Francouzská rodinná novinka se bude prodávat s jediným pohonem. Sofistikovaný full-hybrid dává 200 koní a slibuje nízkou spotřebu. Image modelu se ale oproti starším generacím Espacu poněkud zmenšila stejně jako praktičnost.
Mezi rodinnými auty není moc tradičnějších jmen než Espace. V roce 1983, kdy se představila první generace, šlo o zcela revoluční počin, který v Evropě de facto založil později extrémně populární kategorii MPV. Na půdorysu auta nižší střední třídy tehdy Renault poskytl zákazníkům až sedmimístné pohodlné auto s nebývalými možnostmi variabilního uspořádání jednoprostorové karosérie. Espace se přitom řídil jako kterékoliv „normální“ auto a díky motoru uloženému podélně měl i velmi dobré jízdní vlastnosti. Také zbrusu nová šestá generace modelu je svým způsobem revoluční.
První Espace z roku 1983 vypadá dodnes elegantně. V základu jej poháněl benzinový motor o objemu dvou litrů. Zdroj: Michal Borský
Kouzla s prostorem
Minulá generace měla po třiceti letech výroby Espacu jako MPV sice blíže k „esúvéčku“ než k velkoprostorovému modelu, ale stále šlo o velice prostorné a také jaksepatří robustní auto. Vedle toho nové vydání má hodně společného s modelem Austral, je však naladěno na „rodinnější“ notu včetně možnosti sedmimístného uspořádání.
ČTĚTE TAKÉ: TEST: Renault Austral nečeká nic lehkého. Na konkurenci je ale připraven
Šestá generace je nicméně o plných 14 cm kratší než předchůdce. Na délce vnitřního prostoru to díky dlouhému rozvoru znát není, přesto se však nelze zbavit dojmu jisté stísněnosti, a to i vzhledem k menší výšce kabiny. Tu naštěstí ve špičkové výbavě umí trochu odlehčit velké střešní okno, jež je situováno prakticky nad celým vnitřním prostorem – není ovšem jakkoliv otevírací. Vpředu a zejména ve druhé řadě mají cestující místa přehršel, zadní „dvojka“ běžně zaklopená do kufru je naproti tomu vyloženě nouzová, a to i pro děti.
Podle toho, jestli jedete v pěti- nebo sedmimístném uspořádání, se mění také velikost kufru od velkolepých 777 litrů po symbolických 159 litrů. Obecně bychom doporučovali si peníze za sedmimístné uspořádání ušetřit a zůstat u klasické „pětky“. Kufr je sice veliký, má však poměrně malý vstupní otvor a jeho víko se otevírá jen do malé výšky, takže člověk vysoký 185 cm snadno přijde k úrazu hlavy. Oproti předešlé generaci chybí také pohodlné elektrické sklápění jednotlivých sedaček tlačítky z boku kufru.
Stejně jako u Méganu E-tech a Australu je architektura palubní desky velice zdařilá a plně funkční, a to i navzdory minimu fyzických tlačítek. Právě vnímaná kvalita zpracování, ergonomie a materiálů použitých v interiéru představuje oproti dřívějšku velký skok vpřed. Příjemné je ovládání převodovky páčkou vpravo pod volantem podobně jako u Mercedesu, multimediální systém disponuje výborným ozvučením Harman Kardon a samozřejmě také širokými možnostmi konektivity podle nejnovějších trendů.
Jediný pohon
Renault býval pověstný širokou nabídkou pohonných jednotek pro svoje modely, Espace si však minimálně pro začátek vystačí s jediným. Podle zástupců automobilky je to jednoduše proto, že zvolená kombinace spalovacího motoru a elektromotorů je natolik univerzální, že musí vyhovět každému zákazníkovi. Svým způsobem jim lze dát za pravdu.
Dvousetkoňový hybrid zahrnuje tříválcový přeplňovaný benzinový motor o objemu 1,2 litru o výkonu 130 koní a dva elektromotory: hlavní jednotku s výkonem 70 koní poháněnou lithium-iontovou baterií o kapacitě 2 kWh/400 V pro ryze elektrický pohon a sekundární vysokonapěťový startér-generátor (25 k) pro startování spalovacího motoru a řazení rychlostních stupňů.
Jak vidno z této sofistikované kombinace, nejde o žádný plug-in hybrid, čili tak trochu podfuk na emisní předpisy, nýbrž klasický full-hybrid, a tedy životaschopné řešení. Výrobce slibuje kombinovanou spotřebu 4,6 litru benzinu, což by bylo opravdu hezké, ale ani našich zostřených testovacích 6,2 není úplně k zahození, uvážíme-li, že rodiny asi budou jezdit klidněji. Teoreticky byste tak na jedno natankování mohli ujet přes tisíc km. Ale jen teoreticky.
Hybridní systém je každopádně velmi chytrý, takže umožňuje různé kombinace pohonu podle aktuální potřeby. Espace může jet pouze na elektřinu, pouze na benzín, kombinovat obojí nebo jet střídavě na benzin a elektřinu, a přitom dobíjet baterii. Možný je i ryze rekuperační mód, rovněž s možnostmi nastavení intenzity.
Zbytečný řidič
Není divu, že se z té variability elektronice někdy točí hlava. Připočíst je totiž nutno také čtyři možnosti nastavení jízdních režimů plus jeden individuální program a také měnitelný setup práce zadní natáčecí nápravy 4Control. V praxi potom nemáte často pocit, že byste auto řídili vy, spíše si tak trochu dělá, co chce. Z řízení není poznat, co se zrovna chystá a když zatočíte, „řízne“ Espace často zatáčku až nerodinně ostře. Ne úplně příjemným je také občasné samovolné propadání se brzdového pedálu bot botou – důsledek nastavené rekuperace. Řidič se v Espacu zkrátka příliš často cítí spíš jako spolujezdec.
Na druhou stranu je potřeba říct, že i na 20“ kolech je podvozek vcelku komfortní, přesto bychom volili spíš menší 18" nebo 19" ráfky pro větší pohodlí. Blahodárný vliv má určitě v Espacu vůbec poprvé zavedená víceprvková zadní náprava, díky které zadní část auta nabrala na jistotě. Natáčení zadních kol se zase v malých rychlostech stará o výbornou manévrovatelnost (poloměr otáčení jen 10,4 metru jako u malého Renaultu Clio), ve vysokých zase optimalizuje úhel průjezdu zatáčkou.
Závěr
Renault stál s koncem předešlé generace Espacu bezpochyby před těžkou volbou, zda legendární model „zaříznout“, nebo pro něj nalézt jinou platformu. Nakonec z toho byla druhá možnost. Renault Espace sice existuje, se svou původní DNA už má ale společné spíš jen to jméno. Ze základních atributů zbyla prakticky jen možnost sedmimístného uspořádání sedadel, možnost je různě otáčet nebo jednotlivě vyndávat je už ale dávno ta tam, stejně jako nenucený charakter modelu.
Ten je ještě silněji než předešlá generace spíše SUV typem, navíc ke své škodě trochu zaměnitelným s technicky spřízněným modelem Austral, který už i tak v davu trochu zaniká. Na druhou stranu má Espace všechny atributy moderního efektivního auta s o poznání kvalitnějším interiérem než dřív a sofistikovaným ekologickým pohonem. Jen ta vláda nad vozem už se z toho trochu vytratila. Cena Espacu zatím není známá (víme jen, že za třetí řadu se připlácet nebude, pozn. red.), ale tipujeme ji na zhruba o 100 tisíc víc než v případě menšího modelu Austral. Jeho ceník najdete pod tímto odkazem.