Na Česko se valí chvála od sousedů: Muniční iniciativa je příkladná, ocenil kancléř Merz

Německý kancléř Friedrich Merz v úterý poděkoval Česku za muniční iniciativu, kterou Praha pomáhá Ukrajině v obraně proti ruské agresi. Řekl to na tiskové konferenci po setkání s českým premiérem Petrem Fialou v Berlíně. Německo a Česko jsou podle Merze blízcí partneři a přátelé, do budoucna bude klíčové prohloubení spolupráce v bezpečnosti a obraně. S tím souhlasil i Fiala, který přivítal, že s nástupem Merze do funkce kancléře Německo převzalo větší zodpovědnost za bezpečnost Evropy.

Merz označil českou muniční iniciativu za „příkladnou“ pomoc Ukrajině. Německo do ní podle něj přispívá „z přesvědčení“.

ČTĚTE TAKÉ: Návštěvy USA se prodraží. Trump chce po cestovatelích jako poplatek tisíce korun

Německý ministr zahraničí Johann Wadephul na nedávné návštěvě Prahy řekl, že Berlín přispěl už více než miliardou eur (téměř 25 miliard korun). „Společně zvyšujeme tlak na Rusko,“ dodal v úterý kancléř a připomněl také společné schválení 18. balíku protiruských sankcí Evropské unie.

Česká muniční iniciativa pro Ukrajinu, která se čtvrtým rokem brání ozbrojené ruské agresi na svém území, pomohla loni dodat 1,5 milionu nábojů a dodávky pokračují i letos. Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj při své květnové návštěvě Prahy označil program za efektivní.

Klíčové bude nyní podle německého kancléře Merze v česko-německých vztazích prohloubení bezpečnostní spolupráce. Také Česko chce podle Fialy s Německem spolupracovat v obraně, příležitostí je podle něj například to, že se obě země rozhodly pořídit si americké letouny F-35.

Na stole je i Krušnohorský tunel

České firmy by se chtěly zapojit podle českého premiéra do výroby německých tanků. V plánu je také spolupráce v boji proti dronům.

Německá vláda se podle Fialy také chystá schválit návrh mezinárodní smlouvy mezi Českem a Německem o výstavbě Krušnohorského tunelu na plánované vysokorychlostní železnici z Prahy do Drážďan. Česká vláda návrh smlouvy schválila už na počátku července.

Smlouva vymezuje plánování, výstavbu i provozování více než 30 kilometrů dlouhého tunelu, který by měl být klíčovou částí rychlodráhy z Prahy do Drážďan. Česko na tunel vynaloží kolem 45 miliard korun, na české straně bude měřit téměř 12 kilometrů.

Krušnohorský tunel bude nejdelší podobnou stavbou ve střední Evropě. Vedle osobních vlaků bude sloužit také nákladní dopravě, čímž vznikne nové kapacitní spojení s Německem a západní Evropou. Jde o nejsložitější stavbu v síti českých vysokorychlostních železnic.

Se zprovozněním tunelu se počítá v roce 2039, po celé trati vlaky pojedou podle dřívějších informací Správy železnic v roce 2045. Po schválení německou vládou podepíší smlouvu ministři dopravy obou zemí, poté je nutná ještě ratifikace v parlamentech.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Vládní Praha, západní úspěch SPD či překvapivá bašta Stačilo!: Jak se od sebe liší kraje?

Tagy: