Český podnikatel Radim Passer nebude obžalovaný za rychlou jízdu na německé dálnici z loňského roku. Rozhodlo o tom státní zastupitelství v Naumburgu, napsala v pondělí agentura DPA. Passer na dálnici A2 mezi Berlínem a Hannoverem zkoušel svůj nový vůz Bugatti a dosáhl rychlosti 417 kilometrů za hodinu. Muž, který podle časopisu Forbes patří mezi čtyřicet nejbohatších Čechů, svou jízdu natočil a zveřejnil na internetu.
Státní zastupitelství v Naumburgu přezkoumalo rozhodnutí státních zástupců ze Stendalu, kteří se na konci dubna rozhodli na Passera nepodat žalobu. I v přezkumu státní zástupci došli k názoru, že český podnikatel se nedopustil žádného trestného činu. Jeho chování ale označili za „extrémně neopatrné a sebevražedné“.
KOMENTÁŘ: Rekordman Passer zákon neporušil, morálně však jeho jízda neobstojí
Minulý týden vzbudil obrovské haló známý český podnikatel Radim Passer, který se rozhodl demonstrovat schopnosti své nejnovější hračky na čtyřech kolech. V časných ranních hodinách vyvezl své Bugatti Chiron na přehledný úsek německé dálnice dálnice A2 mezi Berlínem a Hannoverem a tlačil pedál plynu k podlaze tak dlouho, dokud ukazatel rychlosti nedostoupil hodnoty 417 km/h.
Passer jel na úseku, kde nebyla omezená rychlost, a žádné plošné omezení rychlosti na německých dálnicích neplatí. Úřady ale měly podezření, že se Passer mohl dopustit nedovoleného závodění, za které hrozí pokuta nebo až dva roky vězení. Zákaz platí i v případech, kdy řidič „závodí sám se sebou“. Passer, který prohlásil, že bezpečnost byla během jízdy jeho prioritou, také čelil kritice, že sundal ruce z volantu. Ani to však podle státních zástupců nepředstavuje trestný čin.
Společnost Bugatti se tehdy od Passerova chování distancovala. „Podle našeho názoru je třeba se při účasti v silničním provozu vždy chovat zodpovědně. Jako společnost odmítáme / distancujeme se od jakéhokoli chování na silnici, které vede ke konkrétnímu ohrožení účastníků silničního provozu,“ cituje vyjádření společnosti web carscoops.com.
Část německé veřejnosti, právníků i zákonodárců se domnívá, že kvůli nebezpečnému chování automobilistů by bylo vhodné na německých dálnicích zavést plošné omezení rychlosti. Výzkumy totiž ukazují, že na úsecích bez limitu se stává výrazně vyšší množství závažných nehod. Někteří navrhují limit 130 kilometrů za hodinu. V poslední době se k silniční bezpečnosti přidal i další argument pro toto opatření, a sice omezení spotřeby paliva a emisí.