Budoucnost nakupování: Samoobslužné prodejny fungují nejen na venkově

Samoobsluha, pojem, který všichni známe už desítky let. Ale teprve v posledních letech tento koncept plně dostává svému názvu. Samoobslužné obchody jsou hitem nejen v menších obcích, kde místním dopřávají možnost zachovat si základní úroveň komfortu nakupování běžných potřeb, ale už i ve městech, kde řeší třeba i nedostatek personálu. Zákazníkům dávají možnost k nákupu bez ohledu na denní dobu a současně omezují trend zavírání finančně nevýnosných prodejen. A jak říká Pavel Kozler ze společnosti KNOWINSTORE v pořadu Interview PLUS, budoucnost má přinést třeba i bezobslužná kina nebo trafiky.

Automatizace a digitalizace. Dva klíčové pojmy, které usnadňují životy nás všech. A v posledních letech pomáhají udržet jistou úroveň pohodlí i na venkově, odkud soustavně mizí menší prodejny. Ty přitom místním lidem zajišťovaly základní servis, bez kterého se mnozí, například starší lidé, obejdou jen těžko.

Navzdory potřebám obyvatel jedna po druhé mizí. Vesnických prodejen je aktuálně v celém Česku zhruba 11 700, což je ve srovnání s rokem 1995 pouhá polovina.

Vrátit prodejny i tam, kde lišky dávají dobrou noc

Mezi průkopníky bezobslužných prodejen patří například společnost KNOWINSTORE, která se zabývá jejich realizacemi a tak se snaží zvrátit trend mizení malých prodejen. „Ta čísla jsme samozřejmě měli k dispozici. Podívali jsme se na ně a snažili jsme se v retailu, v maloobchodě a vůbec v prodejnách na vesnicích vymyslet technologický způsob, který by nebyl tak finančně náročný, ale byl do budoucna udržitelný. To si myslím, že se nám povedlo,“ uvádí v pořadu Interview PLUS výkonný ředitel a jednatel společnosti, Pavel Kozler. A dodává: „V tuto dobu úspěšně rolujeme obecní prodejny v různých formátech a za pomoci vlády a přispění dotační politiky státu se snažíme tento trend zavírání prodejen zastavit a naopak nastolit trend nový. A to je také otevírat prodejny nové, technologicky vyspělé, jednoduché a určené pro obecní trh.“

Od otevření první samoobslužné prodejny ve Strakonicích před dvěma a půl lety se jich v Česku podařilo zprovoznit už 80. Ne všechny jsou zaměřené na potraviny, některé nabízejí třeba chovatelské potřeby, další fungují jako fitness centrum.

Každý trh má svá specifika, samozřejmě i ten český. Proto bylo potřeba jim bezobslužné prodejny přizpůsobit. „Zjednodušili jsme náš systém, ekosystém KNOWINSTORE, který aplikujeme, tak je jednodušší. Není to v kontejnerových prodejnách, umístění takové prodejny je složitější, někde musíte najít prostor na kontejner, přivést k němu sítě... V některých případech jsou bezobslužné prodejny v původně zrušených prodejnách, kde ty prostory již neměly využití a my jsme do nich vrátili samoobslužné prodejny,“ vysvětluje Pavel Kozler.

Samoobslužný koncept nabízí i další možnosti. Vzniknout mají například automatické trafiky, sportoviště či mini kino.

Samoobslužné prodejny jako řešení nejen pro vesnice

Zájem o samoobslužný koncept není zdaleka jen v menších obcích, ale i ve městech.

„Stejně jako na vesnicích se jedná o zefektivnění provozu a o zmenšení personálních nákladů. Navíc ve městech personál není dostupný, lidé, kteří by chtěli v provozech prodávat, opravdu nejsou. Zároveň přinášíme novou zkušenost zákazníkům ve městě. Je otevřeno 24 hodin, každý má svobodnou volbu a může si jít nakoupit, kdy chce, a vám se tím nezvyšují náklady, protože tam nemáte personál. To je také silnou motivací pro městské prodejny.“

Přístup (nejen) s pomocí aplikace

Přístup do prodejny má zajišťovat aplikace, která slouží i k identifikaci zákazníka. „Na to využíváme Bank ID, což je verifikovaná digitální autorizace, kterou používá i stát na své platformě. A člověk, který se autorizuje, se dostává do prodejny. Sám se obslouží, na samoobslužné pokladně si namarkuje nákup jako v klasické prodejně, a pak zase autorizovaně odchází. Sledujeme jeho příchod, dobu nákupů, odchod.... Samozřejmě je pod kamerovým dohledem, ale za kamerou je člověk a ten, pokud chce zákazník nějakou pomoc, je instruovaný a je schopen poradit a pomoci třeba i se samoobslužnou pokladnou anebo s orientací v prodejně,“ dodává výkonný ředitel KNOWINSTORE v pořadu Interview Plus.

ČTETE TAKÉ: Trend moderní doby i nezbytná samozřejmost současného podnikání: Cloud computing

A praxe prý ukázala, že moderní způsob nakupování nedělá problémy ani seniorům.

„Je to vyzkoušeno. Pokud nemají dostatečnou techniku, což je mobilní telefon s aplikací, tak funguje systém čipových karet. Starosta nebo nějaký ze zastupitelů proti občanskému průkazu a jménu člověka autorizuje, dá mu přístupovou kartu, která je nepřenosná a on si pak pomocí té karty chodí nakupovat a může i platit.“

A jak Pavel Kozler dále uvádí, bezobslužné prodejny nezatíží ani obecní úřady a jejich rozpočty. „Pro obec je to velmi jednoduché, většinou mají nějaký v minulosti používaný prostor. My jsme schopni ten prostor celý upravit pro potřeby prodejny tak, aby vyhovoval současným trendům, a vybavíme ho technologií. Potom je samozřejmě důležité, aby tam byly další provozní součásti, což je například dodavatel zboží, dohledové služby, ale i to je v naší gesci. To dokážeme domluvit a tak předáváme projekt na klíč a starosta nebo zastupitelé potom jenom komunikují s občany a ukazují, jak tam mají nakupovat. I toho jsme v součinnosti součástí.“

Vedle samoobslužných prodejen fungují i ty hybridní, kde se lze setkat s prodavači. „Na straně provozovatele je vždycky potřeba provozní součinnost. Vždycky s tím máte spojenou administrativu, úklid, doplnění zboží atd. A pak je tam ještě jeden fakt, a to je asistence při nákupu. Tedy buď se jedná o hybridní prodejnu, kde je tam v daném čase přítomen personál a pak se to přepíná do samoobslužného režimu. Nebo jsou obce, které jsou malé, prodejny taktéž malého formátu s tím, že je tam nějaký provozní personál třeba hodinu dvě.“

Tagy:
venkov Strakonice Česko maloobchodní prodej trend produkty a služby ekonomika, obchod a finance spotřební zboží prodejní kanály