Nové auto Jamesona Stathama je oficiálně v Česku. Poprvé s naftou, hybridem i elektřinou

Volkswagen na českém trhu začal oficiálně prodávat svůj historicky nejúspěšnější užitkový vůz. Sedmá generace Transporteru, modelové řady spojené s hercem Jamesonem Stathamem pro jeho roli ve filmu Kurýr, přijíždí s opravdu bohatou základní výbavou, ale zároveň stále přijatelnou cenou. Kolik stojí a co všechno nabízí, jsme zjišťovali během tuzemské premiéry nedaleko Prahy.

Nejstarší z rodiny „Bulliových“ se dělí na lehký užitkový vůz pro přepravu zboží i nákladu a řadu Caravelle pro přepravu osob. Rozdíl je zejména v počtu sedadel - zatímco Transporter má zpravidla maximálně šest, Caravelle až devět. Osobní verze je navíc i lépe vybavená, používá kvalitnější materiály a má některé prémiové prvky, které ta užitková postrádá.

K TÉMATU: Šéf Volkswagenu zpochybňuje zákaz spalovacích motorů. Volá po větší podpoře elektromobilů

Nicméně vedle Caravelle je tu ještě Transporter Kombi. Také ten je homologovaný jako osobní automobil a rovněž může mít až devět sedadel. Opět je tedy rozdíl zejména ve výbavě, tudíž jde o levnější alternativu právě ke Caravelle. Sériově je však nový Transporter dodáván se dvěma samostatnými sedadly vpředu.

Na přání jsou pak k dispozici tři sedadla vpředu (sedadlo řidiče a dvoumístná lavice spolujezdce) a až tři snadno vyjímatelná samostatná sedadla ve druhé řadě. Nový Volkswagen Transporter je zároveň jako jediné lehké užitkové vozidlo ve své třídě nabízen také jako valník s dvojkabinou. V tomto případě čeká v interiéru na posádku šest sedadel - sedadlo řidiče plus dvoumístná lavice v první řadě a třímístná lavice ve druhé řadě.

Dovnitř až tři europalety

Objednávkový systém na toto provedení už sice běží, ovšem výroba se naplno rozběhne až začátkem roku 2026. To stejné pak platí i pro pro variantu s vyvýšenou střechou. Co se týče samotných rozměrů klasické verze, tak ta se zvenku mezigeneračně natáhla na délku 5050 milimetrů, čímž zaznamenala nárůst o 146 milimetrů. K dispozici je ale i verze s prodlouženým rozvorem a celkovou délkou 5450 milimetrů.

Nový Transporter je dále o skoro třináct centimetrů širší, takže se výrazně zvětšila i maximální šířka mezi podběhy kol. Do nákladového prostoru se tak nyní vejde předmět o šířce až 1392 milimetrů. Díky tomu lze do auta snadno naložit i europalety. V případě toho s větším rozvorem a delší karoserií pak dokonce až tři za sebou, jelikož nákladový prostor měří na délku přes tři metry. Transporter s normálním rozvorem má v úrovni podlahy délku nákladového prostoru 2,6 metru.

To znamená, že Jameson Statham, nový ambasador tohoto vozu, známý mimo jiné právě z filmu Kurýr, tedy Transporter, může využívat prostor o objemu 5,8 m3 u varianty s normálním rozvorem a až 9,0 m3 u té s dlouhým rozvorem a vysokou střechou. Nákladový prostor je zároveň možné nakonfigurovat podle vlastních potřeb.

Mohou v něm být tedy nainstalovány různé přepážky, úchyty, madla nebo schránky. Vždy záleží na požadavcích daného zákazníka. Jediné, co nenarostlo, je výška vozu, ale to je pochopitelné. Inženýři chtěli, aby se vešlo do dvou metrů a auto tak mohlo bez problému vjet i do podzemních garáží.

Záruka na pět let v ceně

Caravelle se spíše než počtem sedadel, typem karoserie nebo objemem nákladového prostoru odlišuje jednotlivými výbavami, podobně jako kterékoliv jiné osobní auto. Na výběr je ze tří - od základní Caravelle přes Life až po vrcholnou Style. Každopádně jak Transporter, tak Caravelle mají ve standardu už i digitální přístrojovou desku, kterou tvoří 12palcový displej před řidičem a 13palcová dotyková obrazovka pro multimédia s bezdrátovým připojením chytrého telefonu.

Ve srovnání s minulou generací si však novinka polepšila i o další zajímavé prvky výbavy. Ve standardu má totiž už LED čelní světlomety s automatickým spínačem, multifunkční volant, dešťový senzor, elektronicky ovládanou parkovací brzdu s funkcí Auto Hold nebo startování tlačítkem. Samozřejmostí jsou také zadní parkovací senzory, elektricky vyhřívaná vnější zpětná zrcátka a dokonce i prodloužená záruka na pět let nebo 200 000 kilometrů.

Nejdostupnější verzí z hlediska ceny je pak pochopitelně skříňový Transporter se dvěma sedadly vpředu. Ten vychází na 699 900 Kč, respektive na 846 879 Kč s DPH. Následuje Transporter Kombi s cenou od 749 900 Kč (907 379 Kč s DPH) a Caravelle za nejméně 809 900 Kč (979 979 Kč s DPH). Ve všech těchto případech je pod kapotou naftový čtyřválec 2.0 TDI s výkonem 81 kW a šestistupňovým manuálem.

Na kouli utáhne i loď

K mání jsou ale i výkonnější varianty naftového dvoulitru, a to buď 125, nebo 150 kW. Kombinovat je lze s manuální i automatickou převodovkou či pohonem předních i všech čtyř kol. Nabídku naftových motorizací dále rozšiřuje plug-in hybrid propojující 2,5litrový benzinový motor s elektromotorem, jehož systémový výkon činí 171 kW. Na čistě elektrický režim by měl být Transporter schopný ujet až 60 kilometrů.

V široké paletě pohonů však nemůže chybět ani čistě elektrická verze, která bude dostupná buď s 64kWh, nebo 83kWh baterií a výkonem 100, 160 nebo 210 kW. Dojezd auta s větší baterií by měl dosáhnout až 357 kilometrů. Nutno ale podotknout, že jak plug-in hybrid, tak elektrická čtyřkolka by se měly začít vyrábět až začátkem roku 2026. Výběr motorizací je pak důležitý i z toho důvodu, že se od něj odvíjí nejvyšší užitečná hmotnost auta i maximální hmotnost taženého přívěsu.

Nejvíce nákladu, konkrétně 1326 kilogramů, uveze naftový Transporter, který zároveň může táhnout i nejtěžší přívěs, a sice o hmotnosti 2,8 tuny. Následuje plug-in hybrid s maximální užitečnou hmotností 1140 kilogramů a tažnou silou na kouli až 2,3 tuny. Obdobně těžký přívěs utáhnou i elektrické varianty, ovšem s tím rozdílem, že dovnitř naložíte „pouze“ 1038 kilogramů nákladu. Až 170 kilogramů pak každý Transporter uveze ještě na střeše.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Řidička přišla s neskutečnou výmluvou. Její riskantní jízdu na Mladoboleslavsku zachytila kamera

Tagy:
hobby Volkswagen elektřina automobilový průmysl volný čas Česko motorová nafta Volkswagen Transporter hybridní vozidlo produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas tovární výroba a inženýrství