Taxisův příkop se při nedělní Velké pardubické představil v novém hávu, který nenahání takovou hrůzu. Úprava slavné překážky vedoucí k větší bezpečnosti pro koně i žokeje v dostihovém světě vzbudila kontroverze. Kritici zmiňovali, že náročný pardubický kros tím přijde o prestiž. Samotní jezdci si však nový Taxis při premiéře pochvalovali.
Změna překážky číslo 4 byla před 131. ročníkem Velké pardubické skloňovaným tématem. Zatímco na začátku 90. let byla hloubka příkopu dva metry, po srpnovém „zásahu“ do Taxisu už je to jen 75 centimetrů. K tomu byla ještě zmírněna doskoková hrana, což mělo zařídit, aby koně i po kratším skoku dokázali zůstat na nohou. K posledním úpravám pořadatele dohnal loňský fatální pád Sottoventa.
Ani letos nepřeletěli všichni koně Taxis úspěšně, ale vše se obešlo bez zranění. Paradoxně byl 6,5 metru dlouhý skok příliš krátký pro žokeje Marcela Nováka s Playerem. Kůň dal do odrazu obrovskou sílu a dopadl daleko za hranu – lehce se přetočil a neustál to. V sedle Kaiserwalzera se po doskoku neudržel ani špičkový irský jezdec Patrick W. Mullins.
Žokejové po konci dostihu ohodnotili, jak se jim pozdává upravená legendární překážka. Podle nich si stále zachovává status velmi náročného skoku, ale šance, že na něm dojde k vážnému úrazu, je menší. Ostatně několik koní „přistálo“ ještě před hranou a dokázali pokračovat dál. Dříve by to velmi pravděpodobně znamenalo pád.
„Je to stejný skok. Akorát bezpečnější. Tečka,“ uvedl Jaroslav Myška, který byl v cíli Velké pardubické druhý v sedle Evžena. „Je to krok dopředu. Musí se dělat vše pro bezpečnost. Všichni, co jsme to najížděli a bavili jsme se po dostihu, tak s tím souhlasili,“ podotkl Jan Kratochvíl, vítěz z roku 2017.
Žokej Pavel Složil, který jel letošního šampiona Talenta, řekl, že renomé skoku neutrpělo. „Pro koně je to příjemnější. Ale důležité taky je, že se zachovala stejná vzdálenost, aby se neztratil Taxis.“
A novou verzi skoku, který je vyhlášený v celé Evropě, okomentoval i zkušený jezdec Martin Liška. „Věřím, že to je cesta správným směrem. Já jel jedenáctou Velkou, desetkrát jsem Taxis skočil. Teď jsem měl debutanta Lombarginiho, slušného koně, šel to poprvé a všechno dobře přečetl. A skočil. Bez problémů.“
Proti úpravám Taxisu na jaře vzniklo prohlášení, pod kterým byli podepsaní především bývalí žokejové a dostihoví trenéři. „Jsme přesvědčeni, že úpravy povedou k trvalému znehodnocení, ke ztrátě věhlasu, který nejlépe a oprávněně vystihoval známý slogan – nejtěžší dostih na evropském kontinentu,“ stálo v textu podepsaném devatenácti lidmi.
„S jistou porcí nadsázky lze snahu o zásahy do Velké pardubické přirovnat k názoru, že by nebylo špatné snížit výšku Mount Everestu na úroveň Řípu, Vysoké Tatry zhoblovat na mnohem méně náročnou a povlovnější Českomoravskou vrchovinu, nebo rychlost, které dosahují jezdci Formule 1, omezit na 50 km/hod a Velkou cenu Monaka raději ještě o 10 km nižší,“ uvedla dále nespokojená skupina.
Krásný den, bohužel ne až do konce
Jak se ale zdá, letošní aktéři proti překopání příkopu nic neměli a změnu po první zkušenosti uvítali.
Dostih, při kterém o druhé říjnové neděli zbystří prakticky celá republika, dopadl nejhůře pro Josefa Bartoše. Ten na překážce 10a (Prodloužený Taxisův příkop, který na rozdíl od Velkého Taxisu nemá být tak náchylný k pádům, pozn. red.) zamířil s Theopillem k zemi a schytal rány od ostatních koní. Odvážela ho sanitka, do které musel být odnesen na nosítkách.
Po příjezdu do nemocnice se Bartoš dozvěděl velmi špatnou zprávu. Má zlomenou pánev a musí na operaci. „Byl to krásný dostihový den, ale bohužel pro mě ne až do konce. Mám zlomenou pánev, čeká mě nejspíš operace. Zdravím všechny a příště to bude lepší,“ napsal Bartoš, trojnásobný vítěz Pardubické, na Instagramu.