Pandemie je pro herní průmysl požehnáním i prokletím. Jaké jsou jeho vyhlídky?

Prodeje her trhají rekordy, ale vývoj těch nových nabírá zpoždění. Přidávají se potíže s distribucí. Výhodu získávají nezávislá menší studia, protože jejich hry vycházejí pouze digitálně.

Oblíbenou činností v domácí karanténě bývá hraní videoher, což ukazují i rekordní prodeje v uplynulých týdnech. „Střílečka“ Doom Eternal, která vyšla v polovině března, si během prvního víkendu prodeje vedla nejlépe ze všech her slavné akční série. Idylický simulátor bydlení a zahrádkaření Animal Crossing: New Horizons pak spoustě lidí nabídl ideální únik od pochmurné reality, protože se stal nejprodávanějším titulem vůbec na konzoli Nintendo Switch. Zvýšená čísla aktivních hráčů pak zaznamenaly i on-line služby jako Steam či GOG.

Mimořádné pozornosti se těší mnohé esporty. Přerušená sezóna automobilové Formule 1 letos odstartovala alespoň virtuálně v oficiální videohře šampionátu F1 2019 od Codemasters i s účastí skutečných pilotů, slavných sportovců a celebrit. To vše za pozornosti mainstreamových médií, která se esportům obvykle moc nevěnují.

Vynucené pauzy prakticky všech světových fotbalových lig využily obě největší fotbalové videohry FIFA 2020 a eFotball PES 2020 pořádáním mimořádného množství on-line turnajů - opět s účastí skutečných fotbalových hvězd i celebrit. Sledovanost herní streamovací služby Twich trhala rekordy, když v prvním čtvrtletí letošního roku zaznamenala více než tři miliardy hodin sledování.

Problémy velkých jako šance pro malé a nezávislé?

Přestože je zájem hráčů obrovský, nehýří herní studia optimismem, protože i jim přinášejí karanténní opatření značné komplikace. Kvůli problémům s distribucí fyzických kopií her už bylo odloženo několik titulů, z nichž nejznámější je očekávané pokračování playstationové exkluzivity The Last Of Us Part II. Jde o druhý přesun termínu, novým datem vydání je 19. červen 2020. Kvůli tomu se musel posunout další fanoušky očekávaný titul - samurajské dobrodružství Ghost of Tsushima - na 17. července, aby si hry vzájemně „nekanibalizovaly“ tržby.

Problémem pro mnohá studia je také fungování velkých mnohosetčlenných týmů v režimu home office. „První týden šlo všechno opravdu dobře,“ popsal Swen Vicke, šéf renomovaného studia Larian, které momentálně pracuje na epickém RPG Baldur’s Gate 3, v rozhovoru se známým herním novinářem Jasonem Schreierem. Jenže pak mnoha zaměstnancům přibyla starost o děti, které nemohly do škol, a postupně klesala produktivita. „Začali jsme vnímat vzrůstající komunikační zádrhely. Aktuálně trávíme většinu dne na videokonferencích ve snaze řešit problémy, organizovat a udávat směr,“ vysvětlil Vicke s tím, že vše trvá delší dobu, než kdyby tým působil na společném pracovišti.

Přestože se velká část vývoje her realizuje od klávesnic počítačů, některé jeho složky jsou v jádru srovnatelné s filmovými produkcemi, které se po celém světě pozastavily, jelikož vyžadují velké množství lidí tzv. „na place“. Týká se to animování příběhových sekvencí, které se zachycují ze skutečných herců pomocí technik motion capture či dabingu. „Pro tyto věci nemáme alternativní řešení,“ posteskl si Vicke.

Podobné obtíže musí řešit většina velkých týmů s náročnou organizací práce. Výhodu tak získala nezávislá několikačlenná studia, jenž mají menší starosti s distribucí, protože jejich hry vycházejí pouze digitálně. Navíc jim odklady větších titulů otevírají příležitost vyniknout v menší konkurenci. Cílové skupiny konzumentů tzv. áčkových a nezávislých titulů se však překrývají jen částečně.

Vše rozhodne start nových konzolí

Sedmileté čekání na novou generaci herních konzolí by letos mělo být u konce. Sony i Microsoft slibují, že jejich PlayStation 5 či Xbox Series X vyjdou určitě v původně plánovaném termínu před vánočními svátky. Znalci z oboru však vyjadřují obavy, zda bude při jejich startu dostatek atraktivních herních titulů, které využijí jejich výkon a nové možnosti interakce. Musí totiž zlákat ke koupi i zákazníky, kteří budou v době koronavirové pandemie více řešit výdaje.

Propojení nových technologií se zážitky i příběhy, které lze s jejich pomocí zprostředkovat, odjakživa pohání herní průmysl. Nepovedený start nových konzolí může herní průmysl fatálně poznamenat. Snad proto si ho zatím nikdo nepřipouští.

Tagy:
Formule 1 videohry videohra studium pandemie Doom Eternal Sony Microsoft Xbox Nintendo Switch Swen Vicke Larian Jason Schreier herní průmysl Steam PlayStation New Horizons Animal Crossing Codemasters