Tisíce majitelů vozů Volkswagen musí vypnout airbag u spolujezdce a spolucestující raději vozit na zadních sedadlech. Automobilka totiž podle deníku Bild zjistila, že může dojít ke snížení ochranného účinku airbagu a při jeho nafouknutí hrozí dokonce smrtelná zranění. Mezi problematické modely patří i oblíbené Polo nebo Passat. Na silnice ve Francii také aktuálně nesmí až 1,7 milionu vozů s airbagy značky Takata. Týká se to například značky Citroën. Rozhodla o tom tamní vláda v návaznosti na tragickou nehodu z počátku června.
„Dokud nebude vaše vozidlo opraveno, deaktivujte prosím airbag spolujezdce, jak je popsáno v návodu k obsluze vozidla (...) a během této doby nepoužívejte sedadlo spolujezdce,“ píše automobilka Volkswagen ve svolávacím dopise majitelům postižených aut. Airbag totiž zřejmě neposkytuje potřebnou ochranu.
„Kromě toho může v případě, že se airbag spolujezdce při nehodě aktivuje, dojít k prasknutí krytu plynového generátoru nebo k odloučení jeho součástí (...), což může způsobit vážná nebo smrtelná zranění cestujících ve vozidle,“ cituje deník Bild z dopisu.
ČTĚTE TAKÉ: Deset měst v USA, která musíte navštívit. LA nebo New York v žebříčku CNN nehledejte
Vada se týká vozů VW Polo, Passat, Taigo, ID.7, ID.7 Tourer a ID.Buzz. Podle automobilky by každý, kdo jezdí některým z těchto modelů, měl neprodleně kontaktovat svého prodejce a domluvit termín opravy.
Ta by neměla zabrat jinak dlouhou dobu – hotovo by autorizovaný servis měl mít během jedné až tří hodin. Může však nějakou dobu trvat, než budou k dispozici potřebné náhradní díly a servis bude mít na opravu čas, upozorňuje Bild a dodává, že zákazníci nebudou mít před nadcházejícími prázdninami nárok na žádnou kompenzaci.
Mluvčí VW na žádost Bildu uvedl, že se vada týká zhruba 16,5 tisíce vozů po celém světě. Výrobce nicméně nespecifikoval, která výrobní období aut vykazují tuto chybu. Pouze uvedl, že se jedná o „čerstvé vozy vyrobené v posledních několika měsících“. Vozy, které již byly vyrobeny, ale ještě nejsou v rukou zákazníků, budou před dodáním upraveny.
Problém mají i vozy ve Francii
Problém se objevil také u automobilek, které instalují airbagy vyrobené firmou Takata, která nedávno vyhlásila bankrot. Ty jsou užívané celou řadou značek, mimo jiné francouzským Citroënem.
Podle odhadu francouzského ministerstva dopravy, který vychází z údajů výrobců automobilů, se celkový počet potenciálně vadných airbagů může týkat až 1,7 milionu vozů, informovala agentura Reuters. Těch se týká příkaz k zastavení provozu, tzv. stop-drive. Ministerstvo následně vyzvalo k plošnému stažení vozidel s airbagy Takata bez ohledu na model, značku nebo stáří vozidla, píše BBC.
Rozhodnutí předcházela tragická nehoda
Rozhodnutí přišlo v návaznosti na smrtelnou nehodu, která se stala začátkem června v Remeši východně od Paříže, kde 37letou matku, která řídila Citroën C3, zasáhly po menší srážce do hlavy odletující kusy kovu.
„Toto rozhodnutí by mělo být jasným a důrazným signálem pro výrobce a zároveň by mělo povzbudit majitele, aby svá vozidla nechali co nejdříve zkontrolovat,“ cituje BBC francouzské ministerstvo.
Hrozí nicméně, že tento krok jen několik týdnů před letními prázdninami vážně naruší začátek dovolenkové sezóny. Ministerstvo proto vyzvalo, aby všichni řidiči, jichž se nařízení týká, měli přístup k bezplatným náhradním vozidlům, dokud nebudou jejich airbagy vyměněny.
Výrobce automobilů Stellantis, který vyrábí modely C3 a DS3, minulý týden ve svém prohlášení uvedl, že se „zavázal jednat rychle a s maximální transparentností“, aby svým zákazníkům poskytl řešení.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Česko čeká tropický víkend. Hrozí teploty nad 30 °C, kde bude situace nejhorší?