Peklo pro fanoušky, piloti obdarováni za nic. Jak se udál nejdivnější závod historie F1

Těžko vyjmenovat všechny věci, kvůli kterým byla víkendová Velká cena Belgie jednou velkou bizarností. Ale primární příčinou bylo počasí. Nad ardenskými lesy, ve kterých leží okruh Spa, se zasekla hustá mračna a z nich padalo nekonečné množství deště. Závod formule 1 se neustále odkládal, pak se z něj odjela – byť jen za safety carem – dvě kola. Proběhl ceremoniál, rozdaly se body a fanoušci po celém dnu na dešti nedostali peníze zpět.

Většinou si fanoušci přejí, aby závod formule 1 provázel déšť a bylo zaděláno na drama – nečekané změny pořadí, favorité v ohrožení, outsideři v popředí. V belgickém Spa bylo ale o víkendu vody přespříliš.

Odstartovat se mělo v 15 hodin. Už jen při cestě na startovní rošt nezvládl i přes pomalou jízdu jednu ze zatáček pilot Red Bullu Sergio Pérez. Louže byly nekompromisní a Mexičan skončil v bariéře, jeho vůz pak ve stavu, který nešlo označit za provozuschopný.

Začátek se postupně odkládal, pak provedl dvěma zahřívacími koly v hustém dešti celé pole safety car řízený Berndem Mayländerem. Právě on byl podle mnohých vtipálků vzhledem k dalšímu dění jasným aspirantem na tradiční cenu „jezdec dne“.

Nebyl to jen déšť, který pilotům – snad vyjma Maxe Verstappena, jenž byl díky sobotní kvalifikaci na první místě a měl před sebou jen safety car – vadil. Kvůli vodě stříkající z monopostů byla viditelnost pro kohokoliv za Verstappenem minimální.

Ředitelství závodu v čele s  Michaelem Masim mělo jasno: „Do tohohle je nemůžeme pustit.“ Speciálně okruh Spa patří mezi nejatraktivnější místa v kalendáři formule 1, ale také nejnebezpečnější. A riziko by v tomto případě bylo příliš velké. Proto se všechny vozy zařadily do boxové uličky.

Fotbal, mexická vlna, petanque

Radar, který hlídal počasí, občas naznačoval příznivější zprávy, ale nakonec bylo pořád nad Spa-Francorchamps temné šedo a kapek dopadajících na sedm kilometrů dlouhou trať spíše přibývalo, než ubývalo.

A tak se čekalo a čekalo. Vyčkávali i fanoušci na tribunách. Ti šťastnější panující nečas, během kterého bylo kolem 13 stupňů Celsia, přečkávali na krytém ochozu. Ti méně šťastní postávali na svahu bez jakékoliv možnosti se schovat. Pomáhaly jen pláštěnky, deštníky a víra, že už se brzy bude závodit a „dostaneme to, za co jsme si pořádně zaplatili“.

Piloti zabíjeli čas, jak se dalo. Třeba jezdec McLarenu Lando Norris si zdříml, jeho stájový kolega Daniel Ricciardo se snažil rozveselit diváky a vyhecoval je k mexické vlně, v jinou chvíli nasadil ze srandy Norrisovi kravatu. Mick Schumacher si v garážích dal fotbálek se Sebastianem Vettelem, někdo – jako třeba Kimi Räikkönen – jen nehnutě seděl na židli. Traťoví maršálové si zase zahráli v kačírku pentanque.

Nejrychlejší kolo za 3 minuty a 18 vteřin

Čím dál tím více se zdálo, že závod zkrátka neproběhne. Bernd Mayländer zkoušel ve svém safety caru projíždět okruh, zatáčky poměrně řezal, zkoušel, co všechno asfalt s pořádnou vrstvou vody povolí. Moc toho nebylo. Jediným kladem z pohledu stáje Red Bull bylo to, že pauza byla tak nekonečná, že zvládli opravit Pérezův nabouraný vůz.

Přesto, po více než třech hodinách od plánovaného startu dostali piloti povel. Naskočili do kokpitů, v boxové uličce se jim rozsvítila zelená a v závěsu za safety carem vyrazili na trať. I když to byl divný pohled, závod v tu dobu oficiálně odstartoval, byť ve zkrácené hodinové verzi. Fanoušci ožili, ale žádné akce se ani pak nedočkali.

S Mayländerem v čele si jezdci dali v poklidu dvě kola, pak zavlála červená vlajka. A o pár desítek minut později bylo po nadějích. Ředitel Masi závod, který si zaslouží uvozovky, oficiálně ukončil.

„Je mi hrozně líto fanoušků. Chápu, že se počasí nedá nijak poručit, ale diváci byli tam venku úžasní. Pořád s námi čekali na závod a dnes o něj byli okradeni. Zaslouží si určitě vrátit peníze zpět,“ uvedl sedminásobný mistr světa a pilot týmu Mercedes Lewis Hamilton. Později na sociálních sítích označil Velkou cenu Belgie za frašku.

Jenže s tím příliš nesouhlasí Mezinárodní automobilová federace (FIA) ani pořadatel. Za takovýchto specifických okolností podle pravidel i pouhá dvě kola za safety carem stačí, aby byla Grand Prix považována za odjetou. Tím pádem není důvod dávat divákům nějakou kompenzaci.

Fanoušci se zábavy prakticky nedočkali, zato piloti byli za minimum práce obdarováni hned polovinou bodů v porovnání s klasickým závodem. Kuriózní je, že i při jízdě za safety carem se měřil nejrychlejší čas celého závodu. Paradoxně na něj dosáhl Rus Nikita Mazepin ze stáje Haas, která má kvalitativně nejhorší vůz ze všech týmů.

Pro lepší představu, v jakém tempu se jelo – rekord okruhu  je 1:46.286. Mazepin trať v neděli „proletěl“ časem 3:18.016. Normálně se za toto prvenství dává jeden extra bod. Mladý jezdec se však tohoto bonusu, který by pro něj znamenal vůbec první bod v F1, nedočkal.

Pořadí jinak prakticky kopírovalo to, jak byli piloti rozřazení po kvalifikaci. Vyhrál Max Verstappen a snížil náskok v šampionátu na Lewise Hamiltona, který byl opět stejně jako v kvalifikaci třetí. „Neuvěřitelná jízda,“ prohodil Lando Norris ironicky směrem k Verstappenovi, který zrovna poskytoval rozhovor pro jednu z televizí.

Za vítěze celého víkendu lze označil Brita George Russella. Ten v sobotu vymačkal z průměrného monopostu Williams snad i to, co v něm nebylo, a vyjel si fantastické druhé místo. V neděli se už nic nezměnilo a mohl si užít první pódium v kariéře. Bylo vidět, že si tento debut na stupních vítězů náležitě užívá, někomu to možná přišlo vzhledem k délce a celému kontextu Grand Prix nedůstojné. Ovšem s přihlédnutím ke kopci smůly, kterou už si Russell v minulosti ve formuli 1 vybral, a fantastické kvalifikaci, se nikdo nemohl divit.

Všichni teď jen doufají, že následující víkend v Nizozemsku už se pojede více než jen dvě kola a bude se skutečně závodit. A fanoušci o dešti jindy znamenajícím zajímavou zápletku nebudou chtít po posledním víkendu ani slyšet.

Tagy: