Další vlna útoků na klienty českých bank (Zdroj: CNN Prima NEWS)
Už od příštího roku bude možné poslat platbu na cizí bankovní účet pouze na základě znalosti telefonního čísla jeho majitele. Převody peněz mezi lidmi se tak výrazně zjednoduší a také odpadne řada chyb a z nich plynoucích nepříjemností. Vyplývá to ze společného projektu České národní banky a České bankovní asociace.
„Pošli mi číslo účtu, já ti to tam pak pošlu,“ je poměrně častá hláška v situacích, kdy se skupina přátel vydá například do hospody, kde neberou platební karty. Zpravidla se totiž najde někdo, kdo se na pijatiku vypravil bez hotovosti, a musí se spolehnout na ostatní, že za něho útratu zaplatí. Jenže pak mohou nastat nepříjemnosti, když se majitel účtu nebo ten, kdo peníze posílá, v číslicích splete.
Tyto problémy by měla vyřešit nová služba, kterou od roku 2023 nabídne nejméně devět bank. Jde o převod peněz takzvaně na kontakt, nikoli na číslo bankovního účtu. Znamená to, že při posílání peněz bude stačit, když do svého internetového bankovnictví zadáte telefonní číslo příjemce. Banka odesílatele se následně spojí s registrem čísel účtů spárovaných s mobilními čísly jejich majitelů, na základě čehož získá konkrétní účet, kam peníze odešle.
Konec chyb při odesílání peněz?
„Kopírováním nebo přepisováním čísla účtu často dochází ze strany klientů k chybám, které banky musí následně řešit. V lepším případě chybně zadané číslo účtu neexistuje, což umí systémy bank odhalit. Bohužel se ale stává, že zadáním třeba nesprávného kódu banky peníze dorazí na úplně cizí konto. Od plateb na kontakt si vedle většího pohodlí pro klienty slibujeme méně takových omylů a další urychlení platebního styku,“ vysvětlil Tomáš Hládek, expert České bankovní asociace pro platební styk.
„Podobné služby již fungují v zahraničí, kde jsme se inspirovali – například v USA, Lotyšsku nebo na Slovensku. Předpokládáme, že službu budeme moci spustit od nového roku, pokud testování neodhalí nečekané komplikace a budou připraveny i jednotlivé banky, které se v současné době na projektu podílejí,“ uvedl v tiskové zprávě člen bankovní rady České národní banky Oldřich Dědek.
Podle něho jsou čísla mobilních telefonů jen začátek. „Do budoucna by se systém mohl rozšířit i o další možné kontakty pro párování s číslem účtu jako například o e-mailové adresy,“ dodal Dědek, který v České národní bance mimo jiné dohlíží na sekci řízení rizik a podpory obchodů, jež projekt na straně ČNB řídí.
Testování začne v létě
Testování funkcí nového systému bude spuštěno v průběhu léta. Systém bude fungovat díky České národní bance, která povede registr s nahlášenými páry telefonních čísel a čísel účtů. Systém provozovaný centrální bankou tak na základě dotazu ze strany banky plátce zjistí, jestli je telefonní číslo v registru uvedeno a v kladném případě sdělí tázající se bance odpovídající číslo účtu příjemce.
Platby na kontakt jsou další významnou inovací v platebním styku z poslední doby. Stále větší oblibu si u klientů českých bank získávají okamžité platby, které se na trhu poprvé objevily v roce 2018 a které v současné době svým klientům nabízí již 12 bank. Peníze se jejich prostřednictvím převedou v režimu 24/7 mezi libovolnými účty za několik vteřin. Odpadá tak prodlení mezi zadáním a připsáním platby na účet. I proto je dnes už každá pátá transakce v režimu okamžité platby.