TEST: Honda CR-V do zásuvky dělá čest tradičnímu jménu. Nestačil by ale obyčejný hybrid?

Stálice mezi středně velkými SUV patří dlouhodobě k nejúspěšnějším modelům Hondy. Umí totiž dlouhodobě ideálně kloubit velkou prostornost s velmi dobrými jízdními vlastnostmi a příjemným vzhledem. K dosavadnímu hybridnímu pohonu se nově přidává jeho plug-in hybridní verze. Je dražší a ujede více kilometrů na elektřinu.

Honda CR-V je největším a nejdražším modelem své značky dováženým do Evropy, v ČR je přitom dlouhodobě s přehledem nejprodávanější Hondou, CR-V za prvních šest měsíců letošního roku našlo 365 nových majitelů, druhé ZR-V jen 136 a klasický Civic dokonce jen 76. Konstantní je také fakt, že Hondy z nějakých záhadných důvodů nepatří k autům, která na silnicích vídáme příliš často. Cenově už přitom nad ostatní nevyčnívá tak jako kdysi a pod kapotu se místo vášnivých, ale trochu „užraných“ točivých benziňáků dostaly mimořádně efektivní hybridní ústrojí.

K TÉMATU: Honda Z-RV je víc než obyčejným hybridním SUV. Má totiž neobyčejný pohon

Na celý výrobní program čítající v Evropě pět modelů si přitom Honda vystačí s pouhými dvěma motory – hybridní patnáctistovkou pro modely Jazz a HR-V a stejně řešeným dvoulitrem pro Civic, CR-V a ZR-V. Větší motor má navíc ve všech modelech stejný výkon i točivý moment, což z něj v CR-V dělá vedle Civiku poměrně krotkého beránka. My jsme testovali plug-in hybridní verzi, tedy tu s „elektrickými espézetkami“.

Konzervativní klasika

O žádné z generací Hondy CR-V nelze říct, že by byla ošklivá a dokonce i nejstarší model z roku 1995 stále působí docela nadčasově. Je to tím, že designéři u tohoto vyloženě rodinného vozu vždy sázeli na konzervativní vzhled a současné CR-V je v tomto směru snad ještě důslednější. Snad je tomu tak díky i zvýrazněným hranám, masivní masce chladiče a délce přes 4,7 metru.

Vzadu Honda opět pracuje s vertikálními prvky světel, kombinovanými s horizontálním segmentem. Samotný design kdekomu připomene Volvo, ale nařknout Japonce z plagiátorství by bylo dost troufalé. Světla postavená na výšku jsou prostě v provozu lépe vidět a hlavně usnadňují přístup do kufru. Evoluce toho, co již dříve fungovalo, je k vidění i uvnitř.

Místo pro život

Interiér patří jednoznačně k silným stránkám auta. A to nejen z hlediska prostoru a vnímané kvality, na které si Honda u tohoto modelu dala opravdu záležet, ale také díky výborné ergonomii a rozumnému rozdělení ovladačů na dotykové a hardwarové. Infotainment je také jednoduchý a přehledný. Software by ale mohl být rychlejší a také tlačítkové ovládání převodovky není stejně jako u Civiku nebo ZR-V právě intuitivní – člověk snadno omylem zařadí zpátečku místo jízdy vpřed.

Digitální přístrojový štít zbytečně nehýří barvami, údaje lze snadno a přehledně měnit a je velmi dobře čitelný. Potěšila i taková maličkost jako tlačítko pro vyhřívání volantu, umístěné samostatně ve spodní části tří ramen. Samozřejmostí je head-up displej.

Větší rozměry nové CR-V se promítají i do prostoru v kabině. V případě cestujících ve druhé řadě má CR-V dokonce nejlepší prostor pro nohy ve své třídě, ale také větší zavazadlový prostor. A když už jsme u něj, testovaná plug-in hybridní verze má větší kufr než hybrid, což je absolutní unikát. Jeho základní objem je v případě plug-in hybridu 617 litrů, což je o 38 litrů více, než nabízí „obyčejný“ hybrid. Tato malá, ale zajímavá anomálie souvisí s odlišným uložením baterie u obou verzí a také faktem, že v plug-in verzi chybí pohon zadních kol.

Větší dojezd na baterky. Ale jinak?

Obě verze (hybrid i plug-in hybrid) jsou postaveny na stejném dvoulitrovém čtyřválci s přímým vstřikováním paliva a Atkinsonovým cyklem. Výkonem 109 kW/180 Nm možná neoslní, ale nevadí to, protože tento motor neslouží primárně k pohonu auta. Je v podstatě jen generátorem, vyrábějícím energii pro startér-generátor a elektromotor, který má na starosti samotný pohyb vozu. „Spalovák“ mu jen občas pomůže při vyšších rychlostech. Prakticky jde o „plug-in hybrid naopak“, což je svým způsobem geniální řešení.

Rozdíl se nejlépe projevuje při jízdě s vybitou baterií. Zatímco většina jiných plug-in hybridů „zvadne“, protože přijdou o pomoc elektromotoru a spalovací motor musí naopak vozit těžké baterie, u Hondy CR-V tento nežádoucí efekt nenastává. Energii totiž elektromotoru dodává spalovací agregát. A jelikož primárním hnacím motorem je elektrický, máte prakticky od nulových otáček k dispozici i maximální točivý moment 335 Nm.

Jako každý jiný plug-in hybrid umožňuje i Honda CR-V jízdu čistě na elektřinu. Výrobcem deklarovaný dojezd je 82 kilometrů, reálně jsem byl schopen zvládnout 60 až 70 km, což je stále slušné a na cestu do práce to bohatě stačí. Pokud jezdíte s nabitou baterií, průměrná spotřeba se bude držet kolem dvou litrů. Pokud dobíjet nebudete, stále se dá jezdit kolem 6 až 7 litrů.

Pohodlí především

Verze PHEV je kromě většího kufru specifická také tím, že sedí blíže k silnici než full-hybrid a ještě níže než full-hybrid s pohonem všech kol. Obecně vzato rozhodně nejde o auto vhodné do terénu. Plug-in hybrid má již v základu adaptivní tlumiče, zlepšující cestovní komfort. Podvozek je naladěný spíše pohodlně, v zatáčkách se karoserie mírně naklání, ale směrová stabilita je velmi dobrá a auto snese i poměrně dynamickou jízdu. Pocit z ní ještě zlepšuje progresivní řízení, které je přímé a přesné, větší zpětnou vazbu od kol však nečekejte.

Závěr

Honda CR-V těží z letitých zkušeností výrobce s tímto typem auta, ale jestliže navenek vypadá konzervativně, pohon se podařilo maximálně zefektivnit. K velkému a prostornému vozidlu dostanete jeden z nejprogresivnějších pohonných systémů na současném trhu. V těžkém SUV funguje sice o něco méně impozantně než v menších modelech Civic a ZR-V, stále ale jde o přeborníka v nízké spotřebě a kultivovanosti jízdy.

Přesto, že PHEV v podání Hondy je podobně jako u Toyot prakticky zbaven své největší bolesti spočívající v prudkém nárůstu spotřeby, pokud je baterie vybitá, nevidím moc důvodů, proč jej preferovat před verzí full hybrid (HEV), která zásuvku nepotřebuje. Ta je přitom až o 240 000 Kč levnější a umí mít pohon všech kol, což u PHEVu nelze. Full-hybrid má také o deset litrů větší benzinovou nádrž a vezme si z ní podle verze 5,8 - 6,5 litru na sto. Kompletní technické údaje a popis výbavy Hondy CR-V najdete pod tímto odkazem.

Tagy:
hobby Honda plug-in hybrid Evropa silnice automobilový průmysl Honda CR-V zavazadlový prostor volný čas věda a technika elektromotor zásuvka hybridní vozidlo Center for Civilians in Conflict produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas tovární výroba a inženýrství technologie a inženýrství