TEST: Lexus RX 450h+ převzal štafetu se ctí. Škoda jen úbytku klasických tlačítek

Pátá generace populárního SUV vstoupila na český trh a nebere si servítky. Svého extrémně úspěšného předchůdce se chystá plnohodnotně nahradit a zatápět konkurenci –⁠ hlavně té německé. Šanci má slušnou, nové RX je totiž parádní produkt. A to i s úplnou novinkou pod kapotou, tedy plug-in hybridním pohonem.

Je to zhruba půl roku, co jsem řídil dosluhující generaci RX. Dosluhovala na papíře, v reálu je schopná sloužit ještě pěkně dlouho, ale automobilový trh uhání zběsilým tempem. I když navenek starší model stále neztrácí šmrnc, v útrobách už bylo třeba přijít s většími úpravami.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Není Land Cruiser jako Land Cruiser. Toyota představila zbrusu nový i facelift 40 let starého

Délka zůstala, ale tvar se změnil

Navenek pár drobností zůstalo, třeba podobně vykrojená maska chladiče, která je ale z větší části zakrytá, jinak je nový RX naprosto odlišný vůz. Z podlouhlého SUV je spíše velký hatchback ve stylu Mazdy CX-5 či Audi Q5.

Ač je všechno jiné, stále lze nový Lexus snadno identifikovat – drží si pro značku tradiční aerodynamické tvary a je opravdu pohledný. Mohutnou příď doplňují LED světlomety s denním svícením a stejně jako u předchozí generace vyniká zkosený C sloupek. U nové generace ale ještě o trochu opticky výraznější.

Záď po vzoru mnoha konkurentů specifikuje nepřerušený světelný pás, který se uprostřed zužuje a dává na odiv stylizovaný nápis Lexus. Kliky má auto jen na parádu, dveře se otevírají elektronicky a jinak tomu není ani při vystupování.

Interiér bez tlačítek

Vnitřek je vzdušný vpředu i vzadu, prostor nechybí ani pro nohy, ani nad hlavou a najít ideální polohu na sezení je velmi snadné. Model RX není primárně stavěn na lítání v zatáčkách, jeho devízou je pohodlí a tomu odpovídají také příjemná sedadla. Tělu dávají volnost a nikde netlačí. Občas by ale silnější boční vedení neuškodilo.

Interiér s předchozím modelem, který byl plný tlačítek a měl dokonce ještě CD mechaniku, snad ani nemá smysl porovnávat. Všechna tlačítka a funkce nahradila čtrnáctipalcová dotyková obrazovka. Funguje rychle, navigace spolupracuje bez potíží a rozlišení kamer je tak akorát. Množství pozornosti, kterou od řidiče takové dotykové ovládání potřebuje, je však až nebezpečné. Pár tlačítek navíc v interiéru zkrátka mohlo klidně zůstat.

Ocenit je nicméně třeba nenásilné menu, které nemá řadu zbytečných podstránek. Na povel „Hey, Lexus“ je navíc k dispozici hlasový asistent. Zajímavě vykrojená palubní deska před spolujezdcem při večerním osvětlení připomíná hotelové lobby.

Zavazadlový prostor nabízí 612 litrů a je jedno, jakou motorizaci u 4 890 milimetrů dlouhého vozu zvolíte.

Topgearovský test podvozku

Pro jistotu připomeňme, plug-in hybrid je auto se spalovacím motorem, které ale taky můžete strčit do zásuvky a jezdit na elektřinu. Ono to bez toho dobíjení v podstatě ani nemá smysl. V modelu RX se plug-in nabízí vůbec poprvé a je výtečný. Ostatně toyoťáci už vědí, vyzkoušet si ho mohli v modelu RAV4.

Varianta 450h+ má pod kapotou atmosférický čtyřválcový 2,5litr, převodovku e-CVT a pohon všech kol. Akumulátor má kapacitu 18,1 kWh a systémový výkon je následně 227 kW. Tedy v přepočtu lehce přes 300 koňských sil. Stovku by měl zvládnout za 6,5 vteřiny a dojezd čistě na elektřinu ukazuje 65 kilometrů.

