Lidé umírali v Pardubicích i kvůli nekvalitním vagonům. Dopravce všechny vyřazuje

V Pardubicích se čelně srazily dva vlaky, zahynuli čtyři lidé.

Pokračování nehody v Pardubicích

Společnost RegioJet začala vyřazovat z provozu všech třináct spacích vagonů, které vlastní. Právě v jednom z nich totiž zemřeli čtyři lidé během středeční železniční nehody v Pardubicích. Vozy mají konstrukční nedostatky, které se ukázaly už dříve při nehodě v Rakousku. I tam se zlomil rám vagonu, rozhodli jsme se je navždy vyřadit, informoval majitel přepravní společnosti Radim Jančura.

Záběry ze středeční nehody v Pardubicích ukazují, že lůžkový vůz má zlomený rám mezi prvním a druhým kupé. Podle majitele RegioJetu to byla jedna z příčin, proč si nehoda vyžádala oběti na životech. Přitom se to nestalo poprvé.

ČTĚTE TAKÉ: Záchranná akce u Karlova mostu. Člun zmizel pod hladinou, hasiči tahali lidi z vody

„V Salcburku (v roce 2018, pozn. red.) se stalo to samé, tedy že se při zcela banální rychlosti zlomil rám vagonu. Vlak se tehdy v noci přesouval na nádraží, jel tedy ve velmi malé rychlosti. Znaky podobného poškození ukazují i další vozy od stejného výrobce, tudíž jsme se rozhodli je navždy vyřadit,“ uvedl vlastník společnosti RegioJet Radim Jančura.

Při nehodě v Pardubicích rychlík minul návěstidlo zakazující jízdu a vjel na kolej, kde stál nákladní vlak. Nyní se vyšetřuje, jestli šlo o technickou závadu nebo lidskou chybu. Srážka je nejtragičtějším čelním střetem dvou vlaků v Česku za posledních téměř 30 let.

Extrémní tlak na strojvedoucí

„V tomto případě nemáme informace, že by byla porušena pracovní doba nebo odpočinek pro strojvedoucího,“ sdělil prezident Federace strojvůdců Jaroslav Vondrovic.

Právě strojvůdci jsou v Česku dlouhodobě nedostatkovým zbožím. Loni jich bylo lehce přes devět tisíc a v posledních letech jich více odejde do důchodu, než nastoupí nových.

„Jsou na ně vyvíjeny extrémní nároky a žijí pod velkým tlakem. Pomohlo by, kdyby je hlídal nějaký spolehlivý systém a kdyby nebyli přetěžováni,“ řekl exministr dopravy a bývalý generální inspektor Českých drah Zdeněk Žák.

Někdy se ale přetěžují sami. „Mohou jezdit u několika dopravců a v takových případech je kontrola dodržování jejich odpočinku složitější,“ dodal Vondrovic.

Vyšetřování nehody potrvá ještě několik měsíců. Strojvůdci by mezitím chtěli debatovat o automatickém zařízení ETCS (European Train Control System), které by mohlo podobným tragédiím zabránit. Sleduje totiž mimo jiné aktuální polohu vlaků a jejich oprávnění k jízdě.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Spanilá jízda pro zavražděnou dívku se změnila v tragédii. Na Aljašce zemřel i její otec

Tagy: