TEST: Hybridní Hyundai Santa Fe je originální korejská lednička, která okouzlí i estéty

Vymizení prostorných praktických aut kategorie MPV nutí velké rodiny přesedat do sedmimístných SUV. Pátá generace modelu Santa Fe navazuje svým futuristickým designem na elektrickou řadu Ioniq, gigantické vozidlo se ale na rozdíl od jejích zástupců zamilovalo do ostrých hran, které hodně napovídají o výjimečně prostorném interiéru. Velice zajímavé je to ale i pod kapotou.

Značka Hyundai se podobně jako její poddaná Kia v posledních několika letech soustředila na zteč trhu s ryze elektrickými auty a i ústy svého tuzemského ředitele avizovala, že budoucnost je jednoznačně pod vysokým napětím. V době konce všemožných podpor tohoto kontroverzního směru a s ním souvisejícího nezájmu zákazníků o drahé „elektriky“ je nesmírně důležité, že Hyundai stojí dál pevně na zemi a vedle velice konzervativního kompaktu i30 stále nabízí i modely s konvenčními pohony jako Tucson, Kona a nejnověji právě velké Santa Fe – auto, které na silnici rozhodně nepřehlédnete.

K TÉMATU: Hyundai Kona je mainstreamovou klasikou dneška

Svěží vítr

Už několik let si zákazníci zvykají, že pro svěží a nadčasový design se v současnosti nechodí do Itálie, nýbrž ke korejské značce Hyundai. Nápaditě a přitom neprvoplánově střižené modely Ioniq 5 a 6 nebo van Staria a kompaktní SUV Tucson si s jinými auty rozhodně nespletete. Nové Santa Fe na tuto originální linku důsledně navazuje, rozvíjí ji však do poněkud hranatějších forem, což je zásadní rozdíl proti výrazně zakulacenému předchůdci.

Hranatost opticky dodává na velikosti, nicméně auto mezigeneračně opravdu vyrostlo. Třeba délka se protáhla z původních 4 785 na 4 830 mm. Auto má navíc přes 2,8 metru dlouhý rozvor. Design je opravdu svébytný a zaujme řadou nových řešení. Třeba diodové světlomety jsou v denním svícení uspořádané do písmene H a příď je vybavena aktivní aerodynamikou. V praxi se tak třeba po nastartování můžete podívat, jak se v nárazníku pohybují klapky.

Radikální řez vynikne i na pohledu z boku, který osvěžují 20“ kola (v základu 18“), lyžiny nebo zajímavá integrovaná madla v C-sloupku, která mají usnadnit dosažení na střechu, třeba při vyndávání věcí z rakve. A pak je tu ještě záď, radikálně useknutá, opět s H v geniálně horizontálních koncových světlech protažených daleko do boků.

Velkorysý obývák

Stejně nezaměnitelný jako zevnějšek je také interiér Santa Fe. Na přístrojové desce se sice opakuje obligátní sada dvou jemných displejů známých z Hyundai Kona, ale to je dnes pro většinu aut nezbytnost. Santa Fe má ale nový volant s velkým středem, dvojitým spodním ramenem a poměrně tlustým věncem. Podobně jako v případě dalších modelů firmy na něm chybí logo. Shodný je i elektronický volič automatu pod volantem, což je řešení, které přinesl před lety Mercedes a dnes jde o všeobecný trend, který uvolňuje místo na středové konzoli.

Palubka může být i tmavá, ale Hyundai se nebojí ani světlého nebo zeleného dekoru. Skvělé! Sice pak bude nutné volant často čistit, ale kabina prostě hned vypadá luxusněji. Stejně tak je potřeba pochválit ovládání klimatizace, kterému zůstala fyzická „kolečka“ na nastavování teploty. Zbytek se ovládá na samostatném dotykovém displeji.

Parádní je i dvojité bezdrátové nabíjení pro mobilní telefony, které je vybaveno odvětráváním, aby se přístroje jako obvykle nepřehřály. Ostatně, odkládacích prostor je tu opravdu hodně, třeba před spolujezdcem najdeme odshora nízkou schránku vybavenou modrým světlem pro sterilizování, poličku pro rychlé odložení drobností i klasickou přihrádku. Pod středovým tunelem je další a v levé části přístrojového štítu najdete magnetickou plošku, kam se dá umístit třeba držák na mobil.

