Rozluštění záhady průkopnice létání? Vědci možná nalezli stroj slavné pilotky Earhartové

Amelia Earhartová jako první žena přeletěla Atlantský oceán a pokořila řadu rekordů. V roce 1937 záhadně zmizela i se svým letounem nad Tichým oceánem. Nyní, téměř o celé století později, se zdá, že tajemství jejího zmizení se rozluštilo. Vědci totiž dost možná objevili její letoun.

Světově známá pilotka zmizela nad Tichým oceánem již před 87 lety. Trosky jejího stroje Lockheed 10-E Electra se nikdy nenašly a tak nebylo možné přesně určit, kdy a kde Earhartová skonala.

Rozuzlení případu možná přinesli vědci z Deep Sea Vision, společnosti zabývající se podmořským výzkumem. Pomocí sonaru zachytili anomálii zhruba pět tisíc metrů hluboko v Pacifickém oceánu, zhruba 160 kilometrů vzdáleného Howlandova ostrova. Ten se nachází zhruba v polovině cesty mezi Havají a Austrálií. A právě tento ostrov měl být místem, kde měla Earhartová společně se svým navigátorem Fredem Noonanem přistát po svém vzletu z dnešní Papuy Nové Guiney.

Tým expertů věří, že by anomálie v hlubinách mohly být trosky stroje Earhartové.

„Někteří lidé říkají, že jde o jednu z největších záhad všech dob. Já myslím, že je z nich ze všech největší,“ hlásí šéf společnosti Tony Romeo. „Máme možnost uzavřít jeden z největších amerických příběhů,“ cituje dále ředitele Deep Sea Vision stanice CNN.

ČTĚTE TAKÉ: Děsivé záběry: Porouchané letadlo volně padalo k zemi. Ve vraku našlo smrt sedm lidí

Vědci podle stanice prozkoumali podmořskou oblast o rozloze více než 13 tisíc čtverečních kilometrů. K pátrání využili také podmořský bezpilotní stroj Hugin 6000. Právě pomocí jeho sonaru došlo k novému objevu.

Romeo popsal, že průzkum započal v září a skončil v prosinci loňského roku. Jeho výsledky zveřejnil až nyní. Nyní doufá, že se vědci budou moci vrátit na místo a potvrdit, že onou anomálií skutečně je zřícené letadlo, které pilotovala Earhartová.

„I když je možné, že to je letadlo a dokonce i to, které pilotovala Earhartová, je předčasné dělat definitivní závěry. Mohlo by také jít o šum sonaru, něco geologického původu nebo jiné letadlo,“ krotil nadšení podmořský archeolog Andrew Pietruszka z kalifornské univerzity.

letadlo létání Austrálie Havaj Tichý oceán Guinea Lockheed Corporation Amelia Earhartová