Blackout, který zhasl Česko: Lidem chyběl nejvíce internet. Jak se připravit na delší výpadek?
Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst
- Co nejvíce chybělo lidem během výpadku proudu?
- Kdo by měl podle průzkumu informovat o výpadcích elektřiny?
- Jak se Češi připravují na možné budoucí blackouty?
- Jaké rady se doporučují pro přežití výpadku proudu?

Jaderná elektrárna Temelín Zdroj: Profimedia.cz
Čechům během červencového blackoutu překvapivě nejvíce chyběl přístup k internetu, a až poté osvětlení, voda nebo topení. Vyplývá to z průzkumu alternativního dodavatele energií Epet, podle kterého se většina lidí stále obává dalších výpadků elektřiny. Překvapivé také je, že lidé spíše hledali informace u svých dodavatelů a neobraceli svou pozornost na stát či média. Jak se během masivního výpadku elektrické energie chovat a co mít doma připravené po ruce?
Červencový několikahodinový blackout mnohým lidem připomněl, že dodávky energií nejsou vždy stabilní jistotou. Ačkoliv je česká síť robustní, může se objevit krátkodobý výpadek. Podle průzkumu společnosti Epet lidem chyběl nejvíce internet (29,7 procenta). Na druhém místě skončila nemožnost si uvařit (29,6 procenta). To ovlivnila zejména skutečnost, že blackout se v pátek 4. července rozjel těsně před polednem. Tedy v době, kdy většina lidí obědvá.
ČTĚTE TAKÉ: Pozor na nebezpečnou kosmetiku známých značek. Obsahuje toxickou látku, varuje ministerstvo
Na třetím místě lidem nejvíce chyběly informace o aktuální situaci (24,5 procenta). Při výpadku proudu a také internetu je ale shánění informací značně složité. Na čtvrtém místě se umístila možnost nabít si telefon nebo počítač. Až poté lidem nejvíce chyběla voda (9,6 procenta) nebo teplo (7,7 procenta).
Čtěte také

„Průzkum poukázal i na to, že lidem při výpadcích proudu nechybí jen praktické věci, ale i samotné informace,“ uvedl k výsledkům obchodní ředitel společnosti Epet Roman Šmíd. Podle něj je dodavatel o výpadcích informován stejně jako běžný spotřebitel. Ačkoliv se na svou společnost mohou lidé obracet, tak větší úspěch budou mít spíše u distributora elektřiny. Ten je totiž odpovědný za správné fungování sítě.
Lidé také byli v průzkumu dotazováni, od koho očekávají informace o výpadcích. Nejčastěji právě od dodavatele (45,7 procenta) a až poté od distributora (43,6 procenta). Na třetím místě se umístila média (36,7 procenta) a na čtvrtém místě krajský či obecní úřad (35,7 procenta). Od vlády očekává informace jen 31,8 procenta dotázaných.
Většina Čechů je od posledního blackoutu přesvědčena, že se podobná situace může opakovat. Myslí si to 60 procent respondentů. Téměř polovina lidí si navíc myslí, že podobné výpadky elektřiny povedou k jejímu zdražení. „Dvě třetiny českých domácností mají pro případ výpadku elektřiny bateriovou svítilnu a více než polovina spoléhá na nabitou powerbanku. Klasické svíčky využívá 43 procent, na záložní zdroj energie ale spoléhá jen třetina domácností. Zarážející je, že pitnou vodu na 24 hodin pro všechny členy domácnosti mají připravenou sotva dvě pětiny lidí, přestože právě voda patří mezi nejkritičtější položky,“ uvádí průzkum.
Jak se při blackoutu zachovat?
V případě rozsáhlého výpadku energie nejde z minuty na minutu využívat řadu technologií. Obecně se proto radí hned několik doporučení, která by měli lidé dodržovat.
Pro nouzové osvětlení používejte pouze baterku; v případě použití svíček hrozí nebezpečí vzniku požáru.
Vypněte a odpojte všechna zařízení, domácí vybavení (včetně klimatizace) nebo elektroniku, kterou doma používáte.
Nechte jednu lampu/světlo zapnuté, abyste měli okamžitou odezvu, až se obnoví dodávky elektrické energie.
Poslouchejte místní stanici kvůli aktualizovaným informacím, sledujte zprávy.
Ponechte lednice a mrazáky uzavřené, aby se potraviny nekazily.
Používáte-li léky, které vyžadují chlad, doporučuje se dát do lednice láhve s vodou, která dokáže udržet nízkou teplotu déle, a léky tak mohou vydržet v ledničce i několik hodin.
Používejte mobilní telefon pouze pro případ nouze, volejte 112, 150, 155, 156 a 158 pouze při stavu ohrožení života. Při potížích s voláním na číslo 112 je vhodné vyjmout SIM kartu z telefonu.
Omezte cestování na nezbytně nutné, a to především autem, dopravní signalizace při výpadku nebude funkční a hrozí dopravní kolaps.
V horkých dnech nepodceňujte možnost dehydratace – pijte vodu z ověřeného zdroje (nejlépe vodu balenou).
Hygiena – snažte se v rámci možností udržovat hygienu s ohledem na ostatní.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Hřibova „obludnost“ v Kyjích budí rozpaky. Nehodí se do zástavby, stěžují si místní