Generální ředitel koncernu Volkswagen Group Oliver Blume se na autosalonu v Šanghaji kriticky rozmluvil o zákazu spalovacích motorů od roku 2035. Zároveň hovořil o potřebě větší podpory elektromobility ze strany politiků.
Zákaz spalovacích motorů od roku 2035 ohrožuje podnikání snad všech automobilových výrobců v Evropě. Od přelomového roku nebude v Evropské unii povoleno zaregistrovat žádné nové automobily se spalovacím motorem na fosilní benzin nebo motorovou naftu, protože technicky nikdy nebudou schopny splnit stanovený limit emisí produkce 0 gramů oxidu uhličitého (CO2) na 100 kilometrů. Stále častěji se však proti chystané evropské emisní legislativě zvedá odpor samotných automobilek.
K TÉMATU: O emisních povolenkách na dopravu a bydlení se stále jedná. O kolik lidem zdraží život?
Proti zákazu spalovacích motorů se už vyjádřil i Oliver Blume, generální ředitel německého koncernu Volkswagen Group. Zpochybňuje, že se evropský automobilový průmysl zvládne transformovat do požadovaného roku 2035 natolik, aby splnil připravovaná pravidla. Zároveň říká, že bude potřeba stanovit několik opakovaných kontrolních bodů, jimiž se bude sledovat a vyhodnocovat, jak rychle se elektromobilita šíří Evropou.
Jen kvalitní elektromobily nestačí
Oliver Blume se o nových názorech rozmluvil na nedávném mezinárodním autosalonu v Šanghaji a rakouský deník Heute uvádí, že ocenil iniciativu Evropské komise zavést revizi emisních pokut. Díky ní jsou automobilkám odpuštěny emisní pokuty za rok 2025 a vykazování emisních cílů se změnilo z jednoho roku na tři. Výrobci tak mají flexibilitu v plnění emisních cílů sledujících CO2 a uvolňují se jim finanční prostředky na investice do nových technologií.
Elektromobily se v evropské legislativě považují za bezemisní, ale šéf koncernu Volkswagen vyzývá k ještě větší podpoře od politiků. „Větší popularity elektromobility nelze dosáhnout pouze kvalitními elektromobily, ale musí se zlepšit i nabíjecí infrastruktura, klesnout ceny energií a nesmí chybět jejich závazná podpora,“ řekl v rozhovoru. V Německu už existuje rozsáhlá síť nabíječek na dálnicích, ale ve městech nebo regionálních oblastech stále chybějí.
Německý koncern Volkswagen Group je jedním z evropských výrobců aut, spolu s Renaultem, kteří zatím mají problém se splněním přísnějších emisních cílů Evropské unie. S novým voláním po změnách pravidel chystaného zákazu spalovacích motorů se i proto ještě může leccos změnit.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Dvě třetiny Čechů nežijí důstojný život, tvrdí ekonomové. Zjistili, kolik člověk měsíčně utratí