Jak reklamovat vánoční dárky? Hodně záleží na prodejci, cizí e-shop může mít jiná pravidla

Jak správně postupovat při reklamaci nevhodného dárku?

Jak reklamovat vánoční dárky?

Dárky by měly udělat radost. Ale ne vždy se zadaří. Je proto dobré si připomenout, co dělat v případě, že se Ježíšek netrefí. Jak vracet, měnit a reklamovat? A čím se liší v takovém případě nákup v kamenném obchodě a přes internet?

Špatná velikost, jiná barva nebo prostě jen nevhodně zvolený dárek. To mohou být důvody k výměně zboží. Pokud je dárek z kamenného obchodu, prodejce nemá povinnost přijmout zboží zpět a vrátit peníze. Pokud na vrácení nebo výměnu přistoupí, je to on, kdo určuje podmínky. „To znamená, že si může říci, že chce, aby bylo zboží vráceno s původní cedulkou, v původním obalu, s původní účtenkou,“ vysvětlila pro CNN Prima NEWS Lucie Kejharová z právního oddělení dTestu.

ČTĚTE TAKÉ: Upečte si vánočku podle receptu pro Petra Pavla. Hradní šéfkuchař prozradil tajnou ingredienci

„Kupující má právo na vrácení peněz v případě, že se k tomu prodávající zavázal nebo pokud se jedná o vadné plnění,“ doplnil tiskový mluvčí České obchodní inspekce (ČOI) František Kotrba. „Oni se budou samozřejmě snažit, aby peníze zůstaly u nich, takže tam je možnost nějaké poukázky,“ dodala Kejharová.

V případě nákupu na internetu je do 14 dnů možné odstoupit od smlouvy, a to bez udání důvodu. Buď prostřednictvím formuláře nebo přes e-mail. „Dalších 14 dnů je na vrácení zboží prodávajícímu a povinností prodávajícího je vrátit peněžní prostředky také do 14 dnů,“ popsal Kotrba. V případě odstoupení od smlouvy platí dopravu zboží koupeného na internetu nebo přes telefon zákazník. Nemusí ho ale vracet v původním obalu a nemusí mít účtenku.

„Pokud odstupujeme od smlouvy, tak bychom vždy měli nákup označit. Většinou je to číslo objednávky. E-shopy si jsou schopné to potom ve svých interních systémech dohledat,“ připomněla Kejharová.

U zahraničních e-shopů mohou být podmínky jiné

V případě, že se po rozbalení dárku objeví nějaká vada, má kupující právo zboží reklamovat. „Spotřebitel reklamuje u prodávajícího, u kterého bylo zboží zakoupeno. Prodávající má povinnost vyřídit reklamaci do 30 dnů a je povinen spotřebitele o vyřízení informovat,“ vysvětlil Kotrba.

V případě nákupu na zahraničních e-shopech je potřeba podmínky vrácení zboží nebo jeho výměny prostudovat, mohou totiž být jiné než v Česku.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: ANKETA o nejkrásnější vánoční strom zná vítěze. Podívejte se, jak si vedlo vaše město

Tagy: