
Benda ke kauze Novotného: Čím více se lejno rozmazává, tím více smrdí. Není to hezký obraz
Benda ke kauze Novotného: Čím více se lejno rozmazává, tím více smrdí. Není to hezký obraz
Drama v Brně: Muže zachránili hasiči z hořícího bytu na poslední chvíli. Škoda jde do milionů
Tragický požár paneláku v pražských Řepích nepřežil senior. Evakuovat se musel celý dům
Rusko si vybírá, co se mu hodí do krámu. Ustoupit nechce, hodnotí analytik Putinovu nabídku
Přírodní úkaz: Ohrožený masožravý hlemýžď si vyvinul genitální pór. Vědci popsali důvody
Benda ke kauze Novotného: Čím více se lejno rozmazává, tím více smrdí. Není to hezký obraz
Cena elektřiny v roce 2025: Bude zlevňovat, nebo zdraží? Zákazníci mají možnost ušetřit
Když nájemník neplatí za energie. Kdo uhradí škody a jak se problému vyhnout?
KOMENTÁŘ Ondřeje Krutílka: Těžce vybojovaný slepičí krok místo pořádné pomoci automobilkám
Hra na strunu závisti. Vyžene ty nejlepší, varuje Křeček před daní pro vysokopříjmové
Rusko si vybírá, co se mu hodí do krámu. Ustoupit nechce, hodnotí analytik Putinovu nabídku
Turek: Omluvte se za odpornou propagandu o Ukrajině. Vy šíříte tu ruskou, reagoval Lipavský
Jsme připraveni, reaguje Zelenskyj na Putinovu nabídku. Očekává přijetí příměří
TEST: BMW i7 je elektrickou elitou a útokem na všechny smysly. Tomu odpovídá i cena Zdroj: Bart Běhal
TEST: BMW i7 je elektrickou elitou a útokem na všechny smysly. Tomu odpovídá i cena Zdroj: Bart Běhal
BMW sedmičkové řady, tedy vlajková loď bavorské automobilky, je na trhu přes 40 let a zažilo leccos. Čistá elektřina je ale úplnou novinkou. A model i7, který mají aktuálně k ruce česká média, je něčím opravdu speciálním. Výkonem, jízdními vlastnostmi, výbavou i cenou.
Čím je auto speciálnější, tím hůře se mi při jeho testování hledají ta správná slova. A tohle byl přesně ten případ. Vždyť jen sama příplatková výbava testovaného stroje měla hodnotu 1,6 milionu korun. Po pár minutách a několika kilometrech to bylo tolik vjemů, že jsem si jen říkal: Co já sakra o tomhle vlastně napíšu?
ČTĚTE TAKÉ: Nové BMW řady 5 představuje pět metrů hmoty napěchované nejmodernější technikou
Designově nejde oproti ostatním aktuálním vozům značky o nic překvapivého. Přimhouřená světla a obří ledvinky vypadají možná trochu zvláštně, na druhou stranu mohutnost celého vozu jim i v příplatkové barvě dodává na důležitosti a vážnosti. Záď vozu připomíná předchozí generace. Ta nová je dlouhá téměř 5,4 metru, a to už je velikost, kterou zkrátka nejde přehlédnout.
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
A ať si kdo chce co chce říká, dost dělá i tmavá barva, která k velké limuzíně přece jen patří. V BMW pro testovaný model připravili parádu ze sekce Individual, dvoubarevný lak kombinující černou s tmavě šedou byl nádherný. Cena 326 tisíc byla... doplňte si libovolné slovo sami.
Příplatkovou výbavu si ještě později rozebereme číselně, to rozhodně stojí za to, ale teď se pojďme trochu pokochat interiérem, protože – bez urážky – 99,9 % z nás na něco tak luxusního a neobyčejného nikdy nedosáhne. S klidem můžeme vynechat termíny z normálních testů, takže minu klasické pojmy jako „kvalitní materiál“ nebo třeba „prémiové“ či „výjimečné.“ To všechno je v tomto případě bráno jako samozřejmost.
Obecně se elektrická sedmička vydává cestou moderny a minima tlačítek. Dveře se otvírají a zavírají dotykovou ploškou, ta slouží i k otvírání přihrádky před spolujezdcem. Stejné je to s nastavením světel a sedadel. Všemu vévodí netradiční interaktivní lišta, která se táhne přes celou palubní desku až do dveří a různě mění barvy například podle režimu jízdy.
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
Ještě krátce ke dveřím. Nemůžu si pomoct, ale pro mě je klika zkrátka klika, tlačítka bych asi vynechal. Příjemné však bylo, že při nastartování se dveře řidiče samy zavřely. Infotainment má Operační systém 8, znovu naprostou špičku značky, ke které se těžko hledají kritická slova. Snad jen to, že stejně jako celý vůz, je prostě našlapaný. K tomu, aby si člověk menu prošel, by se potřeboval zastavit a pořádně se v něm prohrabat. Mimochodem, dotyková obrazovka měří 14,9 palce.
Než se dostaneme na zadní sedadla, která se v textech o běžných vozech dají lehce odbýt, ale tady rozhodně ne, je třeba ještě vychválit zvuk. Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System nabízí 36 reproduktorů a zesilovač o výkonu 1 965 wattů a nechybí 4D audio. Díky němu jdou vibrace do sedadel a znovu je tu nový zážitek. Pro mě hodně specifický.
Zadní sedadla nabízejí vedle opravdu dostatečného prostoru pro nohy také vyhřívání, chlazení, masážní funkci a středovou opěrku s bezdrátovým nabíjením. Fantastické jsou 5,5palcové dotykové displeje ve dveřích, které se vyrovnají kdejakému chytrému telefonu, tahle vychytávka mě osobně skutečně nadchla.
