Co na to vaše peněženka, Tomáš Stegura, František Jungr - 30.11. v 17:55
Při nakupování na internetu se lidé podvodu vyhnou obezřetností a důrazem na detaily, shodli se experti v pořadu Co na to vaše peněženka ve vysílání CNN Prima NEWS. Ředitel produktové divize Visa pro střední a východní Evropu František Jungr doporučil dávat si pozor například na adresní řádek webu a jeho celkovou vizuální kvalitu. Podvodné e-maily se v poslední době značně zlepšily a rozpoznat je už není tak jednoduché, varoval výkonný ředitel týmu digitalizace ČSOB Tomáš Stegura.
Pokud u určitého online prodejce lidé kupují poprvé, měli by si ho dobře prověřit. „Měli by se podívat, jaké jsou na něj recenze, jestli má daná firma nějakou historii, a na základě toho si udělat první úsudek, zda se opravdu jedná o spolehlivého obchodníka,“ uvedl Jungr.
ČTĚTE TAKÉ: Stát příští rok zaplatí o 252 miliard více, než získá. Sněmovna schválila státní rozpočet
Nakupující by se také měli zaměřit na detaily. „Když se podívají na lištu, kam zadávají adresu obchodníka, tak u zabezpečených stránek se nalevo objeví zámeček a začátek adresy obsahuje písmena ‚https‘. I to se ale dá do jisté míry obejít,“ řekl Jungr. Dodal, že dobrým ukazatelem může být také kvalita vizuálního zpracování webové stránky.
Stegura varoval před snahou šmejdů ukrást lidem jejich údaje přes SMS zprávy či e-maily. „Dřív se podvodné zprávy daly poznat podle chyb v textu, byly divně naformátované, a také se používalo obecné oslovení. To už dnes neplatí. Nově obsahují podvodné zprávy obrázky, oslovují konkrétního člověka, jsou napsané velmi dobrou češtinou,“ varoval. Podle něj by měli mít lidé na paměti, jakým způsobem se banky chovají.
Pozor na sdělování citlivých údajů. Banka je nikdy nebude chtít, protože je má k dispozici. „Banka lidem nikdy nepošle odkaz na přihlášení do elektronického bankovnictví a nikdy nebude chtít zadávat podezřelé údaje. Například pokud budou zákazníci hovořit s operátorem po telefonu, nebude po nich chtít vědět údaje jako heslo, protože tyto údaje finanční instituce mají a nepotřebují se na ně ptát,“ doplnil Stegura.
Pohádky o nízkých cenách
Jungr zároveň varoval před pohádkově nízkými cenami. Ty obvykle svědčí o tom, že obchodník se ve skutečnosti snaží zákazníky okrást. „Pokud je cena až pohádkově nízká, tak je to většinou opravdu jen pohádka, kterou podvodníci využívají k tomu, aby zákazníky nalákali. Je důležité v tomto ohledu použít selský rozum,“ dodal Jungr.
Zákazníky ale uklidnil, že informace o podvodných obchodnících se obvykle velmi rychle šíří. „Jakmile na internetu uvidí, že informace o obchodníkovi jsou půl napůl mezi kladnými a negativními, tak v tom momentu by měl být mnohem obezřetnější,“ uzavřel Jungr.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Za levnější plzní si musíte zajet do Německa. My konečnou cenu neurčujeme, hájí se pivovar