Řídili jsme nejzábavnější „traktor“ současnosti – CFMOTO Gladiator Z1000 Sport

Každoročně se v naší redakci protočí stovky nejnovějších automobilů, řekněme si ale na rovinu, polovina z nich si je podobná jako vejce vejci a už jen hrstka z nich stojí opravdu za to. Proto jsme rádi za každý unikát, který se k nám dostane. A tentokrát to byl unikát s obzvlášť velkým U. Šlo o buginu alias traktor s názvem Gladiator Z1000 Sport od firmy CFMOTO, stvořenou do téměř apokalyptických podmínek.

Takzvaný „Gladiator“ dle legislativy spadá mezi vozidla kategorie SSV (side by side vehicle). Tyto, dá se říci, buginy jsou částečně příbuzné se čtyřkolkami, ale namísto řídítek mají volant. Na rozdíl od pracovně založených UTV (užitková vozítka) jsou koncipovány především pro zábavu.

Aby však bugina od CFMOTO směla jezdit po veřejných komunikacích, je homologována jako traktor. Díky tomu může s rychlostí elektronicky omezenou na 60 km/h brázdit silnice. Na dálnice už ale nesmí. Rychlostní omezení lze deaktivovat při jízdě mimo veřejné komunikace, což jsme také pro účely našeho testu učinili.

Plná polní

Superterénní vozidlo pohání zážehový litrový motor se dvěma válci. Oproti těm v závodních buginách nemá turbo, ale i přesto nabízí velmi slušný výkon 63 kW a maximální točivý moment 75 Nm. Jen pro představu, bugina váží pouhých 650 kilogramů, poměr hmotnost/výkon je tedy neuvěřitelný!

Pohonná jednotka spolupracuje s bezespojkovým variátorem CV-Tech, tedy automatickou převodovkou. Aby se síla na kola přenášela co nejefektivněji, je Gladiator vybaven připojitelným pohonem všech čtyř kol, který mimo jiné disponuje volitelnou uzávěrkou předního diferenciálu.

Pro jízdu v nejnáročnějších podmínkách je Gladiator osazen prvotřídní technikou. Za zmínku stojí mohutná zadní vlečená ramena, dále také plně stavitelné nitrogenové tlumiče s vysokými zdvihy, redukční převodovka, terénní pneumatiky nebo naviják.

Česká budka

CFMOTO Gladiator Z1000 Sport jsme měli možnost vyzkoušet se speciální ručně vyráběnou kabinou od české firmy DFK. Stojí 95 tisíc korun a přináší s sebou prvky jako je částečně výklopné přední okno, stěrač či možnost ji vytápět.

Jde o naprosto výjimečný exemplář, protože kabina, kterou vidíte na fotografiích, je vůbec první svého druhu na světě! V zimě a blátě bychom Gladiatora bez této unikání „budky“ rozhodně zkoušet nechtěli, jelikož v průběhu testu panovaly teploty okolo bodu mrazu.

Podle informací importéra se ale tento typ SSV většinou používá i v zimních podmínkách v otevřené verzi a má prý své kouzlo. Nevýhodou nástavby bylo časté zamlžování během deště nebo při vlhkém počasí. Hadr se tak stal nedílnou součástí základní výbavy. Kabina také zesiluje rachot motoru. Na druhou stranu jsme díky ní vystupovali s čistým oblečením a nevyfoukaní.

Auta nemají šanci

A teď už dost žvatlání kolem, jdeme jezdit! Žádné auto, ani ten nejpravověrnější offroad, nesahá Gladiatoru Z1000 Sport v těžkém terénu ani po první špalek na pneumatice. Lítali jsme na té nejrozbitější polňačce s hluboko vyrytými kolejemi po traktoru devadesátkou (při jízdě mimo veřejné komunikace jsme si nechali odblokovat rychlostní omezení na 60 km/h, maximálně jsme dle rychloměru jezdili lehce přes 100 km/h, ale určitě by to stroj zvládl ještě rychleji) a měli pocit, že jedeme po rovném asfaltu. Schopnost podvozku absorbovat díry je prostě neporovnatelná s jakýmkoliv automobilem.

To samé platí pro schopnost projíždění těžkým terénem. Gladiator je proti offroadům ve výhodě zejména díky nízké hmotnosti a vysoké světlé výšce. V drtivé většině případů jsme vůbec nepotřebovali přepínat na pohon všech kol, o uzávěrce diferenciálu, redukcích nebo použití navijáku ani nemluvě.

Vlastnosti tohoto SSV jsou ale neporovnatelné i ve srovnání se čtyřkolkou. Buggina má totiž oproti čtyřkolce níž těžiště, delší rozvor a širší rozchod, takže je výrazně stabilnější. Samozřejmě, že obrázek za předním sklem nabádající k opatrnosti při driftování v terénu není samoúčelný. Umíme si představit, že bychom dokázali hodit přes „boudu“ i Gladiatora, ale za jeho volantem jsme měli i při potenciálně rizikovém chování pocit, že je všechno ok.

Tortura na silnici

Díky posilovači řízení se bugina řídí za všech okolností lehce, ale řidič přitom na rozdíl od auta neztrácí pocit kontaktu s vozovkou.

Variátor je pro tyto stroje běžnou převodovkou. Tvrdíme, že jde o nejvíce „blbuvzdornou“ převodovku na světě. Prostě jak moc šlapete na plyn, tak to jede, a nic jiného neřešíte. Spotřebu paliva výrobce neuvádí, podle reálného tankování ji odhadujeme kolem sedmi až deseti litrů při jízdě s pohonem zadních kol a bez redukčních převodů.

Přepínat jízdní režimy, tedy mezi pohonem zadních či všech kol, lze i za jízdy, nám ale bylo silně doporučeno, abychom to dělali při zastavení vozidla, protože jde o mechanickou záležitost a při přepínání za jízdy hrozí riziko poškození.

Jediné, co bychom Gladiatoru vytknuli, byl nesnesitelný rachot při jízdě po silnici, který, jak jsme již zmiňovali, zesilovala přidaná kabina. Na druhou stranu, při jízdě v terénu se nám brutální zvuk od motoru a výfuku líbil. Působil až závodně, což umocňovalo už tak skvělý zážitek.

Chce to vlastní pískoviště

Gladiator Z1000 Sport je tedy parádní hračkou pro velké kluky, kteří by ale měli pro ni mít svoje „pískoviště“. Kdo s ní chce jezdit na veřejných místech, měl by je pečlivě vybírat, stejně jako dobu vyjížděk, pokud chce zachovat dobré sousedské vztahy a nedostat se do křížku s policií nebo lesní stráží.

Bugina odvede i spoustu práce, její litrový dvouválcový motor je zpřevodovaný hodně do síly, ale na tu jsou i v sortimentu CFMOTO vhodnější stroje. Gladiator Z1000 Sport slouží hlavně pro zábavu, a tu dokáže v terénu rozdávat jako málokteré vozidlo.

Tagy: