Pokud jste v úterý nezaparkovali auto někam pod střechu, hrozí, že víkendová námaha s jeho mytím přijde vniveč. Během noci na středu zasype auta zaparkovaná pod širým nebem nepěkná vrstva rozmočeného prachu. Postará se o to písek ze Sahary v kombinaci s deštěm.
Už více než týden se v Česku počasí prakticky nemění. To by se ale mělo změnit právě v noci na středu. Kromě srážek, které se k nám blíží, přinese studená fronta i nemalé množství saharského písku.
Už v pondělí se nad Saharou rozpoutala silná písečná bouře, při které se do vysokých vrstev atmosféry dostaly tuny písku. Ty pak v silném jižním proudění začaly postupovat nad Evropu. Saharský prach se ještě v pondělí večer dostal nad Španělsko a nad západní a jižní Francii, přičemž nad těmito oblastmi se nezastaví a začne postupovat dále do Evropy. Postupně se dostane prakticky nad celou západní část kontinentu.
„V Česku bude saharské prachové částice z ovzduší vymývat déšť během noci na středu a mohou se usazovat na zemi. Velký obsah prachu ze Sahary může způsobit více červených odstínů oblohy při západu slunce,“ uvedl na svém twitterovém účtu Český hydrometeorologický ústav.
Prašné srážky
„Dešťové kapky na sebe začnou vázat jednotlivá prachová zrnka a saharský písek tak díky kapkám začne dopadat na zem. Déšť postupně stáhne saharský písek k zemi v celém Česku, počítejte tedy s tím, že se na předmětech ve venkovním prostoru vytvoří silná vrstvička rozmočeného prachu,“ uvedl dále ČHMÚ.
Jak si neopískovat auto
Jak se zachovat, když písečný abrazivní materiál přece jen spadne na vaše auto? Písek pochopitelně neovlivní bezpečnost jízdy, ledaže by řidič podobně jako v zimě vyčistil jen úzký průzor na čelním skle. Doporučujeme však nepouštět hned stěrače, jelikož ty začnou u většiny automobilů stírat povrch skla dříve, než se na něj dostane ostřikovací kapalina.
To může mít za následek jemné poškrábání skla a především poškození gumiček stěračů. Proto je nejvhodnější nejprve na sklo nalít čistou vodu, třeba z plastové láhve, a opláchnout stěrače. Teprve následně spustit ostřikovač a stěrače.
Není také dobré kontrolovat vrstvu písku na karoserii prstem, jeho jemné částice mohou zanechat drobné rýhy v krycí vrstvě laku. Je to prach, je ze Sahary a není třeba se ho dotýkat. Rozhodně neradíme sáhnout ani po smetáčku a snažit se písku zbavit „nasucho“.
Raději písek nechte tam, kde je, a při první příležitosti navštivte automyčku. Nedoporučujeme automatické linky, jelikož bez ohledu na zvolený program nemusí stačit ani zdvojené předmytí a rychle rotující kartáče spolu s prachem vám udělají nechtěný facelift laku. V tomto případě je lepší buď navštívit „wapku“, nebo se spolehnout na profesionály.