reklama

Renault Espace F1 znovu na scéně. MPV s motorem z formule 1 by se mohlo vrátit

Svobodná devadesátá léta přinesla ve světě automobilů celou řadu nákladných unikátních projektů, které si konstruktéři a marketingoví specialisté vymysleli prostě jen tak sobě pro radost. Renault v roce 1994 využil svého postavení nejúspěšnějšího výrobce motorů pro formuli 1 a třiapůllitrový desetiválec s výkonem 850 koní zabudoval do oblíbeného MPV Espace. Nezávislý grafik al3x.blend by teď na odkaz legendárního rodinného superstroje rád navázal.

reklama

Šikovný grafik vzal aktuální generaci Renaultu Espace, tedy rodinného auta, které se již příští generace pravděpodobně nedočká, a pokusil se ukázat, jak by v úpravě F1 vypadal v roce 2021.

Je na co navazovat

Původní Espace F1 vznikl v roce 1994 coby oslava úspěchů stáje Williams ve formuli 1. Ostatně, podobný koncept využil ve stejné době i Ford při implantaci svého formulového motoru do dodávky Transit, k čemuž se v historii uchýlil hned dvakrát.

Tříapůllitrový atmosférický vidlicový desetiválec Renault RS5 s úhlem sevření 67 stupňů, který Espace poháněl, pocházel z rok starého monopostu FW15C. Dával 588 až 604 kW (800–⁠820 k) a byl umístěn podélně uprostřed, tedy před zadní nápravou. Motoráři jej z původních 700 koní (515 kW) tedy ještě dále vyladili. Podvozek tvořila skořepina z uhlíkových vláken.

V interiéru, nebo spíše kokpitu, bychom ovšem našli čtyři anatomické sedačky, takže pohonný agregát své místo zaujal mezi těmi zadními. Nebyl výrazněji odhlučněn, přes 100 decibelů poskytovalo ďábelský soundtrack, kvalitní přilba byla nutností. Sálající šedesátistupňové horko také pohodě na palubě zrovna nepřispívalo. Šestistupňová polosamočinná převodovka s řazením tlačítky na volantu debutovala rovněž ve formuli 1 a točivý moment přenášela na zadní kola.

Co bylo na téhle žluté raketě sériového? Překvapivě hodně karosářských dílů, třeba přední kapota, víko zavazadelníku, střecha a skla. Formulový Espace měl ovšem řádně široké boky. Pekelný stroj, který vážil jen 1 300 kilogramů, zrychloval z klidu na stovku během 2,8 sekundy, na dvojnásobek za 6,3 sekundy a jel až 312 km/h. Aerodynamice údajně moc nenapomáhalo velké přítlačné křídlo na střeše, deceleraci měly ovšem na starosti vrtané karbon-keramické brzdy, které svou práci odváděly znamenitě. Na 600 metrů dlouhé dráze se auto dostalo z 0 na 270 km/h a ještě stihlo zastavit. Ryze pro reklamní účely a potěchu konstruktérů vznikly celkem dva kusy, z nichž pouze jeden byl plně funkční.

Vydařené retro

Když se podíváte na soudobou skicu Espace –⁠ modelový ročník 2021, je nasnadě, odkud vítr vane. Prakticky totožné grafické a barevné schéma vyvolávají spolu s podobným tvarem karoserie silné reminiscence na slavného předka. Dle současných předpisů pro formuli 1 by uprostřed skeletu svištěl přeplňovaný šestiválec o objemu 1,6 litru o výkonu zhruba 750 koní.

Dnešní čím dál více racionální doba, ve které není na ďábelské radosti čas, asi bohužel neumožní realizaci kouzelného žlutého dostavníku, byť jen v jediném exempláři.

VIDEO: Testování Renaultu Espace F1 v roce 1994, za volantem Alain Prost. Volume doprava!

