Jak poznat bezpečný výtah?
V nemocnicích se výtahy kontrolují stejně často jako na dalších místech s volným přístupem lidí, tedy jednou za tři měsíce. V bytových domech to je pak jednou za čtyři. Inspektoři ale varují před tím, že u starších výtahů provozovatelé často ignorují rizika, která by mohla vést k tragédii.
Michal Novotný se servisu výtahů věnuje 27 let. Nejčastěji řeší závady u dveří. „Když máte automatické dveře, tak jsou lidi netrpěliví a většinou do nich strkají,“ popsal Novotný. Podle servisních techniků lidé nosnost výtahu moc neřeší. „Nedbají toho, že se pohybují v technicky vyhrazeném zařízení,“ dodal servisák.
Minianketa štábu CNN Prima NEWS ale říká něco jiného. „Počkám, až lidi odjedou, a pojedu dalším,“ uvedl dotázaný mladík. A souhlasila s ním i další žena. „Určitě bych se tam necpala,“ uvedla.
ČTĚTE TAKÉ: Hrůza v nemocnici Bulovka: Výtah plný lidí se zřítil do šachty. Vše vyšetřuje policie
Výtahy vyrobené po roce 1996 by se při přetížení ani neměly rozjet. „Měl by tam být štítek, kolik uveze a jaký je povolený počet osob. To je pro mě jako pro pasažéra nejdůležitější,“ vysvětlil Novotný.
Možná jste už někdy slyšeli, že výtah je takzvaně předimenzovaný, a unese tak desetinásobek své oficiální nosnosti. Podle odborníků je to ovšem mýtus. „Ty výtahy pak už jsou staré a materiál jaksi expiruje. Pak se může stát, že je dimenzace k ničemu. U starých výtahů je nešvarem, že se řekne, že nám slouží, že se nám tady nic nestalo,“ řekl inspektor výtahů Bohumil Valeš.
Inspektoři také upozorňují na to, že polovina provozovatelů nevěnuje dostatečnou pozornost dokumentaci, což pro ně může znamenat problém v momentě, kdy se stane nehoda. K té naposledy došlo o víkendu, kdy v pražské nemocnici Na Bulovce jeden z výtahů spadl.
Hasiči na Twitteru uvedli, že při zásahu zachránili 13 lidí, z toho jednu zraněnou osobu předali záchranné službě. Při pádu se zranila zhruba 70letá žena, která si podle záchranářů zlomila nohu a skončila na ortopedii, ostatní lidé vyvázli bez zjevných zranění.