Santa Fe je k dispozici ve třech verzích – pětimístné, šestimístné s kapitánskými křesly ve druhé řadě a sedmimístné. Prodloužená karoserie poskytuje více prostoru na nohy ve třetí řadě a objem kufru vzrostl na 711 litrů, což představuje o 77 litrů více než dříve. Sedadla lze snadno sklopit do roviny, a elektricky ovládané páté dveře jsou samozřejmostí. Hyundai také myslel na komfort –  sedadla lze nastavit do odpočinkové polohy včetně výsuvné podpěry nohou.

Síly tak akorát

Na začátku jsem psal, že nový Hyundai Santa Fe pohání konvenční pohon, to ale neznamená, že by elektřina zůstala úplně stranou. Diesely zůstaly v propadlišti dějin a zákazník má na výběr buď full-hybrid s motorizací 1.6 T-GDI HEV, která je vybavena buď pohonem předních, nebo všech kol, a také plug-in hybrid (ten do zásuvky) 1.6 T-GDI PHEV, který je vždy 4x4.

Naše testovací auto bylo klasickým hybridem kombinovaným se čtyřkolkou. Má výkon 158 kW, ale vzhledem k provozní hmotnosti blížící se dvěma tunám není možné čekat žádné silniční dostihy. To ale ani není účelem. Hyundai zato slibuje průměrnou spotřebu 7,1 litru benzinu na 100 km, já jsem týdenní jezdění končil s výsledkem o osm deci horším, což je na takového mastodonta stále velmi slušné.

Dobrou zprávou každopádně je, že palivová nádrž je dostatečně velká – pojme 67 litrů. Známý přeplňovaný čtyřválec je v běžném provozu příjemně tichý, ve městě se navíc často přepíná do plně elektrického módu. Jako u všech vozů Hyundai je standardně aktivovaný jízdní režim Eco, ve sportovním je už vždy spalovací jednotka v pohotovosti, aby vydalo soustrojí všechny koně, které má k dispozici. Pod plným plynem je už čtyřválec celkem slyšet, nejde ale o nepříjemný zvuk, spíš takový jadrný. Automat řadí velmi hladce a plynule, výjimkou je jen kick-down, kdy mu podřazení a zátah zabere o něco déle, což je u dnešních aut dosti typické.

Jízdní vlastnosti Santa Fe jednoznačně cílí tam, kam mají, tj. na komfortní cestování. Nastavení tlumičů tomu odpovídá, stejně jako vláčné řízení. Za volantem se sedí vysoko, hranatá kapota je před vámi jasně viditelná, což je příjemné a člověk si připadá jako ve velkém Range Roveru. Auto se v zatáčkách nevyvarovává náklonů, ale nejde o žádné velké kymácení, nejraději by prostě jezdilo jen rovně. Na rozbitých okreskách je v kabině cítit určitá nervozita daná stavbou vozu, hladký asfalt Hyundai Santa Fe naopak vyloženě sedí. Dojmy ze svezení jsou tedy víceméně pozitivní zvlášť, pokud by člověk každý den rád jezdil 100 km a více naráz v rodinném obsazení.

Závěr

I kdyby Santa Fe jezdilo průměrně a výbava nebyla nic moc, zasloužilo by spoustu plusových bodů za to, jak vypadá. I ty ostatní jmenované kategorie ale zvládá korejský „macek na velmi dobrou až výbornou. Troufám si říct, že ve srovnání s konkurenční Škodou Kodiaq má jasně navrch díky modernější technice, prostornější karosérii a samozřejmě i vzhledu. Porovnání s konkurenty najdete tradičně pod tímto odkazem.

Tagy:
hobby Kia automobilový průmysl Hyundai Santa Fe Hyundai Kona Tucson volný čas lednička Hyundai Santa Fe produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas tovární výroba a inženýrství