Tagy:
MPV Renault sport formule 1 Williams Renault Espace F1 Alain Prost Matra
Havlíček: Na vině je strojvůdce. Ani zabezpečení srážce vlaků stoprocentně nezabrání
Politika

Havlíček: Na vině je strojvůdce. Ani zabezpečení srážce vlaků stoprocentně nezabrání

„Žádný zákon ani žádné zabezpečovací zařízení stoprocentně nemůže zabránit srážce, jaká se stala ve středu u Milavče,“⁠ zdůraznil na brífinku po návštěvě jižní Moravy ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Zároveň ze střetu vlaků obvinil strojvedoucího německého expresu. Při nehodě na Domažlicku zemřeli tři lidé, desítky dalších byly zraněny.

Je libo onigiri nebo vyžehlenou košili? Konbini jako nečekaný gastrohrdina olympiády
OH 2021

Je libo onigiri nebo vyžehlenou košili? Konbini jako nečekaný gastrohrdina olympiády

Zatímco svět bedlivě sleduje výkony svých sportovců, novináři v Tokiu objevili nečekaného hrdinu olympijských her – japonské nonstop obchody se smíšeným zbožím zvané „konbini“. Ty se ale vymykají všemu, na co jsou lidé zvyklí v Evropě nebo USA. Konbini totiž nabízí vše, co člověk potřebuje k přežití: teplé pokrmy, základní oblečení, toalety zdarma, internet, horkou vodu na nudle, bankomaty i poštovní služby. Navíc se nachází na každém rohu.

Praktičtí lékaři chtějí do ordinací ultrazvuky kvůli lepší diagnóze. Pojišťovny jsou proti

Praktičtí lékaři by rádi měli ve svých ordinacích ultrazvuky. S jejich pomocí by prý mohli zrychlit a zpřesnit diagnózu a tím urychlit léčbu pacientů. Takovému rozšíření vybavení ale brání pojišťovny, které vyšetření ultrazvukem praktickým lékařům neproplácí. Výhrady k masivnímu rozšíření takových přístrojů mají i ambulantní specialisté.

Dvacet cestujících po srážce vlaků odešlo. Všichni zranění jsou mimo ohrožení života

Všech pět těžce zraněných lidí po středeční srážce vlaků na Domažlicku je ve stabilizovaném stavu a mimo ohrožení života, informovali mluvčí nemocnic. Bez vážných komplikací pokračuje také léčba pěti středně těžce zraněných. Srážka expresu a regionálního osobního vlaku si vyžádala tři mrtvé – dva strojvůdce a jednu cestující. Desítky dalších lidí se zranily.

Policie zatkla armádního veterána za squatting. Senior žil v lese téměř 30 let

Policie v americkém státě New Hampshire zatkla muže, který žil téměř tři desetiletí uprostřed lesů. Jednaosmdesátiletý David Lidstone si postavil malou chatu, kterou vybavil solárními panely, ovocnou a zeleninovou zahradou či kurníkem pro kuřata. Ukázalo se ale, že 27 let obýval soukromý pozemek a nyní čelí obvinění z nelegálního squattingu. O jeho případu dnes informovala agentura AP.

reklama

Domácí zpravodajství

Ani očkování nezaručí bezinfekčnost, řekl Prymula a zkritizoval WHO za třetí dávku vakcíny

Ani po očkování není zaručena bezinfekčnost. Absence vyšší hladiny protilátek ale také nutně neznamená, že jsou daní lidé zcela bezbranní, řekl epidemiolog a vakcinolog Roman Prymula v pořadu Nový den. Podle něj se zapomíná na buněčnou imunitu, která je přesnějším ukazatelem toho, jak moc se dokáže organismus bránit. Její testování je ale nákladné, dodal na CNN Prima NEWS.

Nové seriály i programové schéma. Prima odstartovala Hvězdnou sezónu ve velkém stylu

Skupina Prima si pro letošní podzim přichystala opravdu hvězdný program. Novinkou mezi seriály je 1. MISE, která představí výcvik dvanácti mladých lékařů určených pro nasazení do prestižního mezinárodního oddílu. Další nový počin je komediální krimiseriál Dvojka na zabití, neméně atraktivní bude i vesnická romance Hvězdy nad hlavou. Sezónu zahájila ve velkém stylu speciální tiskovou konferencí.

reklama