No, a teď už k tomu poselství, o kterém se mluví v mezititulku. Dobře, možná jsem všechno jen trochu moc nafoukl a snažil se Lexus prodat prostřednictvím poutavých prvních slov, ale o lež nejde. Podvozek nového RX jsem totiž otestoval lehce „topgearovským“ způsobem. Do kufru jsem naložil hned dva svatební dorty a s chutí využil jemnou elektromobilitu!

Dobře, tohle už by byl lehký clickbait... Z jedné strany jsem vedle dortů použil celkem těžký dobíjecí kabel a zepředu obě cukrlata pojistil taškou na kabel, která se – aby v prázdném kufru neklouzala a nehlučela – k podlaze přichytí suchým zipem.

Ale to všechno je vedlejší, klíčový v tu chvíli byl podvozek a to, jak si poradí s městským, ne zrovna hladkým povrchem a následnou jízdou po houpavých okreskách. Hned jde poznat, že auto je stavěné na komfort a stabilitu jízdy, v zatáčkách je zase RX klidné, za což lze vděčit nízkému těžišti. Jízda byla komfortní, i když občas jsem se až zbytečně zhoupl, k újmě nedošlo. Dorty byly dopraveny vcelku, mise úspěšně splněna.

Technika nad výší doby

Lexus nabízí velké množství moderních asistentů, kteří pracují v tichosti a do jízdy vstupují v decentním rázu. Pořádně otravná umí být ale kontrola rychlosti, ta se dá příjemně nazývat takovým elektronickým pohlavkem. Při každém překročení (a stačí jediný kilometr) třikrát zapípá. Nic příjemného. Protože kdo z vás nejezdí na 50 třeba 53 nebo na 130 dejme tomu 135?

Na druhou stranu Lexus jede opravdu hladce a obzvlášť ve chvíli, kdy má přepnuto na elektrický pohon, je velmi tichý a díky mohutnosti vozu řidič nepozná, jak rychle se vlastně pohybuje. Tenhle systém může řidiči pomoct vyvarovat se mnoha zbytečných pokut. O bezpečnosti nemluvě. A samozřejmě jde také vypnout, ale po každém nastartování je znovu aktivovaný. Prostě trochu otrava.

Výtečná je spolupráce baterie se spalovacím motorem. Při nastartování je vůz vždy připraven jet pouze na elektřinu, ale já jsem si z něj pravidelně dělal hybrid a nechal auto využívat oba pohony. Jejich symbióza byla příkladná, RX se klidně okolo osmdesátky zbaví spalováku a přehodí si na ekologický chod, aniž by to řidič zaznamenal. To se následně podepisuje na spotřebě, jezdit pod šest litrů není ničím nenormálním, což je u 2 110 kilogramů vážícího vozu moc příjemné.

A to i když se s ním jezdí rychleji. Hlavně síla, která je při sešlápnutí pedálu i ve vyšších rychlostech díky bateriím k dispozici, je slibná a z RX 450h+ dělá perfektního společníka na delší cesty.

Zdá se to všechno jako hodně chvály? Je to tak. Lexus si toho samozřejmě je vědom a za vůz si nechá zaplatit, v testované výbavě Executive to bylo 2,3 milionu korun.

1. NÁKLADY NA SERVIS

Standardní záruka je na tři roky nebo 100 tisíc ujetých kilometrů. Na komponenty hybridního pohonu to je ještě o dva roky více. Záruka na lak je tříletá, na prorezavění karoserie 12 let. Bezplatné asistenční služby jsou poskytovány po dobu tří let.

2. PRODEJE

Skladové vozy nejsou aktuálně k dispozici, čekací doba na nový kus závisí tradičně na motorizaci a specifikaci. Na plug-in hybridní variantu jde zhruba o osm měsíců, u klasického hybridu se nového mazlíčka dočkáte i za pět měsíců. A tady ještě porovnání s konkurencí, ta je silná.