel reklamuje u prodávajícího, u kterého bylo zboží zakoupeno. Prodávající má povinnost vyřídit reklamaci do 30 dnů a je povinen spotřebitele o vyřízení informovat,“ vysvětlil Kotrba.
V případě nákupu na zahraničních e-shopech je potřeba podmínky vrácení zboží nebo jeho výměny prostudovat, mohou totiž být jiné než v Česku.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: ANKETA o nejkrásnější vánoční strom zná vítěze. Podívejte se, jak si vedlo vaše město