Pojišťovna zrušila pojistku muži s Downovým syndromem. Diskriminace, zní od ombudsmana


Pojišťovna odmítla pojistit muže s Downovým syndromem, podle veřejného ochránce práv Stanislava Křečka šlo o diskriminaci. Pojišťovnu vyzval, aby muže pojistila, případně jednala o vhodném nastavení pojištění. Vyplývá to z informačního systému ombudsmana. Název pojišťovny není zřejmý, úřad veřejného ochránce práv jména nesděluje.

U ombudsmana si stěžovala žena, jejímuž zletilému synovi s Downovým syndromem pojišťovna vypověděla pojištění kvůli jeho genetické poruše. Žena je opatrovnicí muže omezeného na svéprávnosti a v pojistném vztahu figuruje jako pojistník. Pojištění měl muž jako dítě, ve věku 26 let mu ale skončilo. Žena proto uzavřela novou smlouvu pro případ smrti, vážných onemocnění, pobytu v nemocnici a úrazu.

ČTĚTE TAKÉ: Sirup proti kašli zabil v Indii nejméně deset dětí. Obsahoval toxickou látku

Smlouvu ale pojišťovna vypověděla. Jako důvod uvedla zvýšené zdravotní riziko pojištěného. Žena se následně obrátila na ombudsmana.

„Automaticky a zcela odmítnout pojistit syna stěžovatelky neumožňuje zákon o pojišťovnictví, ani to není nezbytné ve smyslu antidiskriminačního zákona. Pojišťovna se tak dopustila diskriminace z důvodu zdravotního postižení. Z tohoto důvodu doporučuji pojišťovně zjednat nápravu,“ uvedl ombudsman.

Veřejnému ochránci práv pojišťovna sdělila, že šlo o běžný postup, kdy po uzavření smlouvy zjišťuje, zda je pro ni klient akceptovatelný. V případě syna stěžovatelky dospěla pojišťovna podle svého vysvětlení k závěru, že tomu tak není.

Ombudsman uvedl, že bude rád, když se celou záležitost podaří vyřešit smírnou cestou, ať už přímým jednáním mezi pojišťovnou a ženou, nebo za pomoci mediátora. Pokud by se smírného řešení nepodařilo dosáhnout, žena se může obrátit na Českou národní banku, která vykonává dohled nad finančním trhem (tedy i nad pojišťovnami), popřípadě podat antidiskriminační žalobu k soudu.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Čtyřicet bezdomovců dostalo před rokem 100 tisíc. Jak žijí rok poté?