Svět postihla apokalypsa. V české strategii musíte obnovit planetu a dobýt Mars

ENTER (46)

Měl sen o velké videohře. Vývojář Pavel Jiří Strnad toužil jednou udělat titul v otevřeném světě s prvky RPG. Trochu si na tom vylámal zuby, ale nakonec se mu to podařilo a vzniknul projekt The Last Oricru. Jenže nesplnil očekávání a český vývojář se tak zařekl, že velké hry nejsou pro něj. Tak společně s manželkou dal dohromady menší tým a pustili se do vývoje budovatelské strategie, v níž velkou roli hraje environmentální téma.

Země zažila obří katastrofu a na hráčích je, aby na zpustošené planetě využili všech přírodních zdrojů a odcestovali za novým životem na Mars. Taková je základní premisa budovatelské strategie Revive and Prosper, kterou Strnadovo studio Mystiqular vydalo v prosinci ve fázi předběžného přístupu.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Po rekordním nákupu přišel vyhazov. Microsoft masivně propouští ve své herní divizi

Sedmičlenný tým na hře neustále pracuje a dodává do ní nový obsah. Do finální verze má Revive and Prosper ještě daleko, ale v kancelářích v pražských Vysočanech se na hře svědomitě pracuje každým dnem.

Reportáž televizního pořadu Enter na CNN Prima NEWS o tom, jak to ve studiu Mystiqular vypadá, si můžete pustit ve videu v úvodu článku.

Od obyčejné klády až k čipům a cestě do vesmíru

Jak se ale hráči mají dostat ze zpustošené Země na rudou planetu? Cesta vede přes těžbu surovin a jejich zpracovávání až k tvorbě pokročilých výrobních řetězců. Klíčovým faktorem je také pokrok a zlepšování efektivity. V mnoha ohledech se Revive and Prosper hodně podobá jiné úspěšné hře od tuzemských tvůrců: Factorio.

„Začínáš tím, že vezmeš jednoduchou kládu, řežeš dříví a vyrábíš z něj prkýnka. Pak postupuješ dál a můžeš třeba udělat továrnu, která sama vyrábí prkna,“ popisuje Strnad. Postupem hry je továren víc a víc. Najednou po několika hodinách má hráč obrovskou základnu, kde slévá ocel, vyrábí čipy do počítače a vše se distribuuje po přepravních pásech nebo za pomocí katapultu.

Důležitým prvkem Revive and Prosper je upravitelné 3D prostředí. „Všechno, co ve hře vidíš, můžeš vykopat, překopat a postavit. Voda je velká věc. Simulujeme její tok, takže můžeš upravit terén a tím zaplavit různé části, nebo je vysušíš, aby tam mohl pěstovat plodiny,“ říká šéf studia Mystiqular.

Ve hře se také proměňují různá období, která přináší nové technologie. Začíná v době dřeva, pokračuje přes železný věk nebo ocelový, až člověk zvládne vyrobit raketu, díky níž může opustit planetu.

Ačkoliv budovatelská strategie vyšla v takzvaném early accessu a zatím v ní není veškerý obsah, dokáže nabídnout vyšší desítky hodin. Za to vděčí sandboxovému režimu. Hráč má k dispozici různé nástroje a ví, jaké cíle musí splnit, ale záleží pouze na něm, jakým způsobem a jak rychle se k nim dostane.

Vedle drobné příběhové linie jsou k dispozici hlavní i vedlejší úkoly. Hotová hra má podle Strnada přinést zábavu na zhruba 100 hodin.

Strnadův příběh vývojáře začíná už před osmi lety, když se pustil do tvorby vysněné RPG hry Lost Hero. Podstatou akčních RPG je postupné vylepšování hrdiny a jeho schopností, zároveň mělo jít o titul inspirovaný souls hrami, které se vyznačují obrovskou náročností.

Po několikaletém vývoji, který Strnad financoval sám a později i za pomoci crowdfundingové sbírky, se zdálo, že se začíná točit v kruhu. Záhy se ale na dokončení hry a jejím uvedení na trh domluvil s evropským vydavatelem Plaion, který patří do struktur švédského herního giganta Embracer. Díky tomu se menší tým vývojářů mohl rozšířit až na několik desítek lidí.

Vstupem velkého vydavatele se z vysněné hry stal ambiciózní titul, který dostal nové jméno: The Last Oricru. Jenže po vydání v říjnu 2022 přišlo zklamání. Sci-fi středověké RPG si sice našlo své publikum, které si hru oblíbilo a užilo, jenže se nedostalo k většímu množství hráčů, aby se dalo hovořit o úspěšné hře.

The Last Oricru tak nesplnilo velká očekávání. Neúspěšný projekt Strnadovi ukázal, že v dnešním světě videoher není prostor pro středně velké hry, které jsou na pomezí nezávislých her a největších AAA titulů.

Největší problém je v samotném financování. Na „tří áčkových“ hrách pracují stovky lidí a vydavatel kromě vývoje investuje obrovský balík peněz i do marketingu, aby s hrou oslovil co možná největší publikum. „U středně velké hry prostě nemáš ty peníze. Rozpočet je mnohem nižší,“ říká Strnad a dodává, že hráčská očekávání jsou přesto vysoká.

Žádné litování nad neúspěchem, ale okamžitý skok do nového

„Když sedm let děláš nějakou hru, tak na konci se ti ten žánr úplně přejí,“ vysvětluje Strnad, proč tentokrát změnil žánr a vrhnul se na budovatelskou strategii. Po nezdaru s vysněným The Last Oricru vůbec neotálel a okamžitě začal s vývojem nové a menší strategie Revive and Prosper. Na trh ji dostal rok a dva měsíce po předchozím projektu.

Už překlad názvu Revive and Prosper, tedy obnov a prospívej, napovídá, že hra se dotýká environmentálního tématu. Hráči jsou uvrženi na planetu, kterou zničila apokalypsa.

„Obnovuješ zničený svět tím, že přivádíš vodu, expanduješ, stavíš pásy a továrny, které ho zase zpětně znečišťují,“ popisuje Strnad neustálý koloběh činností a souhlasí, že se svým způsobem trefil do aktuálního tématu.

„Je tam třeba způsob, jak vyčistit vzduch, a podobné věci. V tomhle směru tam ekologický element je,“ říká. V Revive and Prosper je na každý problém nějaké řešení, jen ho hráč musí objevit. To v současném reálném světě nemusí vždy platit.

Nejnovější lednová aktualizace hru rozšířila o chemický věk. Kdy Strnad a jeho tým opustí fázi předběžného přístupu a nabídnou finální verzi? „Těžko se odhaduje, jak dlouho to bude trvat,“ odpovídá.

„Dostali jsme zpětnou vazbu a implementovali jsme hodně věcí, protože některé nápady hráčů byly fakt dobré. Myslím, že bude trvat rok, dva než to dokončíme. Určitě tam bude kopa věcí, které teď ještě ani nemáme v plánu,“ uzavírá s úsměvem, že chtějí hodně naslouchat komunitě, která se kolem hry tvoří.

Revive and Prosper je na trhu sice od prosince, ale za tu dobu už posbíralo i dvě ocenění. Na tuzemské konferenci herních vývojářů Game Developers Session vyhrálo cenu pro nejlepší indie hru a také ovládlo komunitní hlasování.

Herním novinkám, umělé inteligenci i moderním technologiím se věnujeme také v pořadu Enter. Záznam doposud odvysílaných dílů najdete na webu cnnprima.cz/gaming. Níže můžete zhlédnout nejnovější epizodu:

Tagy: