Čtyři mladí přátelé z Kanady uhořeli v elektrickém autě Tesla, poté co se údajně kvůli nehodě zablokovaly dveře a oni zůstali uvězněni uvnitř. Z vraku se podařilo zachránit alespoň mladou ženu díky pohotové reakci projíždějícího pošťáka, který rozbil okénko železnou tyčí. Zoufale se snažila dostat ven, lomcovala dveřmi, ale nešly otevřít, popsal muž pro CBC News.
K osudné nehodě došlo v kanadském Torontu 24. října. Elektrické auto značky Tesla s pěti pasažéry nejprve narazilo ve vysoké rychlosti do svodidel, poté začalo hořet. Kvůli havárii se pravděpodobně zablokovaly elektrické kliky od dveří, což se stalo pro 30letou ženu a tři muže ve věku 26, 29 a 32 let osudným, píše kanadský zpravodajský server CBC News.
ČTĚTE TAKÉ: Americký youtuber ztratil kontrolu nad autem, náraz nepřežil. Ze záběrů nehody mrazí
#REPORT: 4 dead, 1 pulled to safety after fiery Toronto crash involving speeding Tesla. pic.twitter.com/Rcy7y2Tlg5
— 401_da_sarpanch (@401_da_sarpanch) October 24, 2024
Jediná přeživší vděčí za záchranu života projíždějícímu zaměstnanci pošty. „Začínal jsem svou noční směnu, když jsem uviděl vrak v plamenech,“ popsal pro CBC News 73letý Rick Harper. Přední část vozu byla zcela zničená a hořela, dívka se nacházela vzadu. „Zoufale se snažila dostat ven, ale nešly otevřít dveře. Nevím, jestli to bylo kvůli baterii nebo něčemu jinému,“ uvedl pošťák. Pohotově popadl kovovou tyč, rozbil okénko a vyděšenou ženu vytáhl ven z auta.
Harper popsal, že byla silně otřesená a nedokázala nic říct. Z auta se valil hustý kouř a plameny se zvětšovaly. Podle něj nebylo zřejmé, že ve vraku ještě někdo je. Že při havárii zemřeli čtyři lidé se dozvěděl až později. „Byl jsem v šoku,“ přiznal.
„Síla požáru přímo souvisí s bateriovými články v Tesle,“ popsal na tiskové konferenci zástupce velitele torontských hasičů Jim Jessop. Doplnil, že hořící elektroauta navíc vyžadují k uhašení „mnohonásobně více vody“. Následná likvidace bateriových článků je obzvláště složitá.
Nedostatečná osvěta
Tesla má místo kliky tlačítko, které řidič nebo spolujezdec musí stisknout k otevření dveří. Pokud však po havárii vypadne napájení, dveře se mohou zaseknout a nejdou otevřít. Společnost se přitom chlubí, že její vozidla obsahují „bezpečnostní design“ a mají být „nejbezpečnější vozy na světě“, píše The Mirror.
Funkce ručního ovládání ale není podle odborníků široce propagována. V případě nehody mají pasažéři odtáhnout panel ve dveřích a zatáhnout za kabel pod nimi, čímž se elektroauto otevře. Oběti nehody jsou ale většinou omámené nebo v šoku a nedokáží správně zareagovat.
V současnosti je ve fázi šetření devět podobných případů, kde hraje zásadní roli auto značky Tesla, píše Daily Mail s odkazem na Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu. Okolnosti havárie a příčiny následného požáru se stále prošetřují.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Američan nafingoval autonehodu, unikla mu ale zásadní věc. Video je hitem internetu