Nedávné vřelé stisky pravice mezi Andrejem Babišem a novým šéfem Škody Thomasem Schäferem měly ukázat, že ohledně dalšího vývoje české značky je všechno na dobré cestě. Teď se ale zdá, že optimismus byl možná předčasný.
Ptejte se mě, na co chcete, já na co chci, odpovím. Název slavného představení Miroslava Donutila by mohl dobře posloužit pro parafrázi dosavadní komunikační politiky nového lodivoda největší české automobilky Thomase Schäfera.
Muž, kterého šéf firemních odborářů Jaroslav Povšík ocejchoval jako „zajíce z klobouku“, by možná mnohem méně ochotně opouštěl teplé místečko v závětří jihoafrické pobočky VW, kdyby věděl, jak tuhé bitvy ho v Mladé Boleslavi čekají. Svým ne úplně šťastným vyjádřením o novém směřování značky, které by se dalo shrnout slovy „hurá na Dacii“, své zaměstnance na úvod rozhodně moc nepotěšil.
Škoda nesmí konkurovat VW a Audi
Důvod neprodloužení smlouvy Schäferovu úspěšnému předchůdci Maierovi nebyl nikdy úplně přesvědčivě objasněn, je nicméně veřejným tajemstvím, že vedení koncernu Volkswagen, do něhož Škoda Auto patří, si nepřeje, aby česká automobilka konkurovala Volkswagenu či Audi.
Na to konto si Schäfera k rozmluvě pozval premiér Andrej Babiš. Když ponecháme stranou diskusi o tom, že vládní činitel malého státu může těžko zástupci soukromého vlastníka velké nadnárodní firmy nařizovat, co a kde bude vyrábět, vyznělo setkání (alespoň dle vyjádření jeho účastníků) nad očekávání konstruktivně a vstřícně. Škodovácký šéf se vyjádřil v tom smyslu, že vydobyté pozice se vyklízet nebudou, a tím víceméně premiérovi i přítomnému ministrovi průmyslu a obchodu zacpal ústa. Nakonec to vlastně bylo takové milé PR pro obě strany.
Až se rozzlobíme, zastavíme pásy
Management Škody má ale jednoho velmi hlasitého a nepříjemného kritika pod vlastní střechou. Jde o odborovou organizaci, již zosobňuje především její dlouholetý šéf Jaroslav Povšík. Ten ve firmě působí od roku 1977, odbory vede už 26 let a celé generace zaměstnanců automobilky mu mohou být vděčné za to, jaké podmínky dnes ve Škodě mají. Šéfové to s ním naopak neměli nikdy lehké, i když tradiční okázalé proklamace víceméně vždy sledovaly zájem firmy. „Až se rozzlobíme, zastavíme pásy“, řekl mimo jiné vzhledem k červencové personální rošádě na kapitánském můstku.
Jestli někoho setkání na vládní úrovni neuklidnilo, pak to je právě Povšík. Všem zúčastněným se to rozhodl patřičně vyložit v komentáři otisknutém na titulní straně nejnovějšího vydání týdeníku Škodovácký odborář pod názvem „Nestačí ještě toto tažení proti Škodě?“. Na mysli měl především obavy z nadcházející listopadové schůze dozorčí rady a takzvaného plánovacího kola 69, z něhož by mohly vzejít zásadní změny ohledně dislokace výroby škodovek i dalších koncernových modelů.
Povšík: Budeme bojovat na všech frontách
V Mladé Boleslavi Škoda Auto momentálně vyrábí modely Fabia, Fabia kombi, Scala, Kamiq, Octavia, Enyaq a částečně Karoq. Škoda Superb a Kodiaq se vyrábějí v Kvasinách na Rychnovsku, kde se produkuje také další část SUV Karoq. Podle Povšíka nyní reálně hrozí, že se výroba Superbu přesune do závodu Volkswagenu v Bratislavě, výroba Kodiaqu do Německa a výroba Seatu Ateca, jenž se vyrábí v české Škodě na jedné lince s Karoqem, se má přestěhovat domů do Španělska. Původně se přitom dle Povšíka například počítalo s převedením výroby celé rodiny Passat do Kvasin, kde by tak kromě Superbu a Passatu vznikal také VW Arteon.
Proti popsaným rošádám hodlá odborová organizace KOVO MB bojovat všemi prostředky: Co v takové chvíli dělat? „Nejhorší by bylo nedělat nic a pak žít s vědomím, že léta páně 2020 jsme zahájili demontáž špičkové továrny, špičkových výrobků a lidského umu. O směřování jen k montovně se nás snažil přesvědčit už kdysi Renault, ten to ale tehdy proti Volkswagenu prohrál, a to se zásadním přispěním stanoviska zástupců zaměstnanců,“ uvedl Povšík a zdůraznil, že odbory hodlají jednat: „I teď budeme bojovat na všech frontách – v tisku, u vlády, u veřejnosti, v koncernu Volkswagen, všude. Musíme mít ale spojence v představenstvu, managementu a lidech. Vše musíme dělat s pokorou a spravedlivě. Aby bylo jasné, že to neděláme pro sebe, ale také pro tuto zemi, její tradici a strojírenský um, za který jsme odpovědní předchozím generacím.“
Klid před bouří
Co na tato slova říká vedení automobilky? Prozatím je ticho po pěšině, čemuž se ostatně nelze divit, protože rozhodnutí v této kauze teprve přijde. Podle vyššího manažera Škody, který nechtěl být jmenován, jsou veškeré odborářské proklamace zatím jenom spekulativní a o dalším směrování firmy se rozhodne skutečně až na listopadovém zasedání dozorčí rady koncernu. Tam se propírané zvěsti mohou naplnit, ale všechno také může být úplně jinak.
V zájmu celé Škodovky, ale i koncernu Volkswagen a České republiky je, aby se to vyjasnilo co možná nejdříve.