Zdánlivě banální nápad jistého amerického řidiče kamionů změnil způsob lodní přepravy po celém světě. Před 65 lety poprvé vyplula kontejnerová loď. Jak píše týdeník 5plus2, autorovi myšlenky to vyneslo jmění.
Lodní kontejnerová doprava je jedním z klíčových prvků globalizovaného světa, patří dokonce mezi deset největších průmyslových odvětví na planetě. Transport nákladů si bez ní v hospodářství neumí už dávno nikdo představit. Obří standardizované kontejnery přitom vypluly na moře poprvé teprve v roce 1956.
Vše začalo díky Američanovi Malcomu McLeanovi, který přišel na svět roku 1913 na farmě v Severní Karolíně. Toužil studovat na univerzitě, ale rodina na to peníze neměla. Místo toho si proto se sourozenci založil přepravní firmu a posadil se za volant kamionu.
K přístavům na břehu Atlantiku to bylo pár hodin cesty – a právě sem Malcom vozil zboží. Znuděně pak sledoval přístavní dělníky, kteří z aut vykládali zboží a ručně jej přenášeli na lodě. „Čekal jsem víc než den, než náklad přeloží. Seděl jsem v kamionu a díval se, jak nakládají. Každý chlap si na rameno hodil jeden balík a nesl jej na loď. Viděl jsem v tom spoustu ztraceného času a peněz,“ vzpomínal později muž na to, proč začal přemýšlet, jak překládku urychlit.
Věděl například, že malé balíky se často ničily a kradly, takže začal vjíždět na lodě přímo s nákladem. Ale ani to nebylo ono. Následně se zaměřil na ocelové kontejnery, které do té doby používala například armáda. Jenže ty měly různé velikosti. Ale jakmile jejich rozměry McLean standardizoval, měl vyhráno. Ocelové kvádry se daly dobře skládat na sebe jako stavebnice a jejich nakládka byla velmi rychlá.
24 tisíc kontejnerů na jedné lodi
Nápad si nechal McLean úředně patentovat a v roce 1956 vyplul první kontejnerový tanker s 58 ocelovými krabicemi na palubě. Plul z New Jersey do Texasu a obchodníci se do systému skládání kontejnerů zamilovali. Zatímco při ručním překládání se za tunu nákladu platilo 5,86 dolaru, kontejnery částku srazily na neuvěřitelných 16 centů za tunu.
Stačila dekáda, aby se plechové boxy vypravily poprvé do Evropy. To už se jich na loď vešlo 250. O deset let později už to bylo dva tisíce kontejnerů, v 80. letech pak 4 500. Největší současná kontejnerová loď na světě se jmenuje HMM Algeciras a uveze neuvěřitelných 23 964 kontejnerů. Na délku má 400 a na šířku 61 metrů.
Transport se díky kontejnerovým lodím zkrátil z měsíců na týdny. Zboží dnes ovšem proudí zejména jedním směrem, a to z Asie a Číny do zbytku světa, nejvíc pak do zemí Západu, ze kterých se ovšem toho moc nevyváží. Oceány jsou loděmi zaplněné, v exponovaných místech se vytvářejí zácpy, vykládky mají na starost obří jeřáby a technologické firmy už vyrábějí samoříditelné lodě.
McLean zemřel v roce 2001 a jeho nápad a vynález je dnes pro své uplatnění nazýván osmým divem světa.
Proč byla slavná představitelka filmové Babičky drsná na děti? A jak si naplánovat aktivity, abyste si užili Vánoce v klidu? To se dozvíte v pátečním vydání týdeníku 5plus2 a na www.5plus2.cz.