Z jiného světa je výbava Executive Lounge. Sedadlo za spolujezdcem se dokáže proměnit v „manažerskou sedačku“, která díky sklápění umí mezi sedákem a opěradlem vytvořit úhel až 42,5°, a jen sledovat celý proces, je neskutečné. Těžko uvěřit, že všechno se odehrává v autě.
To ale není vše, zírat začnete teprve ve chvíli, kdy se k vám ze střechy vyklopí 31,3palcový dotykový displej s rozlišením 8K, který značka nazývá BMW Theatre Screen. Celosvětově jde o první vůz, jenž něco takového nabízí. Vše je také propojeno se službou Amazon Fire TV.
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
Víc specialit už se do textu nenacpe, tak teď k několika slibovaným cenám, vybraným nahodile spíš pro zajímavost. Například zmiňovaný Sound System má cenu 157 170 Kč, paket Executive Lounge stojí 182 364 Kč, M sportovní paket je za 186 966 Kč, Individual interier 50 128 Kč, elektricky ovládané tažné zařízení 36 582 Kč... a tak dále.
Po vyčerpávajícím interiéru je tu jízda. Vůz má dva synchronní elektromotory, maximální výkon je 544 koňských sil a točivý moment dosahuje 745 Nm. Celková kapacita trakční baterie je 105,6 kWh, nabíjet se i7 dokáže až 195 kW. Jak vidíte, tak stejně jako umí oslnit výbavou, dokáže auto zaujmout čísly.
Navíc můžu říct, že jde pravděpodobně o nejpohodlnější vůz, který jsem kdy řídil. Je jedno, jestli jede 50 nebo 130 km/h, uvnitř je osazenstvo odstřiženo od světa. Okolní zvuky neexistují, nerovnosti na silnici nejsou, a to i díky adaptivnímu vzduchovému odpružení či třeba pěně v pneumatikách, která tlumí možný hluk od kol. Kdo přesto touží po „motoru“, vůz nabízí umělé dozvučení, ale i když pochází z dílny samého Hanse Zimmera, jsem spíš pro ticho.
Než jsem se dostal ke sprintování a reálným hrátkám, bylo třeba se vyhrabat přes Prahu. A krátce po startu jsem začal dělat zbytečně rychlé závěry. Auto mi ukázalo 87 % baterie a dojezd 357 kilometrů. Přitom BMW slibovalo až 600. Jenže následně jsem půl dne projezdil, baterie shodila přesně 20 %, dál tedy měla k dispozici 67 %, a dojezd mi klesl o pouhých sedm kilometrů. I takhle to vypadá u elektroaut.
Další věc, které jsem se nejprve děsil, byla manévrovatelnost. Sakra, kdyby to auto bylo ještě o kus delší, mohlo by uprostřed mít úpravu jako kloubové autobusy! Tak mi to původně tedy připadalo... Ale z omylu mě vyvedlo vytáčení kol zadní nápravy až o 3,5°. To pomáhalo víc, než by člověk očekával.
Tlačítko boost jednoduchým způsobem ukazuje, proč má vůz 400 kW. Když ho levou rukou za volantem aktivujete, 2 715 kilogramů váhy až antigravitačním způsobem vystřelí dopředu a na deset vteřin z něj vyždímá všechno, co dokáže. Těžko věřit tomu, že se tak velké a těžké auto dokáže takhle neskutečným způsobem rozhýbat. Z 0 na 100 km/h zvládne za 4,7 vteřiny.
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
Průměrnou spotřebu mi auto po přebrání vypočítalo něco málo nad 28 kWh na 100 kilometrů a já jsem se nakonec dostal lehce nad 27 kWh. Nejpříjemněji se z tohoto pohledu samozřejmě jelo na okreskách, kde se dá jezdit i kolem 21 kWh, na dálnici to je pak 40 a více. Receptem je nedělat dlouhé tratě tak dlouhé, na delší trati se baterie prostě vybijí.
V lednu jsem testoval Mercedes-AMG EQE 43, další fascinující kus techniky, ale pocit z něj jsem měl trochu jiný. Auto mi přišlo podstatně těžkopádnější a budilo zvláštní respekt. To i7 jsem se nebál, ovládá se hladce a snadno i přes své parametry. A je jedno, jestli ho řídíte ve městě či na dálnici.
No a na závěr tradičně cena. Testovaná verze se dostala na 5,1 milionu korun. Ale u i7 nejde vůbec o to, co v životě potřebujete. U tohoto vozu záleží jen na tom, co chcete. Vím, že já na takové auto v životě nedosáhnu, a asi bych ho jako běžný člověk ani nechtěl. Ale je úžasné vidět, co BMW dokázalo vyrobit.
Do servisu by mělo i7 zavítat minimálně jednou za dva roky, dojde k výměně kabinového filtru, brzdové kapaliny a kontroluje se elektronika a kabelové svazky. Auto má také čtyři 4 roky servisování v ceně, zákazník nic navíc nepřiplácí.
Skladová vozidla v tomto případě nečekejte, jde o příliš jedinečný kus. V případě zadání do výroby se na nové i7 bude čekat 6–9 měsíců, primárně v závislosti na výbavě. Nezájmem sedmičková řada netrpí, od začátku ledna do konce května se v Česku prodalo celkem 77 vozů, k tomu přidejme 17 modelů i7. A co konkurence?
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
BMW i7 Zdroj: Bart Běhal
prima-cnn-news
prima-zeny
prima-zoom
prima-fresh
prima-cool
playboy
lajk
prima-living