Potvůrky jako největší herní překvapení. Palworld je hitem, jehož tvůrci čelí výhrůžkám smrtí

Působí roztomile, ale nepřináší žádnou velkou revoluci. Z nenápadné videohry Palworld se stal obrovský hit, který zažívá raketový start. Vsadil na populární koncept boje o přežití a na začátku roku se postaral o velké překvapení. Během čtyř dnů si hru koupilo šest milionů lidí a v historických žebříčcích se šplhá mezi ty nejúspěšnější. Jenže titul, jehož postavy připomínají známé Pokémony, musí odrážet nařčení z plagiátorství a zneužívání umělé inteligence.

Během několika dnů se Palworld stal obrovským hitem a dočkal se velmi vřelého přijetí. Na svém kontě má šest milionů prodaných kopií za čtyři dny a 93 procent kladných hodnocení z více než 58 tisíc recenzí na platformě Steam. Na té se zároveň stal historicky druhou nejhranější hrou, když si ji v jeden okamžik pustilo přes 1,8 milionu uživatelů.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Miliony za předměty ve hrách. Český profík ukázal hodnotu zbraní z Counter-Striku

Tím Palworld překonal známé hity jako jsou střílečka Counter-Strike, strategie Dota 2, akční sci-fi Cyberpunk 2077 nebo dobrodružství ze světa Harryho Pottera Hogwarts Legacy. Milovníků novinky ale může být ještě víc, protože v těchto statistikách nejsou zahrnuti hráči z konzolí Xbox, kde je Palworld součástí předplatného Game Pass.

Přitom hra vyšla minulý týden teprve v předběžném přístupu, tedy nejde o finální verzi. Takzvaný early access umožňuje vývojářům prodávat hru, jež není hotová, aby získané finance použili na další vývoj. Hráči si takovou hru pořizují s vědomím, že slibovaný obsah či mnohé funkce teprve přijdou a ostrá verze bude k dispozici až mnohem později.

Studio Pocket Pair nepřináší revoluční pařbu a prostě sází na oblíbený žánr známý z mnoha různých her jako Fortnite, Lost Ark nebo PUBG. Zároveň využívá toho, že Palworld je největší zábava v partě kamarádů.

Úspěch hry stojí na roztomilé grafice a jednoduché hratelnosti. Titul patří do kategorie survival her s otevřeným světem. Hráči mohou putovat rozmanitým prostředím, chytat malé příšerky, ze kterých se stávají jejich parťáci, ale hlavně se snaží přežít.

Kromě lovení musí také sbírat suroviny nebo další předměty k výstavbě obydlí. K tomu poslouží ony malé potvory: některé umí sázet nebo sklízet plodiny, další jsou dělníky při stavbě a z jiných se dá získat třeba vlna. Nakonec je tu prvek boje, kdy se z postaviček stávají nebezpeční nepřátelé, jež není jednoduché zkosit.

Vypadají jako Pokémoni, ale nejsou to Pokémoni

Malé a roztomilé potvůrky se tu nazývají Pals a jsou nápadně podobné Pokémonům. Stejně jako postavičky z japonského populárního seriálu a videoherní série dokážou být věrnými parťáky. Akorát je vývojáři ze studia Pocket Pair vybavili pořádným arzenálem.

I proto se současnému hernímu hitu přezdívá Akční Pokémoni nebo Pokémoni se zbraněmi. Přitom šéf studia Takuro Mizobe tyto narážky odrážel už před třemi lety při prvním představení hry.

A tento boj přetrvává i po úspěšném vstupu na trh. Vedle milionů hráčů a jejich nadšených hlasů se totiž objevují kritické komentáře. Uživatelé na sociálních sítích srovnávají Pals s Pokémony a nachází mnoho společných rysů.

Jenže nařčení z plagiátorství má mnohem temnější stránku. Mizobe na sociální síti X napsal, že vývojáři čelí nenávistným vzkazům. „V současné době dostáváme pomlouvačné komentáře na adresu našich umělců a objevují se tweety, které vypadají jako výhrůžky smrtí,“ napsal šéf studia Pocket Pair.

Někteří uživatelé a také vývojáři zmiňují především jeden podstatný fakt. Roztomilé bytosti ze světa Palworldu si opravdu můžete splést s Pokémony, pokud jste oblíbený japonský seriál už delší dobu neviděli a nehráli žádnou z posledních her. Design, provedení malých potvůrek a jisté rysy jsou si až nápadně podobné.

„Naše hry děláme se vší vážností a rozhodně nemáme v úmyslu porušovat duševní vlastnictví jiných společností,“ citoval Mizobeho herní web Automaton.

Není divu, že se objevují i otázky, co na Palworld říkají společnosti Nintendo a Pokémon Co. Japonský reportér Bloombergu Takashi Mochizuki prozradil, že zatím nic. „Nintendo uvedlo, že o Palworldu ví, ale jednotlivé případy nekomentuje. Zatímco společnost Pokémon Co. se odmítla vyjádřit,“ napsal Mochizuki.

Mnohem sdílnější a tvrdší byl bývalý ředitel právního oddělení Pokémon Co. Don McGowan. „Vypadá to jako klasická zlodějina, kterých jsem viděl tisíc za rok, když jsem byl právním ředitelem Pokémonů,“ řekl webu Game File. „Jen mě překvapuje, že se to dostalo tak daleko.“

Podobnost s Pokémony má ještě jeden důsledek. Nařčení, že studio při vývoji využívá generativní umělou inteligenci.

Jde o AI produkt? Důkazy zatím chybí

Japonské studio Pocket Pair vzniklo v roce 2015 a za dobu své existence vydalo čtyři hry. Vedle Palworldu to byla karetní hra Overdungeon, survival pro více hráčů Craftopia a kreslicí hra postavená na umělé inteligenci AI: Art Impostor.

Vedoucí studia Mizobe se v minulosti obdivně vyjadřoval k experimentům s AI nástroji při vývoji videoher, upozornil americký magazín Forbes. V jednom příspěvku v dubnu 2023 Takuro Mizobe prorokoval, že bychom tento rok „mohli vidět hru poháněnou AI chatGPT4“.

Součástí schvalovacího procesu platformy Steam je povinnost uvést, jestli vývojáři použili umělou inteligenci při tvorbě své hry a případně popsat, jakým způsobem se generativní AI na hře podílela. V popisku Palworld se ale o této technologii nic nepíše. Pokud by vývojáři využití AI zatajili, pak by se jednalo o porušení podmínek Steamu.

Forbes dále upozorňuje na článek z blogu Pocket Pair, ve kterém firma představuje designéra jednotlivých postav Palworldu. Dosud tak neexistuje přesvědčivý důkaz, který by využívání AI nebo plagiátorství potvrzoval.

Mizobe není jediným aktérem napříč herním byznysem, který vidí budoucnost v umělé inteligenci. Podobně se o ní vyjadřovali i zástupci velkých vydavatelských společností Blizzard, Square Enix nebo Ubisoft. Vedle toho výrobce grafických karet a čipů Nvidia nabízí vývojářům AI nástroj na tvorbu nehratelných postav neboli NPC.

Tagy: