Má DNA šampiona. Trojnásobný cyklistický mistr světa Peter Sagan ale poslední měsíce čelil časté kritice. Přestože byl mnohokrát blízko triumfu, vždy mu vítězství o vlásek uniklo. „Už to není ten Sagan, kterého si všichni pamatují,“ říkalo se o něm. Všem pochybovačům nyní rázně odpověděl na slavném třítýdenním závodě Giro d'Italia, konkrétně v 10. etapě. Po 461 dnech projel 30letý rodák ze Žiliny cílem na prvním místě. A to ve velkém stylu. Sám posléze hovořil o show.
Nyní je jeho sbírka z Grand Tour, tedy tří nejprestižnějších závodů, kompletní. Vyhrál etapu na Tour de France (dvanáctkrát), na Vueltě (čtyřikrát) a teď i na Giru d'Italia.
Možná už se Peter Sagan trochu strachoval, jestli na něj do konce kariéry nepadla nějaká kletba, kvůli které už nikdy neprotne cílovou čáru jako první. Vždyť i v úvodních devíti etapách putování po Itálii byl třikrát druhý. Až 177 kilometrů dlouhá trasa z Lanciana do města Tortoreto u Jaderského moře mu konečně přinesla kýženou radost. Bylo to Saganovo celkově 114. vítězství v profesionální cyklistice.
Zatímco například v roce 2013 zaznamenal během jediné sezony 21 výher, od loňského července „držel půst“. „Jsem hrozně šťastný. Konečně. Tým a fanoušci měli svá očekávání, takže jsem jim vítězství dlužil,“ těšilo Sagana. „Toto vítězství je pro mě navíc speciální, protože je mým prvním na Giru,“ dodal.
Poslední metry dojezdu v Tortoretu si závodník týmu Bora-hansgrohe náležitě užil. Bylo vidět, jak moc si premiérového prvenství po dlouhých 15 měsících váží. Zvlášť, když na něj dosáhl fenomenálním způsobem po agresivní jízdě.
Po většinu úterní etapy byl v úniku. Zbytek uprchlíků pak odtrhl 12 kilometrů před cílem v prudkém stoupání s průměrným sklonem 12,5 %. Tento náročný úsek absolvoval za jednu minutu a 44 vteřin, přičemž průměrně jel rychlostí 15,6 kilometru na hodinu. „Maximálku“ dokázal vyšponovat na neuvěřitelných 29,6 km/h. O tom, že v klíčovém okamžiku dokázal předvést dechberoucí představení, svědčí naměřená hodnota jeho výkonu. Průměrně Sagan v kopci produkoval 580 wattů, maximálně dokonce 800. Cyklističtí znalci moc dobře ví, že to byl výtečný počin.
V celém závodu pak dosáhl průměrné rychlosti 50,8 kilometrů v hodině.
If you thought that was impressive, this is Sagan's decisive effort on the steepest part of the final Tortoreto climb when he put time into climber Pello Bilbao:
— Velon CC (@VelonCC) October 13, 2020
⏱️Duration: 1’44”
🚴Avg speed: 15.6km/h
🔝Max speed: 29.5km/h
⚡️Avg power: 580w
💪Max power: 800w
📈P2W: 7.73w/kg pic.twitter.com/iiVuWhfggn
Smířený s druhými a třetími místy
Náročný sjezd za intenzivního deště zvládl bravurně a etapu zakončil s dvacetivteřinovým náskokem na druhého Brandona McNultyho.
„Určitě jsem neplánoval jet samostatně. Když jsem se už smířil s druhými, třetími, čtvrtými místy, přišlo vítězství,“ hodnotil Sagan. „Velmi mě to těší, konečně jsem vyhrál mým stylem, ,udělal‘ jsem etapu, show a přidal jsem vítězství. Je to něco speciálního,“ radoval se.
Na Tour de France letos Sagan nedosáhl na zelený dres pro nejlepšího spurtera, který v minulosti vyhrál hned sedmkrát, což se nikomu jinému v historii Staré dámy nepovedlo. Stejná kategorie je na Giru oceněna pro změnu fialovým trikotem. A v těchto barvách by slovenská hvězda ráda dojela do Milána, kde probíhající závod tradičně končí.
Do 25. října Sagana čeká pořádně těžká šichta, protože potřebuje z dresu svléknout Arnauda Démara, který letos v Itálii vyhrál už tři etapy. V bodovací soutěži momentálně vede Francouz před rodákem ze Žiliny o 20 bodů.