Aukční síň RM Sotheby’s nabídne v dražbě stroj F.M.R. TG 500. Jde o 60 let staré mikroauto, které vzniklo upravením klasického Messerschmittu KR 200. Oproti němu má místo tří kol čtyři, výkonnější motor a tím i lepší parametry. Patří mezi nejrychlejší mikroauta své doby.
Když německý Messerschmitt nemohl po druhé světové válce vyrábět letadla, vrhl se na stavbu takzvaných mikroaut. Šlo o motorizované tříkolky do města pro méně náročné řidiče, které si ale vzaly něco z leteckého designu. Dnes patří mezi oblíbené sběratelské vozy. Už ve své době se objevily firmy, které si dokonce troufly na jejich úpravu. Jednou z nich byla společnost F.M.R.
Ta před šedesáti lety postavila unikátní model TG 500 jako vylepšení Messerschmittu. A začala z gruntu – tříkolku přestavěla na čtyřkolový stroj. Úpravce přidal také větší brzdy, rozměrnější přední světlomety i zadní brzdová světla. Úpravou prošel také podvozek. Pod zadní kapotu s nosičem na kufry pak ukryl nový výkonnější motor.
Dvojnásobný výkon
Pohonná jednotka je benzinový dvoutaktní dvouválec o objemu necelého půl litru. Ten dosahuje na výkon 15,3 kW, tedy 20,8 koně. To bylo v té době obrovské vylepšení, protože standardní Messerschmitt s motorem Fichtel o objemu 0,2 litru měl sílu jen 7,4 kW, tedy 10 koní. Upravený stroj tak nabídl dvojnásobný výkon.
Auto se inspirovalo v leteckém designu, třeba kokpitem nebo volantem, který připomínal knipl. Zdroj: RM Sotheby's
Auto se inspirovalo v leteckém designu, třeba kokpitem nebo volantem, který připomínal knipl. Zdroj: RM Sotheby's
A to se projevilo i na jeho dynamice. Auto zvládlo zrychlit z nuly na 100 km/h za půl minuty a uhánět maximální rychlostí až 125 km/h, asi o 20 km/h více než originální německý vůz. Z dnešního pohledu sice jde o směšné parametry, přesto F.M.R. TG 500 pasují mezi nejrychlejší mikroauta všech dob. Možná i proto se mu přezdívalo Tygr.
Upravené mikroauto je velmi vzácné. Podle dobových pramenů vzniklo pouhých 150 kusů, z nichž některé už dávno nemusí existovat. I proto aukční síň RM Sotheby’s, která tento stroj nabídne v jedné ze svých dražeb veteránů, předpokládá velmi vysokou prodejní cenu. Podle jejího odhadu by se měla vyšplhat na částku mezi 2,6 až 3,5 milionem korun.