Legendární skladatel Ennio Morricone zemřel, ale zůstává po něm životní dílo, jemuž snad žádný autor filmové hudby nemůže konkurovat. Podívejme se na sedmero skladeb, díky nimž bude pamatován nejvýrazněji. Filmy jako Tenkrát na Západě, Hodný, zlý a ošklivý anebo Mise totiž obsahují kompozice, které dalece přesahují sféru filmu.
V úctyhodném věku 91 let zemřel Ennio Morricone, jeden z nejslavnějších a nejvlivnějších skladatelů filmové hudby. Přestože v posledních letech života už tolik nových kompozic nesložil, ještě začátkem minulého roku dirigoval koncert i v České republice. Sluší se tedy připomenout výběr toho nejlepšího, co jsme od něj mohli během jeho více než 60 let trvající kariéry slyšet – a že rozhodně je z čeho vybírat.
1. Tenkrát na Západě
Mohli bychom vzít kompletní soundtrack k tomuto filmu, označit ho jako Morriconeho best of a nikdo by nemohl nic namítat. Morriconeho hudba poskytuje každému z hrdinů vlastní motiv, který bez přehánění zlidověl a byl použit v mnoha variacích. Kombinace režisérské vize Sergia Leoneho a Morriconeho hudebního génia se ukázala natolik silnou, že Tenkrát na západě dodnes nechybí snad v žádném žebříčku nejlepších filmů všech dob; a totéž platí i pro soundtracky.
Charles Bronson byl již navždy znám jako Harmonika a tento podceňovaný nástroj se nikdy nedočkal lepšího využití. Ve videu níže můžete vedle tohoto ústředního motivu slyšet i hravý motiv bandity Cheyenna a především titulní píseň z filmu, která jasně dokázala, že zde se nepíší jen dějiny westernového žánru, nýbrž celé dějiny kinematografie.
2. Hodný, zlý a ošklivý
A ještě jedné kompilaci z dílny Dánského národního symfonického orchestru se nevyhneme. Morriconeho kariéru totiž nakoplo komponování pro takzvanou dolarovou trilogii Sergia Leoneho, která Tenkrát na západě předcházela. A přestože i první dva snímky (Pro hrst dolarů, Pro pár dolarů navíc) mají památné motivy, až s vrcholem trilogie přišlo něco, na co se nezapomíná. Hodný, zlý a ošklivý také patří k nejlepším westernům všech dob a vedle ikonického Clinta Eastwooda na tom mají zásluhu i úvodní téma a skladba Ecstasy of Gold, které stále patří do zlaté pokladnice filmové hudby.
3. Věc
Skupina polárníků je uvězněna na výzkumné stanici na Antarktidě, kde se objeví nebezpečná mimozemská entita. Ta na sebe bere podobu bytosti, kterou zabije, a tak si žádný z mužů nemůže být jistý, kdo je člověk a kdo nepřítel. Horor Johna Carpentera je stále považován za jeden z vrcholů žánru, a i navzdory trochu stárnoucím technickým efektům je psychologická stránka dodnes fascinující. Paranoidní atmosféře nahrává i tepavý hudební motiv, bez něhož si tenhle děsivý výlet za polární kruh ani nejde představit.
4. Mise
Meditativní putování Roberta De Nira a Jeremyho Ironse odhalila něžnější a intimnější stránku Morriconeho tvorby. Soundtrack si také vysloužil nominaci na Oscara a film i díky atmosférické hudbě dodnes patří mezi nejinspirativnější filmové poutě. Přestože se v příběhu vracíme do poloviny 18. století a většinu času trávíme v jihoamerické džungli, nutnost vykoupení a osobní proměny patří mezi nadčasová témata.
5. Tenkrát v Americe
Čtyřhodinový opus magnum Sergia Leoneho byl také jeho posledním filmem, a tedy i spoluprací s Enniem Morriconem. Epická gangsterka se na rozdíl od většiny svých žánrových souputníků pyšní propracovanou psychologií a tragičností údělu člověka, jenž do spletité a nebezpečné sítě spadne snáz, než by čekal. To potvrzuje i Morriconeho ústřední linka, vyjadřující jak dětskou naivitu, tak i tíživou osudovost.
6. Neúplatní
A u mafie ještě chviličku zůstaneme, jelikož velmi chválené jsou i Morriconeho skladby pro gangsterku Briana De Palmy Neúplatní z roku 1987. Špičková kriminálka stojí na výkonech Kevina Costnera a Seana Conneryho a sleduje jejich zdánlivě marný boj s chicagskou gangsterskou legendou Al Caponem na počátku 30. let. Jen díky své neúplatnosti a věrnosti ideálům dokážou nakonec chytrého mafiána dostat za mříže. A samozřejmě také díky epické hudbě, kterou jim italský maestro naservíroval.
7. Osm hrozných
Jedna z posledních Morriconeho novinek byla z roku 2015 a až za ni byl slavný skladatel oceněn Oscarem – na šestý pokus! Quentin Tarantino, velký obdivovatel Morriconeho tvorby, použil řadu jeho starších skladeb, ale i několik nových kompozic. Nejvýraznější z nich byla hned ta titulní, znějící u nezapomenutelných úvodních titulků. Morricone zde zavzpomínal na své westernové kořeny, navíc i s temnými podtóny, jež jasně zdůraznily, že tohle nebude žádná pohádka z divokého západu.
Katalog plný kvality
I ve filmech a televizních produkcích, které dnes nepatří do všeobecně uznávaného filmového kánonu, je však Morriconeho hudební stopa nezaměnitelná a obvykle pozvedající úroveň jinak průměrného díla o několik tříd výš. To platí třeba pro italské seriály Marco Polo či Tajemství Sahary. Posuďte sami, a bez obav se pusťte do procházení výběrů nejlepších Morriconeho skladeb na YouTube či jiných platformách – v díle tohoto génia prakticky není možné šlápnout vedle. A to navzdory tomu, že se během své kariéry podílel na komponování pro více než 400 produkcí. Odpočívejte v pokoji, mistře.