Lexus a Toyota jsou sice absolutní špičkou ve výrobě hybridů, jejich elektrický program má ale zatím přinejlepším průměrnou úroveň. Model RZ je přitom pohledný, skvěle vybavený, mimořádně pohodlný – a samozřejmě také docela drahý.
Požadavky, které má ve stále ještě pionýrské éře elektrické silniční dopravy člověk na elektromobil, jsou velmi jednoduché. V první řadě je potřeba s ním dojet dál než do Lidlu na předměstí, aniž by se tam musel plížit třicítkou. A není také od věci, aby vozidlo mělo představitelnou cenovku. I když je tato podmínka trochu relativní – pro lidi, kteří nemají hluboko do kapsy, už není takový rozdíl zaplatit za elektromobil nebo za silný benziňák. Do této sorty aut patří i Lexus RX, sourozenec plebejštější Toyoty BZ4X a bratranec Subaru Solterra.
MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT: Lexus RX 450h+ převzal štafetu se ctí. Škoda jen úbytku klasických tlačítek
Nezaměnitelný design
Elektrický Lexus především jako Lexus vypadá, a to je jen dobře. Dynamický švih tedy stroji nechybí a vlastně se mi svojí patrnou jinakostí líbí víc než konvenční vozy téže značky. Na délku měří RZ poctivé 4,8 metru, rozvor náprav činí neméně plnotučných 2 850 milimetrů. v SUV programu Lexusu se řadí mezi modely NX a RX, jde tedy už o pořádný kus auta i společensky. Konkurence ostatně také není vůbec marná. Modely jako Škoda Enyaq iV, BMW iX3, Ford Mustang Mach-E nebo třeba Tesla Model Y nejsou žádní nezdárkové. Lexus je nicméně ze všech největší a má také nejobjemnější kufr, který pobere až 586 litrů, což je o symbolický litr více, než uveze mladoboleslavský Enyaq. Nemohu si pomoct, RZ je také v rámci mantinelů „elektrického designu“ nejhezčí.
Výbava na úrovni
Uvnitř mají cestující spoustu prostoru. Prakticky jde o jedno z mála skutečně pětimístných aut na trhu. Také komfortní výbava je zcela nezpochybnitelně na výši. Už v základní výbavě Comfort se můžete těšit na 18palcová litá kola, pokročilé LED světlomety, čtrnáctipalcový dotykový displej, prémiový audiosystém s deseti reproduktory, automatickou klimatizaci se senzorem vlhkosti či ventilovaná sedadla.
Součástí této výbavy je také armáda nejvyspělejších bezpečnostních a asistenčních systémů včetně inteligentních parkovacích senzorů i vcelku kvalitní kamery. Wallbox (22 kW) s nabíjecím kabelem je standardem. Testovaná špičková výbava Luxury Plus Panoramic oslňuje metry jemňounkého semišového čalounění, které najdete i tam, kde mají jiná auta tvrdé plasty.
Silný elektromotor si rád přihne
Označení RZ 450e značí dva elektromotory, každý na jedné nápravě s celkovým výkonem 313 koní, spolu s lithium-iontovou baterií s maximální kapacitou 71,4 kWh, z čehož využitelných je 64 kWh. Celkem 2 640 kilogramů vážící SUV rozhýbe tato trakční souprava za 5,6 sekundy, pocitově je ale ještě rychlejší. Luxusní elektromobil se na nerovnostech doslova vznáší a cestujícím na palubě nedává poznat žádných pazvuků či vibrací. Inženýrům se také povedlo eliminovat náklony karoserie, což je dobře, protože těžkému RZ se obecně moc zatáčet nechce.
V neposlední řadě musíme pochválit skvěle zvládnutou aerodynamiku, to je nicméně u Lexusu samozřejmost už od pradávna. I při vyšších rychlostech zvuk prakticky neslyšně proudí kolem karoserie a člověk se musí pozorně dívat na rychloměr – 160 jedete dřív, než byste řekli švec.
Zcela bez obalu? Lexus RZ 450e má dost mizerný dojezd. Plně nabité auto mi signalizovalo nějakých 263 kilometrů. Na druhou stranu jde o kilometry skutečně, reálné, ne jako u nejmenovaných konkurentů, kde stačí zapnout vyhřívání sedačky a údaj padá okamžitě o 50 kilometrů. V ideálních podmínkách by však měl elektrický Lexus ujet až 440 kilometrů, což ovšem zdaleka nebyla realita chladných podzimních dnů.
Kratší dojezd alespoň částečně kompenzuje rychlé dobíjení s výkonem 150 kW. V praxi to znamená, že při použití hyperchargeru se z nuly na osmdesát procent kapacity akumulátorů dostanete zhruba za půl hodiny. K nabíječce se musí často i proto, že elektrický pohonná soustava není právě úsporná. Bez většího „tlačení na pilu“ jsem jezdil v hustém městském a příměstském provozu za 28 kWh, což na to, že jde pro elektromobil o prakticky optimální podmínky, vážně není málo.
Ryzí elektromobilita zatím není u Lexusu/Toyoty prioritním pohonem. Ještě, že tak. Zdroj: Bart Běhal
Závěr
Lexus RZ je vlastně bezvadné auto, jen by nemuselo jezdit na elektřinu. Takto je jen dražším přívěskem oblíbených klasických full-hybridů v modelech Lexus NX a RX. V mnoha ohledech je nicméně RZ ve srovnání s konkurenty skvělý. V prvé řadě musím jmenovat perfektně dotažený a skutečně luxusní interiér s netuctovými materiály a technikou. Lexus je také hezké auto, které si s jiným nespletete, má nápadité barvy a vůbec všechno to dobré, co patří k luxusní třídě – to se týká i ceny startující na částce 1 715 000 korun. Kompletní ceník včetně technických parametrů najdete zde.