Budoucnost nakupování: Samoobslužné prodejny fungují nejen na venkově

Samoobslužné obchody bez personálu jsou hitem nejen v obcích, kde místním dopřávají možnost zachovat si základní úroveň komfortu nakupování běžných potřeb, zejména potravin. Prodejny bez obsluhy jsou vyhledávané už i ve městech. Zákazníkům dávají možnost nákupu bez ohledu na denní dobu a současně omezují trend zavírání finančně nevýnosných prodejen.

Samoobsluha je pojem, který všichni známe už desítky let, ale teprve v posledních letech tento koncept plně dostává svému názvu. A jak říká Pavel Kozler ze společnosti KNOWINSTORE v pořadu Interview PLUS, budoucnost má kromě bezobslužných prodejen přinést třeba i bezobslužná kina nebo trafiky.

Automatizace a digitalizace. Dva klíčové pojmy, které usnadňují životy nás všech. V posledních letech prostřednictvím samoobslužných obchodů pomáhají udržet jistou úroveň pohodlí i na venkově, odkud soustavně mizí menší prodejny. Ty přitom místním lidem zajišťovaly základní servis, bez kterého se hlavně starší lidé obejdou jen těžko.

Navzdory potřebám obyvatel jedna po druhé mizí. Vesnických prodejen je aktuálně v celém Česku zhruba 11 700, což je ve srovnání s rokem 1995 pouhá polovina.

Jak samoobslužné obchody nahrazují zrušené prodejny

Mezi průkopníky bezobslužného prodeje patří například společnost KNOWINSTORE, která se zabývá jejich realizacemi. Snaží se zvrátit trend mizení malých prodejen, kterých od roku 1995 zaniklo více než 11 000.

„Ta čísla jsme samozřejmě měli k dispozici. Podívali jsme se na ně a snažili jsme se v maloobchodě a vůbec v prodejnách na vesnicích vymyslet technologický způsob, který by nebyl tak finančně náročný, ale byl do budoucna udržitelný. Myslím, že se nám to povedlo,“ uvádí výkonný ředitel a jednatel společnosti, Pavel Kozler.

„V tuto dobu úspěšně zprovozňujeme obecní prodejny v různých formátech a za pomoci vlády a přispění dotační politiky státu se snažíme trend zavírání prodejen zastavit a naopak nastolit trend nový. A to je také otevírat prodejny nové, technologicky vyspělé, jednoduché a určené pro obecní trh,“ dodává Kozler v pořadu Interview PLUS.

Jaké bezobslužné obchody už fungují

Od otevření první prodejny ve Strakonicích uplynulo už dva a půl roku. Od té doby se samoobslužných prodejen v České republice otevřelo už 80. A ne všechny jsou zaměřené jen na potraviny, některé nabízejí třeba chovatelské potřeby, další fungují jako fitness centrum.

Kozler také upozorňuje, že se společnost přizpůsobila českému trhu a situaci. "Bezobslužné obchody tady nejsou v kontejnerových prodejnách, ale v původně zrušených prodejnách, kde ty prostory již neměly využití a my jsme do nich vrátili jejich původní účel."

Samoobslužný koncept nabízí i další možnosti. Vzniknout mají například automatické trafiky, sportoviště či mini kino.

Samoobslužné prodejny ve městech

Zájem o samoobslužný koncept není zdaleka jen v menších obcích, ale i ve městech.

„Stejně jako na vesnicích se jedná o zefektivnění provozu a o zmenšení personálních nákladů. Navíc lidé, kteří by chtěli v provozech prodávat, opravdu nejsou. Zároveň v bezobslužných obchodech přinášíme zákazníkům ve městě novou zkušenost. Je otevřeno 24 hodin, každý má svobodnou volbu a může si jít nakoupit, kdy chce, aniž by se tím zvýšily náklady na provoz. To je také silnou motivací pro městské prodejny.“

Přístup do prodejny nejen s pomocí aplikace

Přístup do prodejen zajišťuje aplikace, která slouží i k identifikaci zákazníka. „Na to využíváme bankovní identitu, což je verifikovaná digitální autorizace, kterou používá i stát. Člověk s autorizací se dostane do obchodu, sám se obslouží, na samoobslužné pokladně si namarkuje nákup jako v klasické prodejně, a pak zase autorizovaně odchází," vysvětluje Kozler.

Je ale takový obchod bezpečný? A co když potřebuje zákazník poradit? "My sledujeme jeho příchod, dobu nákupů i odchod. Zákazník je samozřejmě celou dobu pod kamerovým dohledem. Kamery sleduje náš člověk, který je pak schopen poradit a pomoci třeba i se samoobslužnou pokladnou anebo s orientací v prodejně,“ dodává ředitel KNOWINSTORE.

ČTETE TAKÉ: Trend moderní doby i nezbytná samozřejmost současného podnikání: Cloud computing

Senioři se samoobsluhami nemají potíže

Podle Kozlera moderní způsob nakupování v bezobslužných obchodech nedělá problémy ani seniorům. „Je to vyzkoušeno. Pokud nemají dostatečnou techniku, což je mobilní telefon s aplikací, tak funguje systém čipových karet. Starosta proti občanskému průkazu dá žadateli přístupovou kartu, která je nepřenosná a on si pak pomocí té karty chodí nakupovat a může i platit.“

Bezobslužné prodejny nezatíží ani obecní úřady a jejich rozpočty. „Pro obec je to velmi jednoduché, většinou mají nějaký v minulosti používaný prostor. My jsme schopni ten prostor celý upravit pro potřeby obchodu tak, aby vyhovoval současným trendům, a vybavíme ho technologií. Potom je samozřejmě důležité, aby tam byly další provozní součásti, což je například dodavatel zboží, dohledové služby, ale i to je v naší gesci. Předáváme projekt na klíč a starosta nebo zastupitelé potom jenom komunikují s občany a ukazují, jak tam mají nakupovat,“ vysvětluje Kozler.

Vedle samoobslužných prodejen fungují i ty hybridní, kde se lze setkat s prodavači. „Na straně provozovatele je vždycky potřeba provozní součinnost. Vždycky s tím máte spojenou administrativu, úklid, doplnění zboží atd. A pak je tam ještě jeden fakt, a to je asistence při nákupu. Tedy buď se jedná o hybridní prodejnu, kde je tam v daném čase přítomen personál a pak se to přepíná do samoobslužného režimu. Nebo jsou obce, které jsou malé, prodejny taktéž malého formátu s tím, že je tam nějaký provozní personál třeba hodinu dvě.“

Tagy:
venkov Strakonice Česko maloobchodní prodej trend produkty a služby ekonomika, obchod a finance spotřební zboží prodejní kanály